اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دستگاه قضا در حوزه عفاف و حجاب از دستگاه‌های پیشرو است

اولین وظیفه در بحث عفاف برای آقایان است که چشم خود را ببندد. عفاف و حجاب ابتدا از مرد آغاز می‌شود ابتدا مرد باید عفیف باشد و سپس نوبت خانم‌ها است اما ترک وظیفه از یک طرف موجب سلب مسئولیت از طرف دیگر نمی‌شود.

دستگاه قضا در حوزه عفاف و حجاب از دستگاه‌های پیشرو است

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین سعید سعدی رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه  روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲،در نشست ویژه هماهنگی با نمایندگان ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور عنوان کرد: در راستای عمل به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال انجام وظیفه خود هستیم. مطابق بند۲ از ماده ۶ مصوبه شماره ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی که اسناد بالادستی در زمینه عفاف و حجاب است، معاونت منابع انسانی و بخش فرهنگی را مسئول این کار دانستند.

وی ادامه داد: زمانیکه نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت غایت آن رسیدن به آزادی بی بدیل در دنیا بود. اما منظور از آن همانگونه که استاد شهید مطهری فرمودند آزادی معنوی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی افزود: آزادی معنوی یعنی اینکه انسان ها بتوانند در فضایی معنوی رشد کنند که شایسته یک انسان است و در آنجا با اوج گرفتن، تمام فضاهای معنویی که ظرفیت بشر اجازه می دهد را طی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی با بیان  اینکه در بحث عفاف و حجاب هیچ فردی در صدد زور گفتن نیست، گفت: ما می خواهیم کسی اسیر و ذلیل نشود، زن و مرد بنده خداوند هستند و تنها اگر عبد او باشند به اوج می رسند.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی با بیان اینکه برگزاری این جلسات کمک می کند تا به افراد بگوییم ای انسان ها شما تکالیفی مناسب با خلقت خود دارید و باید متناسب با آن اقدام کنید، گفت: اولین وظیفه در بحث عفاف برای آقایان است که چشم خود را ببندد. عفاف و حجاب ابتدا از مرد آغاز می شود ابتدا مرد باید عفیف باشد و سپس نوبت خانم ها است اما ترک وظیفه از یک طرف موجب سلب مسئولیت از طرف دیگر نمی شود، در واقع هر کس باید وظیفه خود را انجام دهند.

رئیس امور فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در حوزه عفاف و حجاب از دستگاه های پیش رو است، گفت: در قوه قضاییه محیط برای رفتار های خلاف عرف و عفت جایی ندارد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در گزینش کارمندان و قضات بسیار سختگیرانه عمل می کند و به عنوان وظیفه خود در نظام هماهنگ در موضوع عفاف و حجاب آماده انجام وظیفه است و تا کنون در انجام آن ترک وظیفه نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی با تاکید بر ضرورت حرکت برنامه ریزی شده مدون در موضوع عفاف و حجاب  در کشور، گفت: توقعی که از تصمیم گیران کشور داریم این است که تصمیم گیری مدون مبتنی بر استاندارهای شرعی و قانونی که قابل عدول نباشد را طرح کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی دستگاه دقیقی است، گفت: مطمئن باشید دستگاه قضایی با گسترش تشکیلاتی خود در امر عفاف و حجاب پیشرو و به وظایف خود عمل می کند اما باید همه دستگاه ها در این راستا یک منظومه باشند.

وی با اشاره به مسئولیت رسانه ملی و عدم انفعال دستگاه های متولی در این زمینه گفت: تولیدات رسانه ای بایستی در کاهش وقوع جرم و و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اثرگذار باشد.

رئیس امور فرهنگی قوه قضاییه همچنین خبر داد: بزودی تشکیل شورای فرهنگی قوه قضاییه در حال انجام است و برنامه های یکدستی برای تمام ارکان و زوایای دستگاه قضا در نظر گرفته شده است.

فساد اخلاقی دستاورد بی عفتی و بی حجابی 

 در ادامه ملازاده رئیس کل بازرسی های وزارت کشور در ادامه گفت: در این جلسه در تلاشیم با همفکری و هم اندیشی دوستان در قوه قضاییه در راستای انجام وظیفه و افزایش اثربخشی استمداد طلبیم.

رئیس کل بازرسی های وزارت کشور در ادامه با اشاره به ورود وزات کشور به مقوله عفاف و حجاب گفت: هم در مصوبه ۴۲۷شورای انقلاب فرهنگی و هم در مصوبه ۸۳۰ صریحا هماهنگی و نظارت را بر نهادها را برعهده وزارت کشور دانسته است.وزارت کشور تنها دستگاهی است که استاندار ، فرماندار و بخشدار را در اختیار داشته و می تواند این کار را بهتر انجام دهد.

ملازاده به چهار آسیب اجتماعی اعتیاد، طلاق ،حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی اشاره کرد و گفت: آسیب چهارم به دلیل موضوعات مربوط به بی عفتی و بی حجابی است.

وی به وضعیت حجاب در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم پوشش و حجاب درست شود باید ابتدا روح به کمال برسد که در این حوزه نیاز به کارهای آموزشی و فرهنگی داریم‌.

ملازاده اظهار کرد: در حوزه عفاف و حجاب نباید هجمه دشمن را نادیده بگیریم ،اگرچه کم کاری دستگاه های متولی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: راهکار موفقیت در زمینه عفاف و حجاب اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عمل به تکالیفی است که برای دستگاه ها مشخص کرده است. که در این زمینه شاهدیم برخی از دستگاه ها به خوبی به وظایف خود به دلایل مختلف عمل نمی کنند.

ملازاده ادامه داد:  بخشی از تکالیفی که شورای عالی فرهنگی به عهده قوه قضاییه گذاشته است آنچه اولویت است از نظر ما گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره های آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان بزهکار به منظور بازپروری است.

وی با بیان اینکه شعبات ویژه برای رسیدگی به جرایم حوزه عفاف و حجاب در مراکز استان ها نیاز است، گفت: به کارگیری قضات مجرب جهت اجرای احکام قضایی است.

لزوم مقابله با هنجار شکنان

صدیقه صنعتگر نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز عنوان کرد: آنچیزی است که مشخص است این است که موضوع عفاف و حجاب مسأله ای است که باید با برنامه به آن پرداخت.
وی ادامه داد: یکی از بندهای مصوبه ۴۲۷ تشکیل دادسراهای ویژه برای افرادی است که منکر بدحجابی انجام می دهند. دشمن از افرادی که این ناهنجاری را در جامعه ترویج می دهند استفاده کرد و خواهش ما این است که با هنجارشکنان مقابله شود و در این راستا دادسراهای ویژه آن شکل گیرد.

صنعتگر ادامه داد: قضات شعبه ویژه رسیدگی به بدحجابی موظف هستند دوره های آموزشی امر به معروف را با همکاری ستاد  امر به معروف از سوی قوه قضاییه آموزش ببینند اگرچه که برخی از قضات در این زمینه آموزش دیده هستند.

وی گفت: ستاد امر به معروف در حوزه آموزش ورود کرده و مربی تربیت و محتوا تولید کرده است و در بحث فرهنگ سازی حاضریم وارد شده و تعامل کنیم تا این معضل به کمترین حد در جامعه برسد.

شایان ذکر است، در این نشست جمعی از مدیران ارشد و نمایندگان ادارات و سازمان های تابعه دستگاه قضا حضور داشتند که در ادامه به تبادل نظر پرداختند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول