اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

3 محصول غذایی در قالب گواهی سپرده کالایی وارد بورس می‌شوند

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران در مورد رایزنی‌ها با وزارت جهاد برای افزایش محصولات کشاورزی در بورس، گفت: می‌خواهیم معاملات محصولات اساسی جو، ذرت و دانه‌های روغنی در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی انجام شود.

3 محصول غذایی در قالب گواهی سپرده کالایی وارد بورس می‌شوند

جواد فلاح در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل با اشاره به آغاز چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران، اظهار کرد: بازار بورس یک بستر امن، مطمئن و استاندارد برای مبادلات برنج در تمام کشور را فراهم کرده است و کشاورز به عنوان تولیدکننده به بازار کل ایران دسترسی پیدا می‌کند.

وی افزود: رایزنی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد تا شاهد افزایش محصولات کشاورزی برای عرضه در بورس باشیم.

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران با اعلام اینکه می‌خواهیم معاملات محصولات اساسی همانند جو، ذرت و دانه‌های روغنی در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در قالب سپرده کالایی در بورس انجام شود، تصریح کرد: در بورس کالا علاوه بر برنج گواهی سپرده کالایی بر روی زعفران و پسته به عنوان دو محصول صادراتی کشور از استان خراسان انجام می‌شود.

فلاح با اشاره به اینکه بر روی سایر اقلام همانند سکه، طلا، شمش طلا، سیمان و شیشه گواهی سپرده کالایی وجود دارد، یادآور شد: با آغاز معاملات برنج آمار لحظه‌ای در بورس وجود دارد که کشاورزان و بازاریان می‌توانند در لحظه قیمت‌ها و حجم معاملات را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه از تمام نقاط کشور افرادی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند برنج را از انبار بورس به صورت مستقیم از کشاورز خریداری کرده و نسبت به تحویل آن اقدام کنند، افزود: این اقدام مهم از سوی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران انجام شد و محصول برنج در قالب معاملات گواهی سپرده انجام می‌شود.

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: محصول برنج در قالب گواهی سپرده کالا در انبار بورس پذیرش شده و تضامین لازم و بیمه برنج انجام می‌شود تا مشکلاتی برای محصول برنج پیش بیاید زیرا انبار بورس پاسخگوی هر مشکل است و کشاورزان می‌توانند برنج خود را به انبار تحویل دهند تا محصولات از لحاظ کیفی ارزیابی شود.

فلاح ادامه داد: اگر کیفیت برنج مورد تأیید انبار باشد محصول از کشاورز تحویل گرفته شده و برای آن قبض انبار و گواهی سپرده کالایی صادر می‌شود که بر روی کد سهامداری کشاورز می‌نشیند و تولیدکننده می‌تواند برنج خود را در پارت حداقل یک کیلوگرم عرضه و به فروش برساند.

وی با اعلام اینکه خریدار برنج برای اینکه از انبار برنج را تحویل بگیرد باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم برنج یا بیشتر را بر روی تابلوی بورس خریداری کند، بیان کرد: خریداران نیز اگر نسبت به کیفیت برنج اعتراض داشته باشد می‌توانند با درخواست از بورس یا از طریق کارگزار شکایت خود را رسیدگی کنند.

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند در بورس برنج را به صورت مستقیم به فروشنده ارائه کنند، ادامه داد: از بعد سرمایه‌گذاری هم افراد می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کرده و برنج را روی تابلو خریداری کنند، حتی محصول را بر روی تابلو به فروش برسانند و این مهم کمک می‌کند تا عرضه و تقاضا با کشف نرخ شفاف بر روی تابلوی بورس اتفاق بیافتد.

وی با اعلام اینکه برای ایجاد اطمینان و ترغیب کشاورزان برای فروش محصولات در بورس نیازمند اطلاع رسانی دقیق، حمایت خبرنگاران و اصحاب رسانه هستیم، گفت: برای فرهنگ سازی برای مصرف کننده و تولیدکننده باید به کشاورزان آموزش لازم داده شود تا با چه مکانیسم برنج خود را به انبار تحویل داده و بازار بورس به فروش برسانند.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول