اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

فهرست کالاهای آمریکایی و صهیونیستی مشمول تحریم از سوی ملت‌های اسلامی

مردم در کشورهای اسلامی با پیوستن به پویش‌های مختلف تحریم کالاهای شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی و بخصوص آمریکایی، خشم خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بی‌دفاع غزه نشان دادند.

فهرست کالاهای آمریکایی و صهیونیستی مشمول تحریم از سوی ملت‌های اسلامی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، حملات هولناک رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بخصوص حمله شب گذشته به بیمارستان المعمدانی که بیش از 1000 جان‌باخته برجای گذاشت آتش خشم مسلمانان و آزادگان جهان را شعله‌ور کرده است.

شدت خشم ملت‌های آزاده در شرایطی که برای دراز کردن دست یاری به فلسطینیان محاصره شده در نوار غزه ناتوان هستند، آنها را بر این داشت تا فهرست بزرگی از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را ارائه دهند که در زمینه های مختلف مواد غذایی، آشامیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی خودرو بخصوص در کشورهای عربی فعال هستند.

با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس بوک و ایکس پست‌هایی را که در آن از جنایات رژیم اشغالگر انتقاد می‌شود حذف و حساب کاربران آن را مسدود می کند اما با این حال پویش‌های تحریم کالاهای صهیونیستی و غربی در کشورهای اسلامی گسترش یافته تا از این طریق میلیاردها دلار به اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه زنند.

 

شخصیت‌های ملی و نهادهای مدنی در کشورهای اسلامی فهرستی از برندهای تجاری مشهوری را تهیه کردند که آشکارا حمایت خود را از رژیم اشغالگر اعلام کرده یا با شرک‌ های آمریکایی، اروپایی و آسیایی ارتباط دارند که کشورهایشان از جنگ رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

این فهرست شامل رستوران مک دونالد، هاردیز، برگر کینگ و مشروبات نستله، کوکاکولا، لیپتون، استار باکس،خودروهای هیوندای، کره جنوبی، مواد شوینده با برند «تاید» و «آریل» و لوزام آرایشی آمریکایی «کایلی جنر» و» «لوریا» وشرکت فناوری اطلاعات «اچ پی» و شرکت IBM که سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و پوشاک و لوزام ورزشی با مارک‌های و "Nike" و "Puma” است.

رشاد عبده، یک کارشناس سرمایه در کشور مصر در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید با توجه به اینکه اسرائیل از حمایت قوی ایالات متحده برای ادامه حمله به غزه برخوردار است و با توجه به حضور رئیس جمهوری در کاخ سفید که قویاً پشتیبان اسرائیل است، اقدامات تحریم باید فوراً به سمت کالاهای آمریکایی نیز هدایت شود.

رفعت سید احمد، کارشناس در موضوع مناقشه اعراب و اسرائیل نیز می‌گوید تحریم اقتصادی سلاحی است که در جریان انتفاضه سال ۲۰۰۰ فلسطین کارساز بودن خود را ثابت کرده است؛ 

به نحوی که حدود ۷۵۰ میلیون دلار به کالاهای آمریکایی زیان دهد علاوه براینکه تحریم، از لحاظ روانی هم حالتی در افراد ایجاد می کند که احساس کنند در مقاومت برابر دشمن اسرائیلی شریک هستند.

وی با بیان اینکه پویش‌های تحریم با کالاهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی کلید خورده است، گفت: این کشورها با ناوگان جنگی خود از دشمن حمایت کرده و به آن برای ریختن بمب و موشک بر سر مردم غزه حمایت کردند .

سید احمد تحریم کالاهای آمریکایی و صهیونیستی را همچنین از جهت اینکه بازرگانان در کشورهای اسلامی با خرید و فروش کالاهای داخلی به اقتصاد و تولید در کشورشان کمک و به صرفه جویی در مصرف ارز کمک می کنند، مفید فایده خواند.

در حالی که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که اکثر آنها آمریکایی ها هستند، حمایت مستقیم و علنی خود را از رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرده‌اند،  بسیاری از شرکت‌های آسیایی به اصطلاح در سایه کمین کرده و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در اسرائیل دارند و محصولات آنها در بسیاری از بازارهای عربی به ویژه در حوزه جواهرات، لوازم آرایشی، دارویی و فعالیت‌های فناوری به فروش می رسد.

باوجود ظهور نام شرکت‌های بین المللی مانند کوکاکولا و استارباکس، رستوران‌های زنجیره ای مک دونالد، شرکت های فناوری "اینتل"، "اوراکل" و "hP" ، شرکت هواپیما سازی بوئینگ و شرکت داروسازی و لوازم آرایشی و "Johnson & Johnson  در فهرست کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، شرکت‌های بسیاری که دفتر مرکزی بسیاری از آنها در هند، تایوان، سنگاپور و چین است، حامی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

 

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی از مجموعه‌ای از شرکت‌هایی خبر می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با شرکت‌های اسرائیلی دارند، از جمله «سان فارما» هندی که 72 درصد سهام شرکت داروسازی «تارو» اسرائیل را در اختیار دارد و «صنایع دارویی تِوا»  که در فرانسه تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در اسرائیل است و شرکت‌های دکتر ریدز، لوپین و تورنت هند است که یک با شرکت داروسازی صهیونیستی توا شراکت تجاری دارد.

شرکت‌های اسرائیلی همچنین ارتباطات گسترده‌ای با شرکت‌های صادرات نرم‌افزار هندی از جمله TCS، Infosys، Tech Mahindra و Wipro و همچنین شرکت‌های جواهرسازی به‌ویژه الماس دارند که محصولات خود را از اسرائیل تهیه می‌کنند، مانند شرکت چینی  SF Diamond و  شرکت‌های روسی "Alrosa" و "NMDC"  و دو شرکت هندی  "Kalyan" و "Jewelers"  هستند.

شرکت‌هایی که در اسرائیل نیز فعالیت دارند شرکت بنادر آدانی هند که مالک بندر حیفا است و شرکت موبایل آی است.

حمایت غیرمستقیم از اسرائیل از طریق سرمایه گذاری و مبادلات تجاری گسترده صورت می گیرد، در حالی که شرکت های بین المللی که اکثر آنها آمریکایی هستند، حمایت مالی مستقیم از نهادهای اشغالگر ارائه می کنند.

گزارش منتشر شده توسط سازمانِ «چه کسی سود می‌برد؟» مهم‌ترین شرکت‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند را فهرست کرده است که بر اساس آن شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ، بزرگترین شرکتی است که در تمام اشکال خود از رژیم اشغالگر صهیونیستی و ارتش آن حمایت می‌کند. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲ ارزش کمک‌های ارائه شده توسط این شرکت به رژیم اشغالگر بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار بوده که این رقم شامل کمک های نظامی، مالی و فنی می‌شود.

سال گذشته، بوئینگ ۲۰۰ میلیون دلار بودجه برای آموزش خلبانان اسرائیلی در مورد جت‌های جنگنده F-۳۵ اختصاص داد. در سال ۲۰۲۱، ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی به دانشگاه تل آویو برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در زمینه هوانوردی اعطا کرد و در سال ۲۰۲۰ این شرکت ۵۰ میلیون دلار برای حمایت از پروژه توسعه هلیکوپتر اسرائیلی ارائه کرد.

 

شرکت جنرال الکتریک آمریکا  سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار به اسرائیل کمک کرده تا در برنامه‌های مختلف مانند فروش تجهیزات نظامی هزینه کند.

در سطح شرکت‌های فناوری، اینتل از طریق برنامه‌های مختلف به اسرائیل کمک می‌کند، زیرا در سال 2022 بودجه 50 میلیون دلاری برای پروژه توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی اسرائیل فراهم کرد. پیش از اواسط سال جاری، اینتل به طور اصولی موافقت خود را با ساخت یک کارخانه جدید در اسرائیل اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ارزش این قرارداد را ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت که این بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در اسرائیل است. به گفته مقامات صهیونیست، این پروژه هزاران شغل را به حدود ۱۲ هزار کارگری که اینتل در حال حاضر در این کشور استخدام می کند، اضافه می‌کند.

 

شرکت فناوری اوراکل همچنین در سال ۲۰۲۲ از چندین راه به اسرائیل حمایت مالی می کند . اوراکل در سال ۲۰۲۱ میلادی شرکت رایانه ای اسرائیلی  Ravello Systems را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

 

مایکروسافت سالانه میلیون‌ها دلار کمک مالی و فنی به اسرائیل ارائه می‌کند. در سال ۲۰۲۲، ارزش کمک‌های ارائه شده توسط این شرکت به اسرائیل به ۵۰ میلیون دلار رسید.

در زمینه صنایع دارویی و آرایشی، جانسون و جانسون از طریق برنامه‌های مختلفی مانند حمایت از تحقیق و توسعه مراقبت‌های بهداشتی، آموزش نیروی کار مراقبت‌های بهداشتی اسرائیل و تامین مالی پروژه‌های اجتماعی و بهداشتی رژیم اشغالگر به اسرائیل کمک می‌کند. تنها سال گذشته، جانسون اند جانسون 25 میلیون دلار بودجه برای پروژه ساخت واکسن علیه کرونا اختصاص داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول