اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نبض نمایش با کدام ستاره‌ها روی صحنه می‌زند؟

دور جدید اجراهای نمایشی در فصل پاییز حالی آغاز شده که بیش از هر چیز تنوع موضوعی و حضور ستاره‌ها بر روی صحنه قابل توجه است.

نبض نمایش با کدام ستاره‌ها روی صحنه می‌زند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر: هنر نمایش یکی از مهم‌ترین عوامل یادگیری و فرهنگ سازی است،‌ جدا از مفاهیمی که هر تئاتر به شما منتقل می‌کند از اساس دیدن یک اثر نمایشی باعث رشد فکر،‌ تخیل و ابتکارتان می‌شود.  بسیاری از نظریه‌پردازان تئاتر را یک هنر مادر حتی در زمینه آموزش می‌دانند، فردریک شومان نظریه‌پرداز واقعگرا نمایش را سبب آموختن عمقی امور پیچیده در انسان‌ها دانسته و آن را فراهم کننده زمینه یادگیری و درک ذهنی می‌داند.

این روزها تماشاخانه‌های کشور روزهای پر رونقی را می‌گذرانند، آثار بسیاری آماده میزبانی از مخاطبین بوده و هرکدام می‌توانند نگرش جدیدی را در مخاطب ایجاد کنند، آثاری که کیفیتشان انتخاب یک نمایش برای مشاهده را سخت می‌کند.

تئاتر شهر 

نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر که با کارگردانی آروند دشت‌آرای از ۸ شهریور سال ۱۴۰۱ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، علیرغم اینکه با استقبال مخاطبان همراه بود به دلیل شرایط اجتماعی سال گذشته نتوانست اجرای عمومی خود را به صورت کامل سپری کند و با ۲۱ اجرا مجموعه تئاتر شهر را ترک کرد.

«پدر» با ۹ هزار و ۲۷۲ تماشاگر، میزان فروش یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان به عنوان پرفروش‌ترین و پرتماشاگرترین نمایش سالن اصلی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

این اثر نمایشی که با حضور رضا کیانیان بازیگر سینما و تئاتر ایران روی صحنه رفت، بار دیگر  در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش از ۱۷ مهر روی صحنه رفته و تا ۲۶ آبان به اجرای خود ادامه می‌دهد.

نمایشنامه «پدر» یکی از مهمترین و پرطرفدارترین آثار زلر نمایشنامه‌نویس فرانسوی در جهان است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ منتشر و در پاریس اجرا شد.

نمایش عروسکی «مامان» به کارگردانی الهام سلج محمودی ویژه بزرگسالان، از ۸ آبان‌ماه، ساعت ۲۰:۳۰ در تالار سایه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

مرجان نامورآزاد، رویا ناصری، علی باروتی، صبا قدیمی و معصومه آرواز در این نمایش به عنوان بازی‌دنده عروسک حضور دارند.

همچنین ملیحه شبانیان، علی باروتی و رویا ناصری به عنوان صداپیشه با گروه نمایشی «چهل و سه» همکاری می‌کنند.

نمایش «مامان» جزو آثار برگزیده نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی محسوب می‌شود و روایت ناگزیر انتخاب انسان‌ها؛ انتخابی میان مسئولیت‌ها و رویا‌های شخصی است. نکته جالب توجه برای این نمایش +14 بودن آن به‌عنوان یک نمایش عروسکی است.

نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» نوشته طلا معتضدی و کارگردانی مشترک آروند دشت‌آرای و مارین ون‌هولک از ۷ آبان‌ با اجرای محدود روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر می‌رود.

در این نمایش که با حمایت شرکت می‌ماس اجرا می‌شود؛ الناز شاکردوست، نوید پورفرج، خسرو پسیانی و مارین ون‌هولک به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. همچنین گلناز گلشن به عنوان طراح لباس، آروند دشت‌آرای و شایلان عشایری به عنوان طراحان صحنه،‌ مرتضی نجفی به عنوان طراح نور، مونا جعفری به عنوان طراح گریم و علی کیانیان به عنوان آهنگساز و طراح صدای این اثر هستند.

نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» بر اساس رمان «ریش آبی» نوشته آمیلی نوتوم و ترجمه ویدا سامعی توسط طلا معتضدی نوشته شده است و از ۷ آبان‌ ساعت ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به صحنه می‌رود.

نمایش «دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» به نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی و تهیه‌کنندگی محمد قدس از نهم آبان ۱۴۰۲، ساعت ۲۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. 

لازم به‌ذکر است نمایش «دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» روزهای پایانی مهرماه در دوبی روی صحنه رفته است. 

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «مهران مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحران‌های زندگی خود را با مخاطبان در میان بگذارد و…» 

نمایش «مناظره وایادولید» به کارگردانی هوشمند هنرکار براساس متنی از ژان کلود کریر نمایشنامه‌نویس سرشناس فرانسوی در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

داستان «مناظره وایادولید» به سال ۱۵۵۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که مناظره‌ای تاریخی در صومعه‌ای در شهر وایادولید اسپانیا برگزار می‌شود. این مناظره در پی گزارش‌های هولناکی از رفتار استعمارگران با سرخپوست‌ها در سرزمین‌های کشف‌ شده قاره نو برپا می‌شود. «مناظره وایادولید» مستندی است از گزارش آن مناظره تاریخی.

جلیل فرجاد، مهدی وثوقی، محمد ربانی‌پور، علیرضا عباسی، فرید گلریز، عبدالله عاج‌پرین، یگانه عطار اولیایی، سارینا قاسم‌زاده، رهام رضایی و هوشمند هنرکار بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «مناظره وایادولید» از ۲۴ مهر ماه هرشب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

نمایش «تله و زیون» به نویسندگی عبدالحی شماسی و کارگردانی الهه پورجمشید در مهر و آبان سال جاری در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

نادیا فرجی، محسن زرآبادی‌پور، محمود موسوی، هدیه طاهری، علی خاتمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: زن و شوهری از قشر ضعیف جامعه فرزند خود را برای خرید یک تلویزیون می‌فروشند و بعد از آنکه تلویزیون را خریداری کرده و به خانه می‌آورند؛ پس از روشن کردن آن دچار چالش‌های عجیبی خواهند شد ... .

نمایش«حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»‌ نوشته محمد منعم و کارگردانی محمدهادی عطایی از روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

این نمایش، درباره زن و شوهری است که پس از سال‌ها می‌خواهند بچه‌دار شوند اما با مشکلاتی رو به رو می‌شوند...

نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» با بازی ویدا جوان، محمدهادی عطایی و مائده عبدلی ساعت ۱۸:۳۰ مدت زمان ۴۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان به صحنه می‌رود.

حمیدرضا نعیمی قصد دارد در آذر سال جاری نمایش «فردریک» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد.

سال ۱۳۹۸ گروه تئاتر «شایا» به سرپرستی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی به سراغ نمایشنامه‌ زیبای «فردریک» اثر اریک امانوئل اشمیت با ترجمه‌ شهلا حائری رفت و این اثر را برای اجرا به مجموعه تئاتر شهر پیشنهاد داد.

در آن مقطع زمانی با موافقت مسئولان وقت مجموعه تئاتر شهر، تمرین‌های «فردریک» با حضور فرهاد آییش و امیرحسین رستمی و اعضای همیشگی گروه تئاتر «شایا» آغاز و پس از ۷۰ روز تمرین مجوز اجرای نمایش کسب شد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود «فردریک» بعد از اجرای نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی زنده‌یاد آتیلا پسیانی روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر برود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد.

این توقفِ اجباری پنج‌سال به طول ‌انجامید تا بالاخره در آذر سال ۱۴۰۲ نمایش «فردریک» با تغییراتی در عوامل روی صحنه برود.

طبق گفته حمیدرضا نعیمی این اجرا در طراحی کارگردانی، بازی‌ها، موسیقی، طراحی لباس، طراحی حرکت و پوستر و همین‌طور در عوامل کارگردانی تغییراتی داشته است و قطعاً نسبت به اجرای پنج سال پیش کامل‌تر و متفاوت‌تر است.

«فردریک» سرگذشت ستاره‌ بازیگری تئاتر بولوار در پاریس و فرانسه‌ قرن نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه‌ای است که تمام نقش‌ها و ژانرها را آزموده است. او میلی سیری‌ناپذیر برای بازیگری دارد. از لذاتِ زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در میان تماشاگران متوجه دو چشمِ میشی‌رنگ می‌شود که در تاریکی فضای سالنِ نمایش هم‌چون چشمانِ گربه می‌درخشند و این سرآغازِ نمایشنامه‌ شورانگیزِ اریک امانوئل اشمیت است.

تالار وحدت

کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی از ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت نمایش که توسط محمد نقایی نگاشته شده و روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است، محمد معتمدی خواننده شناخته شده موسیقی ایران در نقش عارف قزوینی، کاظم سیاحی در نقش کلنل محمدتقی پسیان، نازنین بیاتی در نقش‌های ایرنه و آموزگار، رحیم نوروزی در نقش‌های افسر آلمانی، پریداکس و ژنرال گلروپ و سیامک صفری در نقش‌های قوام‌السلطنه و ملک‌الشعرای بهار، به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین اتابک نادری ، الهه شه‌پرست، مجید رحمتی، علی عطایی، امیر محاسبتی، سعید ملک‌نژاد، محمدباقر صفانور دیگر بازیگران این پروژه هنری هستند.

تماشاخانه ایرانشهر

نمایش «تنهایی وَ تن‌هایی وَطن‌هایی» که برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته‌ ماتئی ویسنی‌یک است به نویسندگی سجاد افشاریان، کارگردانی کیومرث مرادی و بازی سجاد افشاریان، آتنا اسدی، پرهام خاکزاد از روز یکشنبه ۹ مهر ماه ساعت ۱۸ اجراهای خود را در سالن سمندریان آغاز می‌کند.

سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۴ آبان میزبان نمایش «سیزده به در» نوشته محمود احدی‌نیا می‌شود که با کارگردانی حسین میرزامحمدی روی صحنه می‌رود. احدی‌نیا پیش از این نگارش نمایشنامه «خاک سفید» را بر عهده داشته که با کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت و نامزد دریافت جایزه نمایشنامه‌نویسی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

میرزامحمدی پیش از ساخت چند فیلم کوتاه و مستند و همچنین فیلم سینمایی «کت چرمی» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. «کت چرمی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در ۹ بخش بهترین طراحی صحنه، بهترین تدوین، بهترین فیلم‌برداری، بهترین فیلم‌نامه، بهترین نقش مکمل زن، بهترین نقش اول مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌اول نامزد شد و سیمرغ بهترین نقش مکمل زن را دریافت کند.

 

نمایش «معجون السلاطین» به کارگردانی سعید زارعی از ۱۲ آبان تا ۱۸ آذر در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «پادشاه در آغوش مرگ‌ است و درباریان در جنگ؛ تا چه قسمت باشد و چه کس جانشین شود. سرنوشت این عوام را چه تعیین می‌کند، خون یا خرد؟»

تماشاخانه شهرزاد

نمایش «بنگاه تئاترال» که ۵۰سال پیش به نویسندگی و کارگردانی علی نصیریان روی صحنه رفته بود، از ۹ مهر ماه به کارگردانی هادی مرزبان به پردیس تئاتر شهرزاد در حال اجرا است و اجرای آن تا 12 آبان ماه ادامه دارد.

«بنگاه تئاترال» حال و هوایی تخت‌حوضی دارد و یک نمایش فولکلور قدیمی و ایرانی است. در این اثر که از قصه‌های کهن است، پهلوان جوان به وسیله شخصیتی به نام وروره جادو طلسم شده و در خواب فرو می‌رود و دخترک عاشق داستان تصمیم می‌گیرد طلسم را نابود کرده و جوان را از خواب بیدار کند.

این نمایش که متن آن از آثار مشهور علی نصیریان است، مجید مظفری، علی فتحعلی،رسول نجفیان، داود فتحعلی‌بیگی، محمود بصیری،هادی عطایی، سامان تیرانداز، آیه قبادیان، هادی عطایی،کوروش رخشنده، محمدرضا میرحسینی، حاتم میرزایی، علی یارلو،مهراد ابریشم‌کار، ، نگار مقدسی،آرزو صراف،لیدا معتمد،زهره رستگار مقدم و جمعی دیگر از بازیگران، به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «کات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سیدسعید نعمتی و تهیه‌کنندگی منوچهر هادی سوم تا سی‌ام آبان 1402 ساعت 21:30 در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. 

نمایش «کات» برداشتی آزاد از نمایشنامه «خشم و هیاهو» مهرداد رایانی‌مخصوص و نمایشنامه «لوله» رسول بانگین است. 

سیدسعید نعمتی بازیگر نمایش «کات» و کامران خانزاده به عنوان یاریگر روی صحنه هستند.

نمایش «اسفرود بی دم» به کارگردانی فرشید روشنی و همراهی پویا سعیدی از نویسندگان نماش «لانچر ۵» به عنوان نویسنده و مشاور کارگردان در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

داستان «اسفرود بی دم» از یک شکل موسیقایی تبعیت می‌کند که درچند موومان مستقل و به هم پیوسته روایت می‌شود. این نمایش تلاشی نو برای ارتباط با طیف گسترده مخاطبان خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: وقتی سوژه‌ یک مستندساز چموشی می‌کند، زنی نمی‌پذیرد این غریبه‌ مزاحم شوهرش است، بازجویی نمی‌خواهد توسط همکارش بازجویی شود، نویسنده‌ای نمی‌تواند مرگش را با ماشین تایپش بنویسد و استندآپ کمدینی نمی‌تواند از جا بلند شود، تقابل آغاز می‌شود، بی‌خبر از این که همیشه حریف بزرگ‌تری وجود دارد، کسی به اسمِ «یارو اره برقیه».

در این نمایش، پویا نوروزی سازنده موسیقی «لانچر ۵» قطعه تازه ای را ساخته است که با ترانه‌هایی توسط مجید عبدالهی اجرا خواهد شد. «اسفرود بی دم» توسط جلیل اکبری صحت تهیه شده است.

نمایش کمدی «هوندا آدیداس ۲» با نقش‌آفرینی تعدادی از پدیده‌های ۲ برنامه تلویزیونی «عصر جدید» و «خندوانه» از یکشنبه ۹ مهر ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۱۲ آبان ماه ادامه دارد.

در این نمایش که قصه‌ای کمدی اجتماعی دارد و اتفاقات روزمره یک خانه در جنوب شهر تهران را روایت می‌کند، وحید موسوی خواننده لر تبار که به‌عنوان لوله‌کش معروف «عصر جدید» درخشید، هانا ستوهی کمدین «خندوانه»، حسین شاهرخ‌نیا که با اسم مستعار شیخ حسین در فضای مجازی معروف است و در «خندوانه» مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اسرا جلیلیان پدیده زنگ طلایی بازیگری در «عصر جدید»، احمد جعفری که هم در تئاتر خیابانی مورد توجه بوده و هم در مرحله اول «عصر جدید» تا نیمه نهایی پیش رفت، در کنار نقش‌آفرینی بهاره رهنما که شاید «دایره زنگی» جدیدی را یادآور شود و مختار سائقی که پس از سال‌ها روی صحنه رفته است روی صحنه نمایش «هوندا آدیداس ۲» می روند.

متن این نمایش را مهدی غلامحیدری نوشته و اشکان درویشی کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد.

نمایش «انسان/ اسب-پنجاه/ پنجاه» نوشته مشترک هاله مشتاقی‌نیا و مرتضی اسماعیل‌کاشی و به کارگردانی اسماعیل‌کاشی که با استقبال تماشاگران همراه بود و به اجرای خود در سالن اصلی تالار مولوی در سی و یکم شهریور پایان داد، به درخواست تماشاگران، دوباره به صحنه رفت.

 این نمایش از بیست و سوم مهر تا بیست و سوم آبان روی صحنه است؛ این نمایش حاصل دوره‌های آموزشی کارگاه‌های آموزش بازیگری و تئاتر مرتضی اسماعیل‌کاشی با هدف آموزش آکادمیک بازیگری است. در این راستا پس از دوره‌های طولانی مدت تمرین، نمایشی به صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش چنین آمده است:

«درهای ساختمان موزه‌ای که سال‌ها پیش اردوگاه مرگ بوده روی زن و مردِ بازیگری باز می‌شود. این ۲ تنها بازماندگانِ آن قربانگاه هستند که از آن‌جا فرار کرده بودند. ارواحِ کشته شدگان که بازیگرانی بودند با فعالیت‌های ضدفاشیستی، فراخوانده می‌شوند و ... .»

تماشاخانه هامون

تماشاخانه هامون بعد از 3 سال دوباره فعالیتش را از سر گرفته است، این تماشاخانه برای شروع دست روی یکی از آثار پرمخاطب تئاتر شهر گذاشته است.

نمایش «هیدن» که پیش از این در مجموعه تئاترشهر روی صحنه بود و اتفاقا با فروش خوبی هم همراه شد این‌بار در تماشاخانه هامون روی صحنه است و اجرای خود را تا 19 آبان ادامه می‌دهد.

پردیس تئاترو موسیقی باغ کتاب

جواد مولانیا، بازیگر و کارگردان تئاتر، نمایش «خبری از او نیست» را در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه می‌برد.

این اثر قرار است در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب اجرا شود.

در خلاصه‌ی داستان «خبری از او نیست» چنین آمده است:«زن و شوهری با دوستان‌شان شامی دوستانه ترتیب می‌دهند، در خلال این مهمانی مسایلی بازگو می‌شود که دیگران از شنیدنش شوکه می‌شوند … .»

اطلاعات مربوط به بازیگران و عوامل «خبری از او نیست» متعاقبا اعلام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول