اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هزار معمای شهربازی «هزارپیچ» گرگان

معمای زمان بهره‌برداری یا تکمیل فاز نخست شهربازی هزارپیچ گرگان چنان مبهم است که هیچ مسئولی در استان نمی‌تواند پاسخی برای آن داشته باشد و گویا پس از ۴ سال، سرگردانی مردم از سرانجام این پروژه ‌تا سال‌های سال ادامه خواهد داشت.

هزار معمای شهربازی «هزارپیچ» گرگان

خبرگزاری فارس - گلستان: مقوله پروژه‌های نیمه تمام و وعده‌های بی سرانجام در مدیریت شهری گرگان موضوع جدیدی نیست و شهروندان این شهر حدود ۴۰۰ هزار نفری با آن غریبه نیستند.

پروژ‌هایی مانند مجموعه گردشگری ملل در شمال این شهر، تله کابین در ناهارخوران، سایت بالن سواری و رستوران هواپیمایی و البته شهربازی مدرن در کنار ده‌ها مصوبه و تصمیم پارلمان شهری گرگان در حوزه بهبود خدمات شهری مباحثی هستند که عملیات اجرایی اکثریت آنها هرگز شروع نشده و برخی مانند شهربازی مدرن منطقه هزارپیچ هم با گذشت حدود چهار سال از آغاز پروژه همچنان مبهم و نیمه کاره هستند.

شهربازی، پروژه‌ای که از همان ابتدا مخالفان بسیاری داشت و کارشناسان و اهالی حوزه سرمایه‌گذاری در مبحث گردشگری بر این باور بودند که با وجود تعداد بالای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در شهر گرگان ضرورت و الزامی به پیگیری احداث شهر مدرن برای گرگان نیست.
 


اما در ماه‌های پایانی پارلمان شهری گرگان در دوره پنجم پروژه احداث شهربازی گرگان، بدون توجه به نظر کارشناسان به تصویب رسید، شهردار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان بر این باور بودند که این پروژه سبب ماندگاری مسافران در گرگان می‌شود و می‌تواند به منبع درآمدی پایدار برای شهر تبدیل شود.

در ادامه کار روایت پیچیده تر شد؛ به اذعان متخصصان یکی از غیرمتعارف‌ترین مناطق شهر گرگان در محدوده تپه هزارپیج برای این پروژه انتخاب شد، عرصه ای که برای آماده سازی آن حدود یک میلیون متر مکعب خاکبرداری خاکریزی بتن‌ریزی نیاز بود.

با همه انتقاداتی که اهالی فن و البته رسانه‌ها به این مصوبه داشتند اما مدیریت شهری گرگان در یک حرکت پوپولیستی و بدون در نظر گرفتن اعتبارات مورد نیاز و یا حتی تعیین سرمایه‌گذار پروژه را در دهه فجر ۱۳۹۸ کلنگ زنی کرد.

شهردار وقت و اعضای شورای شهر در تریبون‌های مختلف زمان بهره‌برداری حداکثر دو ساله برای این پروژه مشخص کردند که هیچ یک از این وعده‌ها عملیاتی نشد.

با گذشت حدود چهار سال از پروژه پیشرفت عملی عملیاتی آن حدود ۷۷ درصد اعلام می‌شود و هیچ فرد و گروهی از تاریخ بهره‌برداری فاز نخست آن اطلاعی ندارند و شهروندان گرگانی هم گویا امیدی به این شهربازی را ندارند.
 


پس از گذشت چهار سال و هزینه‌کرد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی، این پروژه دارای هفت معارض در حوزه تملک اراضی بوده و مشکل وجود دیرک‌های برق در محل اجرای پروژه هنوز برطرف نشده است

اختلاف نظر پنهان بین اعضای شورای شهر گرگان با مجموعه شهرداری سبب شده تا تهاتر املاک شهرداری برای پرداخت بدهی‌ها یه پیمانکار شهربازی برای چندمین بار به شکست بخورد و شهرداری و پیمانکار پروژه چشم انتظار یاری و مساعدت اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در تصویب لوایح مرتبط با تهاتر برای پرداخت بدهی به پیمانکار باشند؛ روندی که اطاله آن باعث کاهش سرعت تکمیل پروژه شده است.

*سورتمه خاک می‌خورد

یکی از بخش‌های اصلی این پروژه سورتمه بود که با وجود همراهی وزیر اقتصاد و دارایی برای ترخیص آن از گمرک بندرعباس، چندین ماه است که در انبارهای گرگان خاک می‌خورد و مدیران شرکت فروشنده سورتمه نگران آن هستند که این اقلام و تجهیزات مستهلک شود اما طلب هشت میلیارد تومانی این پیمانکار از شهرداری سبب شده تا اجرای فاز تکمیل زیرساخت‌های سورتمه یا همان فونداسیون به تاخیر بیفتد.

هرچند پس از تکمیل فونداسیون هم برای راه‌اندازی سورتمه توسط شرکت‌های ایرانی و کسب استانداردهای لازم بیش از یک سال زمان نیاز است.
 


*دادستان: تعلل موجب هدرداد منابع عمومی می شود

تعلل و مشکلات پروژه شهربازی مدرن، سبب واکنش دادستان عمومی و انقلاب شهر گرگان هم شد، محمود اسپانلو به خبرنگاران گفت: موضوع ساخت شهربازی مدرن در منطقه هزارپیچ گرگان سنگ بزرگی بود که توسط مدیران قبلی مدیریت شهری گرگان برداشته شده است اما این موضوع دلیلی نمی‌شود که مدیریت فعلی در تکمیل آن تعلل و کندی کند.

وی افزود: بر اساس اظهارات پیمانکاران تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی شهر برای این پروژه هزینه شده و هر روز تاخیر و تعلل در تکمیل آن موجب هدر داد منابع عمومی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان بیان کرد: شهرداری گرگان تعداد زیادی املاک در شهر دارد که بلا استفاده و راکد رها شده است؛ باید با مولدسازی این املاک منابع لازم برای تکمیل پروژه‌ها را تحصیل کرد.

اسپانلو گفت: ضرورت دارد تا مدیریت شهری با اتخاذ ترتیبات لازم ضمن تسویه بدهی خود زمینه شتاب در تکمیل پروژه‌های عمرانی را فراهم کند؛ به عنوان مثال اگر طلب ۲۰۰ میلیاردی پیمانکار در شهربازی پرداخت شود روند تکمیل این پروژه محسوس‌تر خواهد شد و امکان تزریق آورده مالی از سوی پیمانکار محتمل می شود.

*انتقاد صریح استاندار از عملکرد مدیریت شهری

استاندار گلستان هم چندی پیش در خصوص شهربازی گرگان اظهارکرد: مجموعه استانداری و شخص بنده، هر پیگیری و حمایتی که برای این پروژه نیاز باشد، دریغ نخواهیم کرد و تاکنون با مساعدت وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان ارشد گمرک کشور، مساعدت‌های لازم انجام شده و هزینه اجرای این پروژه چندین میلیارد کمتر شده است.
 


علی محمد زنگانه گفت: وقتی موضوعی برای شتاب بخشیدن در تکمیل این پروژه مصوب می‌شود، همه نهادها مکلف به تمکین در برابر آن هستند.

زنگانه افزود: پرداخت مبلغ حدود ۱۰۳ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار به سبب یک اختلاف نظر و بروکراسی بین شهرداری و شورا حدود چهار ماه به تاخیر افتاده است که پذیرفتنی نیست.

استاندار گلستان گفت: قانون باید فصل الخطاب همگان باشد، اگر اختلاف نظر در خصوص نحوه یا قیمت تهاتر املاک شهرداری به پیمانکار وجود دارد، راهکار آن در قانون پیش بینی شده است.

وی با بیان این که امروز و فردا کردن های بی دلیل قابل توجیه نیست، ادامه داد: پاسکاری و بروکراسی غیرضرور بین شهرداری و شورای شهر گرگان پذیرفتنی نیست.

زنگانه ادامه داد: در کنار حل موضوع تعارض مالکیت در زمین، باید مشکلات برق این پروژه باید سریعاً برطرف شود و شهردار گرگان و شرکت توزیع برق مکلف هستند با تقبل هزینه های این بخش حداکثر ظرف ۲۰ روز تعارضات و مشکلات حوزه برق این پروژه را برطرف کنند.

*تأخیر در اجرای پروژه جایز نیست

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: تعلل و تاخیر در تکمیل پروژه شهربازی گرگان موجب افزایش هزینه‌های تحمیلی به این پروژه خواهد شد.

علی اکبر بصیرنیا ادامه داد: بهره برداری از بخش‌های نخست این پروژه مانند سورتمه و شهربازی مسقف 6 هزار مترمربعی می‌تواند زمینه ترغیب سرمایه‌گذاران برای مشارکت در فازهای بعدی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: استناد به برخی اختلاف نظرها در خصوص نحوه قیمت گذاری املاک و مستغلات شهرداری برای تهاتر با پیمانکار پروژه توجیه مناسبی برای به تاخیر افتادن شهربازی مدرن گرگان نیست.

بصیرنیا گفت: بهره‌برداری از شهربازی مدرن هزارپیچ گرگان، پیشرانی مطمئن برای دستیابی به درآمد پایدار در حوزه مدیریت شهری گرگان است.

*چوب حراج به اموال شهر نزنیم

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار فارس گفت: نمایندگان مردم در پارلمان شهری هیچ مخالفتی با پرداخت بدهی‌های شهرداری از طریق تهاتر ندارند اما موضوع چگونگی قیمت گذاری بر روی املاک و مستغلات شهرداری است.

عیسی مهری افزود: نباید به بهانه پرداخت بدهی از طریق تهاتر به املاک شهرداری گرگان چوب حراج بزنیم.

وی در خصوص رد لایحه تهاتر تعدادی آپارتمان با طلب پیمانکار، ‌گفت که نظر اکثریت اعضا بر آن بود که قیمت گذاری عادلانه و منصفانه نبود.

*رد مصوبه تهاتر املاک با بدهی

شهردار گرگان هم در جلسه شورای شهر اظهار کرد: با توجه به آنکه لایحه قبلی شهرداری گرگان مبنی بر تهاتر سه باب آپارتمان در شورای اسلامی شهر گرگان مصوب نشد در تلاش هستیم تا از راهکارهای موازی، نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکار شهر بازی گرگان اقدام کنیم.

سید محمدرضا سیدالنگی افزود: برای شتاب بخشیدن در تکمیل این ابر پروژه نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های دخیل هستیم.

سیدالنگی بیان کرد: یقیناً پس از راه‌اندازی سورتمه و شهربازی مسقف، امکان مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارس برخی از کارشناسان حوزه شهربازی بر این اعتقاد هستند که اتمام و تکمیل فاز نخست این پروژه و راه‌اندازی سورتمه به 1.5 سال زمان نیاز دارد و آنچه مشخص است، این است که اهالی گرگان نباید چشم انتظار بهره‌برداری از این ابر پروژه در ماه‌های آینده باشند.

پایان پیام/83026

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول