اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

کدام اماکن مذهبی را در سفر با تور کربلا زیارت می‌کنیم؟

یکی از معانی کلمه «زیارت»، حضور در پیشگاه امامان و کسب فیض معنوی از این «احساس حضور» است.

کدام اماکن مذهبی را در سفر با تور کربلا زیارت می‌کنیم؟

بازدید از محل عبادت و شهادت امیر مومنان باعث احساس حضور شما در برابر امام علی (ع) می‌شود. همچنین با زیارت مزار یاران نزدیک امامان، احساس نزدیک بودن به معصومین به شما دست می‌دهد. با گشت‌ زیارتی تور کربلا، علاوه بر حرم امامان از مزار یاران آن‌ها و مساجد معروف عراق بازدید خواهید کرد. در ادامه اماکن مذهبی عراق که در گشت زیارتی کربلا از آن بازدید می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.

آیا گشت زیارتی مخصوص به تور زمینی کربلا است؟

خیلی از مسافران فکر می‌کنند که در صورت رزرو تور کربلا هوایی، گشت زیارتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که همه تورهای کربلا دارای گشت زیارتی هستند و نحوه سفر هوایی یا زمینی در ارائه گشت زیارتی به مسافران تاثیری ندارد.

مسجد کوفه؛ ستاد فرماندهی امام زمان (عج)

مسجد کوفه، محل کشورداری، قرائت خطبه، عبادت و شهادت حضرت علی‌ (ع)، چهارمین مسجد مهم شیعیان است. طبق برخی روایات مسجد کوفه مرکز ستاد فرماندهی امام زمان خواهد بود. مسجد کوفه مقامات متعدد و اعمال مخصوص به خود را دارد. مرقد میثم تمار، مسلم بن عقیل، هانی بن عروة و مختار ثقفی در کنار این مسجد قرار دارد.

بازدید از مسجدِ نالان به نام حنانه

مترادف کلمه «حنانه» به معنی مویه‌گر، نوحه‌گر و نالان است. دلیل نام‌ گذاری این مسجد به نام «حنانه»، روایتی تاریخی مبنی بر ناله این مسجد در عزای ائمه است. می‌گویند که یک بار در زمان تشییع امیر المومنین (ع) و بار دیگر به علت واقعه کربلا،‌ زمین این مسجد ناله کرده است. گفته‌اند که در زمان ورود به مسجد «حنانه» زیارت امام حسین (ع) و نماز زیارت سیدالشهداء را به جای آورید.

وادی السلام؛ محل سجده فرشتگان بر حضرت آدم (ع)

بنابر برخی روایات وادی السلام محل رجعت بعضی از پیامبران و صالحان است. در این قبرستان مقبره‌هایی منسوب به حضرت هود و حضرت صالح وجود دارد که از پیامبران پیشین هستند. این مکان از قدیم محل دفن مردگان بوده و در روایتی منسوب به امام علی (ع) آمده است: «وقتی خداوند فرشتگان را به سجده بر آدم امر کرد، آنان در همین مکان بر زمین سجده کردند»

مسجد سهله؛ محل زندگی امام زمان (عج)

بنابر بعضی از روایات دینی، مسجد سهله منتسب به امام دوازدهم شیعیان و محل زندگی وی پس از ظهور خواهد بود. از امام صادق نقل شده که در این مسجد خانه‌ای بوده که حضرت ادریس در آن خیاطی می‌کرده است. در بخش‌های مختلف مسجد نیز مکان‌هایی منسوب به پیامبران و اهل بیت (ع) وجود دارد که عبارتند از:

مقام حضرت ابراهیم (ع) در شمال غربی
مقام حضرت یونس (ع) در جنوب غربی
مقام حضرت صالح (ع) در سمت شرقی
مقام امام سجاد (ع) در میانه مسجد
مقام امام صادق (ع) در وسط مسجد
مقام امام زمان (عج) در قسمت میانی مسجد کمی مایل به جنوب

مزار کمیل بن زیاد؛ از یاران با وفای امام علی

«کمیل بن زیاد» یکی از هشت عابد و زاهد معروف کوفه است. بنا بر روایتی از شیخ طوسی، وی «دعایی» را از حضرت علی (ع) آموخت که در حال حاضر به «دعای کمیل» شناخته می‌شود. کمیل بن زیاد بعد از شهادت حضرت علی (ع) در زمره یاران با وفای امام حسن مجتبی (ع) بود. وی قبل از واقعه عاشورا توسط «عبیدالله بن زیاد» زندانی شد و پس از آزادی در قیام‌های کوفه در کنار مختار ثقفی جنگید. سر انجام به دست یکی از دشمنان اهل بیت به شهادت رسید.

کتابخانه علامه امینی؛ بازدید از ۴۶۰۰۰ کتاب

کتابخانه علامه امینی به کتابخانه عمومی «امام امیرالمومنین (ع)» نیز شهرت دارد. حدود ۴۰۰۰ نسخه خطی از کتب اصیل در کتابخانه علامه امینی نگهداری می‌شود. علامه امینی در جمع آوری کتاب‌های این کتابخانه با سایر کتابخانه‌های دنیا تعامل داشته و هیچ کتاب تکراری یا بی کیفیتی را جمع آوری نکرده است. بخش‌های مختلف این کتابخانه شامل:

بخش اسناد و مدارک: این بخش شامل دو قسمت «اسناد و مدارک عراقی و عربی» و «اسناد و مدارک غیر عربی» است.
بخش حاج محمد سعید شمس: این بخش مشتمل بر کتابخانه شخصی حاج محمد سعید شمس و وارثان اوست که از خانه‌اش به کتابخانه انتقال یافته است. او مجموعه کتب شخصی را در سال ۱۴۲۲ق به کتابخانه عمومی امیرالمومنین وقف کرده که بیش از چهار هزار جلد است.
بخش زبان‌های غیر عربی: این بخش شامل بیش از پنجاه‌هزار مجله و کتاب است که در موضوعات مختلف طبقه‌بندی شده است.
بخش کتاب‌های خطی: این بخش شامل اداره کتب خطی، مخزن کتب خطی، قسمت عکسبرداری از اسناد و مدارک، قسمت اسناد و مدارک، قسمت موزه آثار، قسمت سمعی و بصری و قسمت فیلم‌ها است.
بخش آثار و هدایا: شامل مجموعه‌ای از میراث قدیمی و نوشته‌هایی از طلا بر روی قطعه‌هایی از قالی کاشان و همچنین فرش‌های بافته‌شده از ابریشم و برخی آثار با ارزش دیگر.
بخش رایانه: خدمات این بخش شامل فهرست کردن همه کتاب‌های خطی و چاپی است.
بخش حفاظت و نگهداری کتب: شامل دو قسمت حفاظت و نگهداری کتاب‌های چاپی و کتاب‌های خطی است.

زیارت مرقد نرجس خاتون؛‌ مادر حضرت مهدی (عج)

یکی از زیارتگاه‌هایی که در تور کربلا بازدید خواهید کرد، حرم مطهر عسکریین در شهر سامرا عراق است. در حرم مطهر عسکریین، قبر مطهر اول از طرف قبله، مزار امام هادی (ع)، قبر دوم متعلق به امام عسکری (ع) و در سومین قبر مطهر، نرجس خاتون (س)، مادر بزرگوار امام زمان (عج) دفن شده‌اند.

سرداب مقدس؛ محل زندگی امام زمان (عج)

قداست سرداب مقدس به دلیل آن است که به عنوان زیر زمین خانه امام حسن عسکری (ع) و محل زندگی او به همراه امام هادی (ع) و امام زمان (عج) شناخته می‌شود. این سرداب که در شمال غربی حرم عسکریین قرار گرفته، به نظر برخی از نویسندگان اهل سنت، محل زندگی امام زمان (عج) در دوران غیبت و محل ظهورش خواهد بود. با این حال منابع شیعیان این تفکر را تایید نمی‌کند و محل ظهور امام زمان (عج) را در مکه می‌داند.

مرقد میثم تمار؛ زیارت یار خاص امام علی (ع)

یکی از اماکن مذهبی که در نجف از آن بازدید خواهید کرد مقبره میثم تمار است. مقبره میثم تمار که از اصحاب امام علی، امام حسن و امام حسین (ع) بود در جنوب غربی مسجد کوفه و نزدیک به خانه‌ای منسوب به حضرت علی (ع) قرار دارد.

مزار مختار ثقفی؛ زیارت خونخواه امام حسین (ع)

مزار مختار ثقفی، امروزه در زاویه جنوب غربی حرم مسلم بن عقیل، متصل به دیوار مسجد کوفه قرار دارد. قبر وی، به مرور زمان، از بین رفت و محل آن نامشخص گردید. اما شیخ عبدالحسین تهرانی، سفیر حکومت قاجار به عراق برای بازسازی عتبات عالیات در گوشه‌های مسجد کوفه آرامگاه مختار را پیدا و آن را بازسازی کرد.

نحوه برگزاری گشت زیارتی برای تور کربلا

برای آنکه بدانید در سفر با تور کربلا، ابتدا از کدام یک از اماکن مذهبی معرفی شده در این مقاله بازدید خواهید کرد، می‌توانید از کارشناسان نهال گشت راهنمایی بگیرید. کارشناسان ما نحوه اجرای گشت‌های زیارتی در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و نکاتی که در حین گشت باید رعایت کنید را به شما می‌گویند. برای تماس با کارشناسان نهال گشت در تهران با شماره 91008111-021 و برای تماس با کارشناسان کرج همچنین می‌توانید قیمت انواع تور کربلا زمینی و هوایی را در وب سایت نهال گشت به آدرس nahalgasht.com مشاهده نمایید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول