اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

شناسایی 10 ریزجلبک از آبهای نامتعارف سمنان و گرمسار

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه الزهرا (س)، در پژوهشی مؤفق به شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی جلبک‌های قابل کشت (۱۰ جلبک) آب‌های نامتعارف سمنان و گرمسار و سنجش آنتی اکسیدان تام آن‌ها شدند.

شناسایی 10 ریزجلبک از آبهای نامتعارف سمنان و گرمسار

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، بحث تنوع زیستی و پرداختن به پتانسیل‌های ژنتیکی و بومی کشور به خصوص در مناطق نامتعارف مانند چشمه‌های آب گرم، آب شور و دارای املاح بالا از موضوعات مهم و تاثیرگذار بر حفظ و بهره‌مندی از این منابع است. همچنین نقش مهم آنتی اکسیدان‌ها در درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن در پزشکی، داروسازی و صنایع آرایشی- بهداشتی به خوبی مشخص شده است. از این رو با توجه به نگهداری دائم این سویه‌ها در مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران، این تحقیق  زمینه‌ساز انجام پژوهش های کاربردی بعدی نیز خواهد شد.

در این پژوهش نمونه‌برداری از ۸ منطقه با اکوسیستم‌های نامتعارف انجام شد. سپس با هدف جداسازی سیانوباکتر و ریزجلبک‌های موجود در آن طبق روش‌های استاندارد جهانی خالص‌سازی ایزوله‌ها انجام گرفت. با تکنیک‌های شناسایی مورفولوژیکی طبق کلیدهای طبقه بندی معتبر و تجزیه تحلیل میکروسکوپی ویژگی‌های ساختاری آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در کنار مطالعات میکروسکوپی، شناسایی مولکولی سویه‌ها با استفاده از تعیین توالی ژن ۱۶S rRNA برای سیانوباکترها و ژن 18S rRNA برای جلبک‌ها برای طبقه‌بندی فیلوژنتیک و بررسی انجام شد. اطلاعات مورفولوژیکی در تکمیل اطلاعات مولکولی و ترسیم درخت فیلوژنتیکی سویه‌ها منجر به شناسایی ۱۰ سویه شد که ۶ سویه متعلق به شاخه Chlorophyta و ۴ سویه شاخه  Cyanophyta و در جنس‌های  Leptolyngbya sp.، Scenedesmus sp.، Coelastrella sp.، Dunaliella sp. و Pseudanabaena sp. شناسایی شدند.

همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی تمام سویه‌های جدا شده در این پژوهش نیز با استفاده از روش (FRAP) مورد ارزیابی قرار گرفت که در این بین جنس Dunaliella  فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به سایر جنس‌ها نشان داد.

نتایج این پژوهش که توسط سعیده طاهرپناه و همکارانشان انجام پذیرفت، در ژورنال phycological research  با عنوان  morphological and molecular identification and antioxidant measurement in cultivated algae from unusual water of semnan and garmsar   به چاپ رسیده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول