اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

خطر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز

آنفولانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌هایی است که با ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها در فصل سرما افزایش پیدا می‌کند و در صورت رعایت نشدن موارد بهداشتی امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد.

خطر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، هرساله با شروع فصل پاییز بیماری‌های تنفسی بسیاری از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع پیدا می‌کند، آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز از جمله بیماری‌هایی است که با ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها در فصل سرما افزایش پیدا می‌کند و در صورت رعایت نشدن موارد بهداشتی امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد.

فصل پاییز زمانی است که شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند چرا که با سرد شدن هوا شرایط برای بقا و ماندگاری ویروس فراهم می‌شود.

در چهارمحال و بختیاری نیز تالاب‌های متعددی وجود دارد که میزبان برخی پرندگان مهاجر مانند اردک‌های وحشی است بنابراین کسب اطلاعات در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اهمیت زیادی دارد.

علائم بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در طیور

پرندگانی همچون بوقلمون، شترمرغ، مرغ، خروس و پرندگان زینتی نسبت به آنفولانزای فوق حاد پرندگان حساسیت بالایی دارند، یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری در پرندگان شروع ناگهانی و رو به رشد تلفات در آن‌هاست همچنین علائم ضعیف تا شدید تنفسی، کاهش شدید مصرف دانه و بی‌اشتهایی، افت تولید تخم‌مرغ به صورت ناگهانی، سیاه شدن یا بروز خونریزی زیرپوستی در ناحیه ساق پا و تاج و اسهال آبکی در پرندگان از دیگر علائم بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از شیوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان

در صنعت مرغداری با انجام واکسیناسیون سعی می‌شود از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری شود اما افرادی که در منازل از طیوری مانند مرغ نگهداری می‌کنند باید نسبت به انجام واکسیناسیون پرندگان خود در هر ۲ یا سه ماه اقدام کنند و این موضوع یکی از قدم‌های مهم در جهت پیشگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

نگهداری پرندگان در یک محیط محصور در پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نقش ویژه‌ای دارد همچنین باید توجه داشت این محیط هر ماه به صورت کامل ضدعفونی شود راهکار دیگر نیز عدم تماس پرندگان خانگی با پرندگان مهاجر یا وحشی است.

انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به انسان از طریق تخم مرغ آلوده

با توجه به اینکه در صنعت پرورش طیور تخم‌گذار واکسیناسیون به دقت انجام می‌شود نگرانی در خصوص انتقال بیماری آنفولانزا از طریق تخم‌مرغ وجود ندارد اما باید توجه داشت در صورت آلوده بودن پرنده به ویروس با مصرف تخم‌مرغ بیماری به انسان سرایت پیدا می‌کند.

درصورت مشاهده هرگونه تلفات ناگهانی یا مشکوک به علائم بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان لازم است در ابتدا به اداره‌کل دامپزشکی اطلاع‌رسانی و پرندگان تلف شده نیز باید در چاله‌ای به عمق یک و نیم متر که دارای آهک و ماده ضدعفونی است دفن شود.

سایر راه‌های انتقال بیماری به انسان

آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان بیمار یا تلف شده به انسان منتقل می‌شود همچنین عدم پخت کامل پرنده یا تخم‌مرغ آن‌ها، عدم شست‌وشو دست‌ها پس از تماس با لاشه پرنده ذبح شده و... در صورتی که پرنده به ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان آلوده باشد می‌تواند منجر به انتقال بیماری به انسان شود نکته قابل توجه این است که ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در دمای عادی به مدت سه تا چهار روز ماندگاری دارد.

زمان انجام قطعه‌بندی لاشه مرغ مهم‌ترین زمان ممکن برای انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به انسان است اما پس از اینکه گوشت به صورت کامل پخته شد خطر انتقال بیماری از بین خواهد رفت بنابراین باید توجه داشت پس از قطعه‌بندی و یا شست‌وشوی لاشه مرغ ابزار و سطوحی که برای این منظور استفاده شده به صورت کامل ضدعفونی شود.

علائم آنفولانزای فوق حاد پرندگان در انسان

پس از گذشت سه روز تا سه هفته از زمان مواجه انسان با ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان علائم بیماری در فرد بروز پیدا می‌کند که این علائم شامل تب، گلودرد، اسهال، استفراغ، اختلالات تنفسی، نارسایی کبدی و کلیوی است که در نهایت ممکن است‌ مرگ فرد را نیز در پی داشته باشد.

پس از بروز علائم بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان لازم است فرد در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند همچنین در این شرایط بیمار به ۲ هفته استراحت نیاز دارد، مصرف مواد ویتامینی و معدنی نیز در بهبود فرد بیمار تاثیر بسزایی دارد.

پایان پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول