اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کارخانه‌ای متروکه دیروز، صادرکننده امروز به اروپا

چراغ امید در دلشان زنده شده؛ وقتی خبر به آنها رسید که بزودی محل کارشان، این بار به کمک دولت سیزدهم راه‌اندازی خواهد شد. چهره تک تک کارگران کارخانه به گل نشسته این را می‌گوید.

کارخانه‌ای متروکه دیروز، صادرکننده امروز به اروپا

خبرگزاری فارس_تبریز؛ کتایون حمیدی: تا همین یک سال پیش کارخانه متروکه بود و لانه‌ای برای پرندگان و سرپناهی برای سگ‌های ولگرد.

نزدیکی پلیس راه تبریز_آذرشهر و در حوزه شهر ایلخچی، کارخانه‌ای در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از سال ۱۳۸۲ رسما کار خود را شروع کرد، اما دیری نگذشت که صاحب کارخانه به این نتیجه رسید که برای این مسیر پرپیچ و خم تولید ساخته نشده است و درِ کارخانه را باز نکرده بست آن هم به مدت ۱۰ سال.

آن طور که می‌گویند این مجموعه بزرگ تولید رُب و پوره (به میزان محدود البته) از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ تعطیل بود و همه دستگاه‌ها و تجهیزات مجموعه زیر گرد و غبار زمانه قرار گرفته و محلی برای لاشه حیوانات شده بود.

اما در سال ۱۴۰۱ و با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، پرونده این کارخانه دوباره روی میز آمد تا هرچه توان است را بگذارند برای احیای آن و بازگشت کارگران قبلی این کارخانه بر سرکار.

در یازدهمین دوره از تور راویان پیشرفت که به همت استانداری آذربایجان‌شرقی در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی از واحدهای تولیدی پیشرفته و احیا شده انجام می‌گیرد، قرعه به نام این کارخانه متروکه یکسال پیش و مجهز و صادرکننده امسال افتاد و آنچه می‌خوانید روایتی است از ۳۶۵ روز پیشرفت این کارخانه.

کارخانه در منطقه ایلخچی در یک فضای سبز بزرگ بنا شده است؛ از همان درب ورودی می‌توان بوی سیب و فلفل دلمه‌ای را دنبال کنی و بروی به سمت بخش اصلی کارخانه یعنی خط تولید.

دور تا دور محوطه دپوی سیب و فلفل دلمه‌ای است که از طریق یک تسمه آبی به داخل کارخانه منتقل می‌شوند؛ در داخل کارخانه نیز خبری از لانه پرندگان و حیوانات نیست بلکه تا چشم کار می‌کند دستگاه و تجهیزات پیشرفته و کارگران در حال فعالیت است و انگار نه انگار اینجا همان کارخانه‌ای است که طبق عکس‌های نشان داده شده به‌مان پُر بود از تارهای عنکبوت.

محمدرضا صادق‌نژاد، مدیر این مجموعه که سابقه ۲۰ ساله در بخش صنعت دارد و مدیریت صنایع بزرگ استان را برعهده گرفته است از چرایی رکود و رونق این کارخانه برایمان گفت: تولید در کشور ما یک مقوله‌ای است که مدام از سوی دشمنان از این سلاح استفاده می‌کنند که وای تولید در ایران امکان‌پذیر نیست، تولید پُر از ضرر است و غیره!

 

حرف‌های آقای صادق‌نژاد پُر از امید است و واو به واو حرف‌هایش رنگ و بو دارد: این مجموعه ۱۰ سال بود که راکد بود، وضعیت نامطلوبی داشت و اصلا نمی‌توانستید حدس بزنید که اینجا کارخانه است؛ در سال ۱۴۰۱ و در راستای احیای واحدهای راکد شده و رفع موانع تولید، دادگستری پرونده این مجموعه را از نو مورد بررسی قرار داد و از آنجایی که شرکت ما نیز یک شرکت خوشنام و بین‌المللی است این کار را به عهده ما گذاشتند ولی خُب به سرانجام رساندن این کار به تنهایی ممکن نبود از این‌رو با شرکای تجاری در این مسیر همراه شدیم تا بتوانیم یک کار بزرگ در جهت رشد تولید و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی انجام دهیم.

آقای صادق‌نژاد علت اصلی موفقیت یک کارخانه تولیدی را در بازرگانی آن می‌داند: نظریه اینکه حالا تولید کنیم، بعدا می‌فروشیم یک نظریه اشتباهی است ما ابتدا بازرگانی آن را از طریق شرکای خوب تجاری پیدا کردیم و بعد اقدام به تولید کردیم.

همان‌طور که آقای صادق‌نژاد تعریف کرد، محصولات فعلی این کارخانه به ۷ کشور جهان اعم از روسیه، ایتالیا، بلغارستان، صربستان، چین، اوکراین و اخیرا به کشورهای انگلستان و آلمان هم صادر می‌شود.

صادرات ۵ هزار تن به کشورهای خارجی

طبق آمار ۶ ماهه این کارخانه، ۵ هزار تن محصول از این کارخانه به مقصد کشورهای خارجی صادر شده است و همچنان میزان درخواست برای صادرات بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در حال افزایش بوده و مدام در حال دریافت ایمیل درخواست هستند.

محصولات تولیدی این کارخانه رُب صادراتی و محصولات پوره سیب و فلفل دلمه‌ای، کدو حلوایی، بادمجان سیاه و کنسانتره پوره است که مواد اولیه این محصولات از خود کشور و منطقه شمالغرب کشور تهیه می‌شود.

بنابه گفته‌های مدیرعامل این کارخانه تازه احیا شده، ۶۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت شده‌اند که اکثرا همان کارگران چند سال پیش این کارخانه هستند.

آقای صادق‌نژاد امید دارد تا با تکمیل تجهیزات طرح توسعه این مجموعه را در تولید مواد غذایی دیگر اعم از سُس‌های میوه‌جات، پاستیل‌های میوه ادامه دهند؛ حتی به عقیده او، با تولید این موادغذایی، جایگزین خوبی برای چیپس و پفک‌های ناسالم در بسته غذایی کودکان خواهد بود.

همان‌طور که در توضیحات مدیرعامل کارخانه مشهود بود، در صورت تولید سُس‌های میوه‌ای دیگر مردم نگران میزان شکر و افزودنی‌های مضر نباید باشند، زیرا در هیچ کدام از این محصولات موارد مضر استفاده نخواهد شد و تمام طبیعی خواهد بود.

از صادق‌نژاد سوال کردم که آیا محصولاتی که به کشورهای خارجی صادر می‌کنید، عین این محصولات را با همان کیفیت در داخل هم توزیع می‌کنید: دقیقا هیچ کدام از محصولات صادراتی و داخلی ما با هم فرق ندارند و صرفا در بسته‌بندی فرق دارند.

صادق‌نژاد از سخت‌ترین آزمایشگاه‌های محصولات‌مان در کشورهای مورد هدف هم گفت: همه محصولات ما از سخت‌ترین آزمایش‌ها رد می‌شود و قطعا اگر مشکلی بود این میزان علاقمند برای خرید از محصولات ما از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود نداشت.

او در پایان حرف‌هایش با اشاره به دو علامت استاندارد و نام زیبای "ایران" روی محصولات شرکت صنایع غذایی تغذیه سالم اوژن گفت: ما به این نام افتخار می‌کنیم که در سراسر دنیا و در دست خارجی‌ها است و این یک افتخار بزرگ برای ماست.

بازگشت به مدار تولید و رنجی که گنج شد

 سر چراغی اقدامات دولت سیزدهم احیای واحدها و کارخانه‌هایی‌ است که با اهمال کاری دولت قبل مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و به دلیل فشار اقتصادی، و رکود و اتخاذ سیاست های نادرست به تعطیلی کشیده شد. واحد های نیمه تعطیلی که رسیدگی به وضعیت و احیای آنها می توانست رشد تولید و اشتغال را با هزینه های کمتری به دنبال داشته باشد.

چالش ها و شوک های سنگینی که دولت قبل به واحد های صنعتی و کارخانه ها وارد کرد، عایدی اش برای قشر زحمت کش تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید بود، کارخانه هایی که شاید کسی روزی فکرش را هم نمی‌کرد مجدد به مدار تولید بازگردند و چرخشان بچرخد.

اتخاذ سیاست های نادرست و تغییر متناوب بخشنامه ها، طیف گسترده ای از مشکلات را در حوزه های صنعت، کشاورزی، معدن ایجاد کرد و واحدهای مذکور با مشکلاتی همچون رکود فعالیت، تعطیلی و فعالیت با کمترین ظرفیت تولید دست به گریبان و اصطلاحا زمین‌گیر شدند.

دولت سیزدهم از همان روزهای نخست وعده داد در حل مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نکند و برای عمل به این وعده خود در بازگشت هزاران واحد صنعتی که در لیست راکدها بودند به چرخه صنعت و تولید تمام همت خود را بکار گرفت.

آیت الله رئیسی در روزهایی که در دستگاه قضا حضور داشت نیز همین رویه و روحیه را با جدیت دنبال کرد و در زمان حضور در پاستور نیز به آن جامه عمل پوشاند و بسیاری از کارخانه ها و واحدهای اقتصادی راکد و تعطیل شده را احیا و کارگران بیکار شده را به کارخانه ها بازگرداند و با سیاستی که بارقه ای از امید را در چشمان خسته کارگران را روشن کرده بود، شرایط را برای کارگرانی که در گلوگاه های تورم، با بحران دستمزد مواجه بودند، بهبود بخشید.

گزارش فارس حاکی است، به گفته محمدکلامی، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی تعداد واحدهای احیا شده در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ سال ۶۰ واحد صنعتی و تولیدی است.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول