اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اسلامی: رادیوداروهای ایران در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کیفیت بسیار خوب رادیوداروهای ایرانی گفت که این رادیوداروها در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند و افزود: امروز کیفی‌ترین و خالص‌ترین آب سنگین جهان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

اسلامی:  رادیوداروهای ایران در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) ۲۶ مهر ماه در آیین اختتامیه اردوی ملی آموزش دانش‌آموز خبرنگاران در مجتمع فرهنگی شهید ضمن ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و غربی‌ها، مردم مظلوم و بی‌گناه غزه به ویژه کودکان و زنان را به خاک و خون کشیده است.

وی افزود: این رژیم جنایتکار با بمباران اماکن مسکونی و حتی بیمارستان‌ها، ضمن کشتار مردم مظلوم، سعی می‌کند که جلوه‌های باطل را با قدرت رسانه، حق جلوه دهد. آن‌ها با توسل به قدرت رسانه و ظرفیت‌ساز‌ی‌هایی که انجام داده‌اند، سعی می‌کنند فعالیت‌های غیرانسانی‌ و باطل خود را حق جلوه داده و در مقابل حق را باطل نشان دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تبلیغات دروغین غربی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: استکبار با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مخالف است. در بحث هسته‌ای نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد تهمت‌ها، افتراها و دروغ ‌پردازی‌های فراوان مبنی بر تصمیم ایران برای ساخت بمب هسته‌ای بوده‌ایم، در حالی که ما به دنبال بهره‌گیری از جنبه‌های صلح آمیز فناوری هسته‌ای هستیم.

اسلامی با بیان اینکه آن‌ها با تهمت‌های سیاسی و بلواهای رسانه‌ای به دنبال القای این مسأله به جهانیان بوده و هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه کشور بارها اعلام کرده‌اند که به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم. در این سال‌ها هیچ همکاری در زمینه فناوری هسته‌ای با ما نشده و هرآنچه امروز به عنوان صنعت هسته‌ای کشور می‌شناسیم، نتیجه تلاش و کوشش جوانان غیور و دانشمندان ایرانی است.

به گفته وی فناوری هسته‌ای ایران به صورت بومی و درون‌زا توسعه یافته است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: ما با وجود فضای سنگین تخریب و ترور دانشمندان توانسته‌ایم تراز فناوری هسته‌ای ایران را به تراز جهانی برسانیم و این مسأله موجب عصبانیت غربی‌ها شده، زیرا سیاست‌های آن‌ها شکست خورده و حتی با وجود تحریم‌های گسترده هم نتوانسته‌اند در پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای ایران، خللی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: آن‌ها تمام تلاش خود را برای موفق نشدن برنامه و صنعت هسته‌ای ایران به‌کار برده‌اند، اما با شکست مواجه شده‌اند.

*  رادیوداروهای ایران در رتبه‌های اول تا سوم جهان 

اسلامی در ادامه سخنانش به شرح مواردی از علوم و فناوری هسته‌ای نظیر شکافت هسته، تولید کیک زرد، سوخت هسته‌ای و کاربردهای مهم فناوری هسته‌ای در زندگی مردم پرداخت و با اشاره به تولید انواع رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با توجه به برخورداری از اوانیوم و غنی‌سازی آن توانسته‌ایم به تولید انواع رادیوداروهای تشخیصی، درمانی و تسکینی دست یابیم.

وی افزود: تولید رادیودارو بر مبنای دانش و فناوری هسته‌ای است و باید بدانید که کیفیت رادیوداروهای ایرانی آنچنان خوب است که این داروها در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند. تولید رادیوداروها در ایران سبب نجات جان یک میلیون بیمار شده و اکنون این داروها به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

به گفته اسلامی جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یکی از قطب‌های تولید رادیودارو در جهان شده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم فناوری هسته‌ای و پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی گفت: با استفاده از فناوری هسته‌ای و پرتودهی، باقی‌مانده سموم از محصولات کشاورزی دفع می‌شود و در مقابل مدت زمان انبارمانی و نگهداری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی در راستای خدمت به اهداف بشردوستانه و سلامت جامعه است و در دولت سیزدهم بسیار جدی به این فناوری نگریسته شده و خدمت بزرگی به سلامت جامعه است.

اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: غربی‌ها به تعبیر خود اقدام به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده کردند و بر مبنای آن، واردات سامانه‌های اندازه‌گیری و ابزار دقیق مورد نیاز صنایعی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، سیمان، فولاد و ... به کشور ممنوع شد که متخصصان و دانشمندان سازمان انرژی اتمی ایران بومی‌سازی این ابزارها را انجام داده و حتی در راه ارتقای تکنولوژی گام برداشتند. اکنون تمام صنایع کشور می‌توانند از سامانه‌های اندازه‌گیری و ابزار دقیق استفاده کنند. به معنای واقعی کلمه کارکرد این ابزارها و سامانه‌ها، نسبت به محصولات خارجی کامل‌تر و قابل اعتمادتر است.

*  کیفی‌ترین و خالص‌ترین آب سنگین جهان متعلق به ایران

معاون رئیس‌ جمهور در ادامه گفت: امروز کیفی‌ترین و خالص‌ترین آب سنگین جهان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است؛ این مهم با تلاش‌های دانشمندان کشور محقق شده است. آب سنگین، سهم بسیار مهمی در تکنولوژی‌های روز دنیا و صنایع دیجیتال و ... دارد؛ اگر آب سنگین در کشور تولید نمی‌شد، نمی‌توانستیم به این جایگاه دست یابیم.

اسلامی تاکید کرد: آب سنگین را می‌توان یکی از حلقه‌های زنجیره توسعه علوم و فنون پیشرفته دانست.

وی با اشاره به نقش مهم آب سنگین در تولید کیت‌های غربالگری نوزادان گفت: این کیت‌ها قادرند ۵۶ نوع بیماری متابولیک رو تشخیص دهند که اتفاق بسیار مهمی در حوزه سلامت محسوب می‌شود. بر اساس ظرفیت ایجاد شده علاوه بر تامین نیاز داخلی، قادر به صادرات این کیت‌ها نیز هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره فناوری پلاسما توضیح داد: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم، دستاوردهایی را برای خدمت به مردم انجام دهیم. اکنون از پلاسما برای درمان سرطان‌ و نیز آفت‌زدایی و سم‌زدایی از محصولات کشاورزی به ویژه محصول پسته استفاده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم ممانعت از انتشار آلاینده‌‌ها و کنترل گازهای گلخانه‌ای گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، همه کشورهای جهان مکلف به ممانعت از انتشار آلاینده‌‌ها و کنترل گازهای گلخانه‌ای هستند، بنابراین در کشور ما نیز این مسأله در دستورکار قرار دارد و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ برنامه ریزی و بستر لازم برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی فراهم شده است.

اسلامی همچنین درباره نیروگاه بوشهر تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر مانع از مصرف ۹۷ میلیون بشکه نفت خام و یا صرفه‌جویی حدود ۸ میلیارد دلاری شده است.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول