اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحولات غزه نویدبخش خاورمیانه‌ای جدید بدون اشغالگر

به باور کارشناس مسائل منطقه، اتفاقات اخیر خاورمیانه به‌ خصوص آنچه در فلسطین و غزه شاهد آن هستیم، باعث تغییر سیمای این منطقه، نقش‌آفرینی مؤثرتر مردم و انزوای آمریکا و صهیونیست‌ها خواهد شد.

تحولات غزه نویدبخش خاورمیانه‌ای جدید بدون اشغالگر

«سرگئی کوژمیاکین» کارشناس مسائل منطقه و تحلیلگر سیاسی روزنامه «پراودا» چاپ «مسکو» ضمن یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی اهداف و پیامدهای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین پرداخت.

در این یادداشت آمده است: رهبران و ایدئولوژی‌پردازان کشورهای غربی دوست دارند ادعا کنند نظام سرمایه‌داری لیبرال در همه عرصه‌ها پیشرفت بشریت را فراهم کرده و در مقایسه با دوره‌های گذشته به گامی بزرگ رو به جلو تبدیل شده است. به گفته آنها، اکنون برایشان بحث حقوق بشر هم در امور داخلی و هم در تعامل با جهان خارج در برترین جایگاه قرار گرفته است. البته این یک گستاخی و دروغ کاملا وقیحانه است.

غرب با استفاده از تمام دستاوردهای «تمدنی» خود - از محصولات جدید صنایع نظامی گرفته تا ابزارهایی دستکاری اذهان و آگاهی جمعی، روند ترور و تلاش‌ها برای مطیع کردن دیگران را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است. تمام جنایات وحشتناک تاریخ بشر از جمله برده‌فروشی، فتوحات استعماری، نسل‌کشی جمعیت هند، دو جنگ جهانی و فاشیسم و... همگی محصول تمدن غرب بوده‌اند.

امپریالیسم حامی اشغالگری و نسل‌کشی فلسطینی‌ها

با گذشت سال‌ها هیچ چیزی تغییر نکرده است و تا زمانی آمریکا و همدستانش خوی تجاوزگری خود را حفظ کنند، هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. همه اظهار «پشیمانی‌ها» از اشتباهی بودن مداخله در عراق، افغانستان و لیبی در حقیقت بیش از یک مانور تبلیغاتی نیست. امپریالیسم نمی‌تواند بدون خون‌ریزی، اشغالگری و نسل‌کشی زنده بماند.

اتفاقات اخیر خاورمیانه گواه بارز این امر است. این اتفاقات به صورت عینی سرشت و ماهیت نظام سرمایه‌داری را که در سرکوب غیرانسانی و قتل عام مخالفان و دروغ‌پراکنی‌های بی‌حیا گونه بازگو می‌شد، به نمایش گذاشت.

بیش از 70 سال است که اسرائیل به مردم فلسطین ظلم و استبداد روا می‌دارد، آنها را از سرزمینشان محروم می‌کند و اجازه نمی‌دهد در خاک خویش صاحب کشور باشند. طی حدود 7 دهه صدها هزار نفر قربانی این سیاست ظالمانه شدند. با این حال، حامیان «آزادی و حقوق بشر» در آمریکا و اروپا چشم خود را بر این جنایات می‌بندند و اگر هم از مقامات اسرائیل انتقاد می‌کنند، این کار را با ملایمت و با احتیاط انجام می‌دهند که هیچ عواقبی برای دولت یهود نداشته باشد. آنها از این طریق در حقیقت سازمان ملل را متحد تحقیر می‌کنند که مدت‌هاست خواستار ایجاد کشور مستقل فلسطین بوده و سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم  و اقدامات آن را به عنوان جنایات جنگی تعریف می‌کند.

کابینه جدید اسرائیل – کابینه جنایت و آپارتاید

سرانجام با تشکیل کابینه کنونی اسرائیل، در واقع نظام آپارتاید با روش‌های واقعاً فاشیستی سرکوب جمعیت فلسطین شکل گرفت. در این کابینه مناصب کلیدی به افرادی مانند «ایتامار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» واگذار شد که معتقد به برتری نژادی قوم یهود اعمال اقدامات تروریستی علیه ساکنان عرب‌تبار است. آنها از مدتها قبل خواستار اخراج کامل فلسطینی‌ها بودند و با به قدرت رسیدن، شروع به اجرای برنامه‌های ضدبشری خود کردند. در کرانه باختری رود اردن کمپین ترور و مصادره زمین به نفع شهرک‌نشینان یهودی راه انداخته و متعصبانی به رهبری «بن گویر» در حال هتک حرمت مقدسات مسلمانان هستند.

سیاستمداران اسرائیلی از خشونت و اقدامات تحریک‌آمیز خود بهره برده و با ایجاد «تصویر دشمن» از فلسطینی‌ها، توجه مردم را از جنایات وحشیانه‌شان منحرف می‌کنند. به عنوان مثال، «بنیامین نتانیاهو» به دنبال فرار از محاکمه شدن در دادگاه به دلیل فساد مالی است و همه همدستانش نیز ضمن مواجهه با اعتراضات گسترده و کاهش محبوبیت کابینه، به فکر حفظ قدرت می‌باشند.

رهبران اسرائیل به مجازات نشدن عادت کرده‌اند. آنها با تصور اینکه مقاومت فلسطین قادر به پاسخ شایسته‌ در برابر جنایات آنها نبوده و جامعه جهانی نیز با توجه به موضع‌گیری‌های غرب، فقط به محکوم کردن‌های ضعیف جنایات «تل‌آویو» اکتفا می‌نماید، آپارتاید را عمیق‌تر کردند که به صورت بسیار صریح شکل نسل‌کشی فلسطینی‌ها را به خود گرفت.

اما به محض اینکه مقاومت پاسخ مناسبی داد، اسرائیل بلافاصله از خود یک قربانی بی‌گناه را ترسیم کرد. البته مثل همیشه با حمایت تام و تمام غرب، تمام توجه معطوف به اقدامات حماس شد، در حالی که شمار قربانیان بمب‌باران‌های اسرائیل به مراتب بیشتر بوده و زخمی‌ها، آواره‌ها و ویرانی‌های بی‌شماری بر جای گذاشته است. در عین حال به تدریج دارد معلوم می‌شود بسیاری از جنایاتی که به نیرهای مقاومت فلسطین نسبت داده می‌شد، در اصل وجود نداشته است. به عنوان مثال، گزارش‌های مربوط به «نوزادان سربریده» توسط حماس کاملا جعلی از آب در آمد.

حمله موشکی به بیمارستان «الاهلی» نماد ظلم است

مقامات اسراییلی با فراهم دیدن فرصت، نوار غزه را به کشتارگاه تبدیل دادند. در عرض چند روز هزاران غیرنظامی که بیشترشان کودک و زن بودند، کشته شدند. ابعاد این جنایت در قیاس با عملیات‌های قبلی اسرائیل علیه نوار غزه به مراتب گسترده‌تر است. به‌ویژه حمله موشکی به بیمارستان «الاهلی» که صدها تن کشته بر جای گذاشت، در حقیقت نماد ظلم و بی‌رحمی غیرانسانی است.

در کرانه باختری، جایی که شهرک‌نشینان یهودی با حمایت نیروهای امنیتی اسرائیل، فلسطینی‌ها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند، ترور در حال گسترش است. وضعیت دقیقاً مطابق نقشه «ایتامار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» که به دنبال پاک‌سازی منطقه از جمعیت عرب می‌باشند، پیش برده می‌شود.

همانند گذشته، قاتلان مورد حمایت مقامات کشورهای غربی قرار گرفتند. آمریکا دو ناو هواپیمابر را به سواحل اسرائیل فرستاده و علاوه بر آن در حال انتقال سلاح‌هایی است که فردا بر سر غیرنظامیان فلسطینی فرو می‌ریزند.

استقبال سرد از «بلینکن»

همزمان با این اتفاقات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه شتافت تا رهبری کشورهای مهم منطقه را متقاعد به حمایت از تجاوزات اسرائیل کند. این امر برای «واشنگتن» بیش از پیش ضروری است، زیرا عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل که توسط «کاخ سفید» حمایت می‌شود، برای دموکرات‌ها باید نقش کمک مهمی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بازی کند.

این نکته قابل توجه است که علیرغم همه تلاش‌های انجام شده، آمریکا نتوانست به اهداف خود دست یابد. در منطقه از وزیر خارجه آمریکا استقبال سرد (اگر نگوئیم خصمانه) صورت گرفت. من البته به نجابت و شرافت رهبران برخی کشورهای عربی زیاد اعتقاد ندارم زیرا آنها از مدت‌ها پیش بارها بی‌تفاوتی خود را نسبت به آرمان آزادی فلسطین به نمایش گذاشته‌اند. آنها از این موضوع اساسی فقط به عنوان فرصت چانه‌زنی با آمریکا و اسرائیل استفاده می‌کنند.

خاورمیانه دیگر خاورمیانه قبل نخواهد بود

با این حال، حاکمان این پادشاهی‌ها نمی‌توانند نظرات مردم خود را که به شدت مخالف جنایات اسرائیل هستند و از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، نادیده بگیرند. بنابراین بعید است واشنگتن بتواند برای ادامه سیاست نسل‌کشی، از جمله عملیات زمینی در نوار غزه، موافقت این کشورها را جلب کند.

پس از این همه جنایات غیرانسانی، عرصه سیاسی خاورمیانه به شدت تغییر خواهد کرد و آمریکا و اسرائیل رفتار بسیار سردتری نسبت به خود در این منطقه را احساس خواهند کرد.

با این حال من مطمئن هستم که اسرائیل تلاش خواهد کرد تا در ماجراجویی‌ها و جنایات جدید خود از موضوع حمایت غرب حداکثر استفاده را ببرد. همین حالا لبنان و سوریه هدف بمباران قرار گرفته‌اند. تحریکات علیه ایران نیز بعید نخواهد بود. فقط همبستگی بین‌المللی در حمایت از فلسطین می‌تواند جلو جنایات اسرائیل را بگیرد.

موضع ایران شایسته احترام است

موضع تهران که با قدرت و شجاعت خواستار پایان فوری جنایات اسرائیل شد، شایسته احترام فراوان است. تظاهرات گسترده علیه جنایات جنگی دولت یهود حتی در کشورهای غربی نیز در حال برگزاری است، هرچند پلیس به طرز وحشیانه‌ای آنها را متفرق می‌کند (در حالی که مانع تظاهرات در جنایت از اسرائیل نمی‌شوند). هر چه صدای ساکنان صادق و دل‌سوز کره زمین بلندتر و منسجم‌تر باشد، نسل‌کشی مردم فلسطین زودتر متوقف خواهد شد و مقامات اسرائیلی به دست عدالت سپرده خواهند شد. در نهایت عدالت باید بر جهان حاکم شود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول