اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پروژه مرمت بازار وکیل در آستانه مناقصه است؛ بقعه سعدیه نشست نداشت

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس سال ۱۴۰۱ نقطه آغاز مرمت آثار تاریخی و میراثی بود، بنای سعدیه در حال مرمت است و طرح مرمت بازار وکیل نیز پس از تکمیل برآوردها برای تعیین پیمانکار به مناقصه می‌رود.

پروژه مرمت بازار وکیل در آستانه مناقصه است؛ بقعه سعدیه نشست نداشت

سید موید محسن نژاد در خصوص طرح تعمیر بازار وکیل در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: آنچه به طور خلاصه می توان گفت این است که در حال انجام برآوردها برای انجام مناقصه است. یک سری از برآوردها برای انجام عملیات انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس افزود: عملیات تعمیر بازار وکیل اهمیت ویژه ای دارد. چون با اولویت بندی همراه است مثلاً پشت بام، سقف، تاسیسات، بنا های آن و... ، ما اولویت بندی ها را به پایان رساندیم، برآوردها در حال انجام است که به مناقصه گذاشته شود و ان شاءالله عملیات اجرایی بعد از انتخاب پیمانکار آغاز شود.

‌وی در توضیح نحوه اختصاص اعتبارات اعلام کرد: این مبلغ اعتباری است که در قالب سهم مشارکت وزارت نفت برای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای جهت سال به استان ابلاغ شده است. یعنی امکان هزینه کرد این پول برای سال مالی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وجود دارد.

محسن نژاد تأکید کرد: به این شکل نیست که پولی به حساب اداره کل ریخته شود، اعتبار ابلاغ شده و در خزانه استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خاطرنشان کرد: ما یک تیم مجزا مخصوص انجام برآوردها، کارهای مرمت و نظارت بر اقداماتی که در بازار وکیل قرار است انجام می‌شود تعیین کرده ایم که کاملا روی این بازار متمرکز باشد. 

وی درباره مدت زمان انجام تعمیرات گفت:  بعد از طی امورات اداری وقتی قرارداد منعقد شد، جدول زمان بندی مشخص می شود و  می توان اعلام کرد از ابتدای اجرای طرح تا پایان چقدر زمان خواهد برد.

محسن نژاد در پاسخ به این پرسش که ما از ابتدای سال خبرهایی درباره تخصیص اعتبار به بازار وکیل داشتیم و چرا دیر اقدام شده است، گفت: صحبت‌هایی از ابتدای سال شده بود اما از ابلاغ این اعتبار زمان زیادی نگذشته، کمی قبل از سفر ریاست جمهوری ابلاغ شد که ما در آن برهه درگیر برنامه های سفر بودیم، اما الان با جدیت پای کار هستیم تا این اتفاق بیفتد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس تصریح کرد: ما در کنار این بازار  دنبال مرمت سایر آثار تاریخی مان به ویژه پایگاه های میراث جهانی و ملی استان و آثار شاخص تاریخی هستیم و از هر محل که بتوانیم اعتبار جذب می کنیم.

وی با تشکر ویژه از استاندار فارس گفت: پیگیری این موضوع  و اعتبار تخصیص یافته ناشی از زحمات بی دریغ ایشان و همراهی وزیر نفت بود.

بنای سعدیه نشست نداشته است

محسن نژاد در خصوص وضعیت بنای سعدیه نیز گفت: چندین سال بود اقدامی برای سعدیه  نشده بود، این اواخر بحثی مطرح شد که بنا نشست کرده، که با برآوردهایی که همکاران ما و متخصصین حوزه مرمت انجام دادند، مشخص شد بقعه نشستی نداشته است، اما ما اقدامات مرمتی را در قالب یک برنامه تعریف کردیم. این اولین سالی بود که موفق شدیم اعتبار بگیریم. در قالب اعتبارات ۱۴۰۱ تخصیص پیدا کرد و به دنبال آن عملیات مرمت شروع شد و اکنون ادامه دارد.

پیچیدگی پنجره آرامگاه بخاطر انبساطی بود که به مرور زمان ایجاد شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در مورد آرامگاه سعدی مباحثی مطرح شد، اما ساختمان اصلی نشست نداشت،  پیچیدگی پنجره هم بخاطر انبساطی بود که به مرور زمان ایجاد شده و چون فضایی برای کنترل این انبساط وجود نداشت باعث پیچیدگی پنجره فلزی پشت آرامگاه شد. این پنجره اکنون پیاده شده و درحال مرمت است.

به گفته محسن نژاد سقف بنا در حال مرمت است و لایه هایی شاید شبیه ایزوگام که برای بنا کارآیی حفاظتی دارد در حال قرار گرفتن روی سقف بقعه است. انجام مرمت طولی نخواهد کشید و به زودی بقعه بازگشایی میشود.

سال ۱۴۰۱ نقطه آغاز تخصیص اعتبار مرمت آثار

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ نقطه آغاز جذب اعتبار برای تعمیر آثار تاریخی و میراثی بود، تأکید کرد: ما تلاش کردیم یکسری اعتبارات اختصاصی برای آرامگاه های سعدی و حافظ بگیریم که وزراتخانه هم موافقت کرد و این اعتبارات را ابلاغ شد. سال ۱۴۰۱ نقطه آغاز بود و ان شاءالله هر این اعتبارات هرساله مستمر تخصیص خواهد یافت. امسال  به طور جدی وارد شدیم‌ و کارهای مرمتی به مرور انجام خواهد شد.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول