اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جشنواره تئاتر خیابانی از دیدگاه کارگردانان و داوران

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با وجود تمامی ظرفیت‌ها و جذابیت‌ها، در این دوره با تنگناهایی مواجه بوده و نارضایتی‌هایی را به وجود آورده است.

جشنواره تئاتر خیابانی از دیدگاه کارگردانان و داوران

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، بالاخره با وقفه‌ای دو ساله پایتخت کلاش جهان و سرزمین یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا در 25 مهرماه جاری شاهد آغاز شانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی بود.

جشنواره‌ای که با چندین بار تغییر زمان برگزاری با حضور 38 گروه نمایشی از داخل و خارج کشور کار خود را آغاز کرد و بر خلاف دوره‌های قبل در این دوره، ضعف در تبلیغات محیطی در سطح شهر و حتی کارناوال آغاز جشنواره نخستین موضوعی بود که مورد انتقاد رسانه‌های حاضر در پوشش این رویداد بزرگ فرهنگی قرار گرفت.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این دوره به دلیل کمبود اعتبار در تنگنای پذیرش گروه‌های خارجی هم قرار گرفته بود تا جاییکه از 25 گروهی که از کشورهای مختلف دنیا برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند تنها چهار گروه از کشورهای، عراق، ارمنستان، ترکیه و تونس توانستند در این دوره حضور داشته باشند.

رحمان هوشیاری دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این خصوص اظهار کرد: این جشنواره با وجود اینکه جشنواره مادر تخصصی تئاتر خیابانی کشور است و توانسته با وجود همه مشکلات و تنگناها به رشد برسد، متاسفانه علارغم تمام تلاش‌ها از ردیف اعتباری خاص خود برخوردار نیست و همین مسئله آن را با تنگناهایی در روند اجرا مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم مریوان و خاصتا هنرمندان تئاتری برای حفظ این جشنواره و مانایی آن از خود مایه گذاشته‌اند، کم نیستند افرادی که بدون هیچ چشمداشتی و یا با حداقل‌ترین حمایت‌های مالی هر آنچه را دارند از امکانات و تجهیزات رسانه‌ای گرفته تا دعوت و میزبانی از مهمانان در طبق اخلاص می‌گذارند.

وی به اشتیاق قابل توجه گروه‌های خارجی از کشورهای مختلف برای شرکت در این جشنواره هم گریز کوتاهی زد و گفت: مجبور شدیم درخواست خیلی از گروه‌های خارجی را که بارها و بارها در فضای مجازی و غیره برای شرکت در جشنواره درخواست کرده بودند رد کنیم.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز برندی شناخته شده در دنیاست و از سوی هنرمندان داخل و خارج از کشور از مقبولیت زیادی برخوردار است، مردم مریوان خود نقش زیادی در پازل موفقیت این جشنواره ایفا کرده و به تعبیر با چنگ و دندان آن را حفظ کرده‌اند که انتظار داریم زمینه حمایت‌های مالی و اعتباری از این جشنواره در دوره‌های بعدی به صورت ویژه و خاص فراهم شود برای این کار نیاز به تغییر نگاه برخی مسوولان دستگاه‌های اجرایی داریم چرا که حاضر به هیچگونه همکاری در روند اجرای این جشنواره نیستند.

وی در پاسخ به ضعیف بودن فضای تبلیغاتی و فضاسازی شهری در جریان برگزاری این جشنواره بین‌المللی، گفت: همانطور که قبلا اشاره کردم کمبود اعتبار ما را در انجام خیلی از کارها در شانزدهمین دوره برگزاری این جشنواره با بن‌بست مواجه کرد، این جشنواره از نظر شناخته شدن در سطح جهان، پای کار بودن هنرمندان و مردم، اشتیاق گروه‌های مختلف داخلی و خارجی برای حضور و ...به رشد کامل رسیده است اما در زمینه اعتباری  تنها از حمایت‌هایی برخوردار است که از طریق وزارت ارشاد صورت می‌گیرد و سهم 50 درصدی استانی آن تحقق پیدا نمی‌کند.

شهرداری مسوول تبلیغات محیطی جشنواره نیست

سامان سعیدی دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به شور و شوقی که به خاطر برگزاری شانزدهمین دوره این جشنواره در سطح این شهر برپا است، اظهار کرد: وظایف تعریف شده برای شهرداری مریوان در روند اجرای این جشنواره در بخش ارائه خدمات و دو بخش تامین غذا و موضوع اسکان بازیگران بود.

وی با بیان اینکه کار تبلیغات محیطی جشنواره توسط میراث فرهنگی و حوزه هنری انجام شده است، افزود: در مجموع همه تلاش‌ها در حد توان و بضاعت برای میزبانی بهتر از مهمانان جشنواره پای کار آمده و مهمان‌نوازی و روحیه مهمان‌پذیری شهروندان به عنوان یک سرمایه بزرگ بزرگترین پشتوانه در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی است.

شهردار مریوان به استقبال خوب مردم مریوان از برگزاری اجراها در نقاط مختلف شهر گریزی زد و گفت: امروز در شانزدهمین گام از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که تئاتر در بطن و متن زندگی تک تک شهروندان و حتی روستائیان مریوان جاری و ساری است.

سعیدی افزود: امسال مریوان در ایام مختلف از سفرهای اربعین تا ماه مبارک ربیع و میلاد با سعادت نبی اکرم سراسر شور و شوق و دلدادگی بود برنامه‌های متنوع و میزبانی غیرقابل توصیف مردم این دیار بستر را برای جذب گردگشران از نقاط مختلف کشور و حتی فراتر از مرزها فراهم کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جشن احمد و حضور 10ها هزاری مردم که به مناسبت میلاد پیامبر مکرم اسلام برگزار شد، خاطرنشان کرد: هرجا مردم پای کار باشند حتی با وجود کمبود اعتبارات و امکانات قطعا بیشترین و بهترین خروجی را از اقدامات و رویدادهایی که برگزار می‌شود خواهیم داشت.

شهردار مریوان تصریح کرد: جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از سرمایه‌های عظیم فرهنگی نه تنها برای این شهر بلکه برای کل کشور است تمام توان خود را برای حمایت از این جشنواره و ایجاد بسترهای برگزاری هرچه بهتر آن از لحاظ کیفی و کمی در 17همین دوره بکار خواهیم گرفت.

جشنواره شانزدهم از نگاه کارگردانان

علیرضا شمس نویسنده و کارگردان نمایش زمین شماره ایکس در مورد شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: امسال برای دومین بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور دارم در کل جشنواره مریوان همیشه خوب بوده و استقبال خوبی دارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در کنار همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها یک سری نقاط ضعف هم دارد اما این نقاط ضعف در برابر تلاش‌های خستگی ناپذیری که برای برگزاری و حفظ این جشنواره کشیده می‌شود، قابل بیان نیست، گفت: با پرداختن در مورد نقاط ضعف نمی‌خواهم زحماتی که کشیده می شود را زیرسوال ببرم.

وی افزود: بدون شک در این شرایط اقتصادی و موقعیت اگر بخواهی جشنواره برگزاری کنید کار بزرگ و شاقی است و اگر این جشنواره در این جریان موفق است بیش از همه چیز به خاطر پای کار بودن بچه‌های مریوان است.

شمس خاطرنشان کرد: اما به صورت کلی یک سری نقاط ضعف در این دوره وجود داشت که حداقل ما در دوره قبل که سال 1400 بود ندیدم.

مریوان قطب تئاتر خیابانی کشور 

پویان عطایی کارگردان نمایش علی سوت بلبلی از استان اصفهان به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کاری از گروه میعاد جوان کارهم در مورد کیفیت و سطح برگزاری شانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: چهار دوره است که در این جشنواره شرکت می‌کنم، به لحاظ کیفیت کارها به دلیل اینکه کار زیادی ندیدم نمی‌توانم ابراز نظر کنم اما مریوان مردم خون گرم و تماشاچیان بی نظیری دارد مریوان به عنوان یک شهر بین‌المللی از نظر تئاتر خیابانی جا افتاده و قطب تئاتر خیابانی در کل کشور است.

شانزدهمین گام این جشنواره به خاطر اتفاقاتی که متاسفانه در سال گذشته در کشور افتاد با یک سال وقفه برگزار شد اما به هر حال این جشنواره به بهترین شکل ممکن راه خود را پیدا کرده و به بالندگی رسیده است.

هر جشنواره و حرکت فرهنگی قطعا در فرایند برگزاری از نقاط قوت و ضعف برخوردار است امیدواریم نقاط ضعف قبلی برطرف و نقاط قوت پایدار نگهداشته شود.

حمل و نقل گروه‌ها به ویژه در اجراهای داوری، نحوه اسکان و پذیرایی همه و همه باید آسیب‌شناسی شود و با تقویت نقاط قوت زمینه را برای ارتقای کیفی این جشنواره در دوره‌های آینده فراهم کرد.

جشنواره مریوان در نگاه داوران

 

صادق‌حسنی گفت: همه فعالین تئاتر ایران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به عنوان تنها جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی ایران می‌شناسند، به عقیده بنده تئاتر خیابانی مریوان هویت تئاتر خیابانی ایران است.

وی عنوان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان باید آنقدر حمایت شود تا این جشنواره به جایگاه واقعی خود برسد و حفظ شود، شهر مریوان شهر تئاتر و همه بچه‌های تئاتر خیابانی به این موضوع باور دارند.

وی خاطرنشان کرد: استارت هفدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان باید همزمان با اختتامیه شانزدهمین دوره زده شود تا شاهد رشد کمی و کیفی این جشنواره باشیم.

وی افزود: نکته بسیار مهم در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این است که شاهد افزایش تعداد اجرای آثار در روستاها بود کار ارزشمندی که با استقبال خوب مردم در سروآباد و سایر روستاها بودیم.

دیدگاه شهروندان 

حسین احمدی می‌گوید: مریوان تا امروز میزبان 16 دوره از جشنواره تئاتر خیابانی بوده که چندین دوره آن به صورت بین‌المللی برگزار شده است، احساس می‌کنیم این دوره نسبت به دوره‌های قبل نقاط ضعف بیشتری داشته اما معتقدیم با وجود تمام این کم و کاستی‌ها این جشنواره باید برای مریوان و مریوانی‌ها باقی بماند.

وی گفت: این جشنواره نیاز به حمایت جدی به لحاظ مالی دارد نباید کمبود منابع مالی ما را از چنین ظرفیتی محروم کند مریوان به لحاظ طبیعت و مردم هنردوست بی‌نظیر است این موضوع را خود بازیگران و کارگردان هایی که در ادوار مختلف در این جشنواره حضور دارند تصدیق می کنند این جشنواره باید حفظ شود.

وی اذعان کرد: هدف از انتقاد کردن تخریب نیست اما معتقدیم متولیان حوزه هنر و فرهنگ و تمام بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان و حتی فراتر از آن کشور باید با نگاه مهربان‌تری به این دست رویدادهای شناخته شده که جای پای خود را در سطح بین‌الملل باز کرده‌اند باشد.

حاج محمد دیگر شهروند مریوانی نیز می‌گوید: مریوان و مریوانی با مهمان و مهمان‌نوازی عجین است اینکه هر ساله شاهد حضور هنرمندانی از استان‌ها و حتی کشورهای مختلف در این جشنواره هستیم برای همه از پیر و جوان کودک و خردسال، زن و مرد خوشایند است.

معتقدیم باید به بهترین شیوه و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در خدمت این جشنواره و مهمانان آن بود این قبیل اقدامات این شهر مرزی پرجاذبه را بیش از پیش به مردم ایران و حتی دنیا معرفی می‌کند.

قطعا هر کاری و هر حرکتی حتی یک مهمانی ساده هم نیاز به برنامه ریزی دارد، اگر با وجود تمام کم و کاستی‌ها مریوان موفق به برگزاری 16 دوره از جشنواره تئاتر خیابانی شده یعنی بستر کار و ظرفیت لازم وجود دارد اما باید تلاش‌های جدی‌تری برای ارتقای کیفی این جشنواره صورت بگیرد.

حضور مهمانان و گروه‌های نمایشی به لحاظ اقتصادی نیز برای این شهر به صرفه است و از سوی دیگر شور و نشاط را در جامعه به ویژه در بین کودکان ایجاد می‌کند.

نقاط بکر و زیبای گردشگری در مریوان زیاد است اما بسترهای سرگرم کننده چندانی به ویژه برای کودکان و نسل جوان نداریم این برنامه‌ها می‌تواند در کنار نفع اقتصادی ساعات سرگرم کننده‌ای را برای کودکان و جوانان ایجاد کند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از ۲۵ مهر امسال آغاز بکار کرد و تا ۲۹ همین ماه ادامه دارد با رای هیات بازبین ۳۸ اثر از ۲۱۵ اثر ارسال شده به این جشنواره برای اجرا به مرحله نهایی راه پیدا کرد که از این تعداد چهار اثر مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، تونس و ارمنستان است.

این جشنواره در۶ بخش آزاد، آیینی- سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولان، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت در حال برگزاری و بهروز غریب پور، محمودرضا رحیمی، بهمن صادق حسنی، رضا فیاضی، افشین خدری و امیرحسین شفیعی رسالت داوری آن را برعهده دارند.
برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تئاتر خیابانی و با محوریت فرآیند تولید اثر دراماتیک برای فضاهای بیرونی با رویکرد توسعه فرهنگ و جهانی شدن از جمله برنامه های جنبی این دوره از جشنواره است و امروز ساعت 9 آیین اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول