اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

فیلم| طلایی که سپیده‌دمان باید برداشت شود

طلایی که عیارش با لبخند زدن خورشید به آن کم می‌شود همان گران بهاترین ادویه‌ای است که این روزها زعفران کاران خراسان‌جنوبی سپیده دمان در حال چیدن آن هستند.

فیلم| طلایی که سپیده‌دمان باید برداشت شود

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ خنکای نسیم صبحگاهی پاییز که گونه های گلبرگ های طلای سرخ  را نوازش می دهد عشوه گری این گران بها ترین گل جهان نیز دو چندان می شود و آن هنگام که فلق صبحگاهی در سینه اش آتش فشان موج می زند باید از خواب ناز صبحدم بزنی گام در راه چیدن گل های ارغوانی زعفران بگذاری. 

گاهی نور فلق صبحگاهی با آن آتش فشانی که در سینه دارد نمی تواند روشنایی بخش زعفران زار باشد تا غنچه های طلای سرخ را از بوته های زعفران جدا کنی به همین واسطه مجبوری چراغ زنبوری، یا فانوس و یا چراغ قوه و ... را به همراه ببری تا چراغ روز روشن شود و شاهد فوران آتش فشان خورشید همانند هر روز باشی.

جمعی که قرار است سپیده دم برای چیدن گران ترین گل های جهان به مزارع بروند از شب قبل هماهنگی ها لازم با آن ها انجام شده و صاحب مزرعه زعفران نیز سور وسات و ابزار و لوازم را برای برداشت طلاهای سرخ آماده می کند.

 

 

برداشت با کیفیت ترین زعفران

ساعت قرار که فرا می رسد هر یک از مقاصد مختلف خود را به نقطه هدف یعنی زعفران‌زارها می رساند چون هنوز هوا تاریک است برای این که با کیفیت ترین زعفران ها را برداشت کنند قبل از این که خورشید از خواب ناز بیدار شود و اعلان روز را با اشعه های طلاییش بر صفحه زمین به نمایش درآورد زعفران چین ها به مزرعه  می روند و گاهی آن قدر زود سر کار حاضر می شوند که هنوز بانگ اذن صبح در گوش زمین نپیچیده آن ها سر سجاده زعفرانی  دو رکعت نماز صبح اقامه می کنند.

ابتدا هم چون تاریک است چراغ زنبوری را که همراه برده اند روشن می کنند و به هر نسبت که خورشید از پشت آسمان شب خود را به بیرون می کشد به همان نسبت نیز آن ها زود زودتر گل ها را می چیند تا شاهد لبخند زدن خورشید به گل های زعفران نباشند.

 

 

اتمام برداشت زعفران با لبخند خورشید

به هر نسبت که نفس خورشید راست می شود چیدن زعفران ها هم به همان نسبت کمتر کمتر می شود و گاهی وقتی خورشید به اهل زمین لبحند می زند دیگر اغلب زعفران کاران نیز کارشان تمام می شود باید خستگی از تن به درد کنند آن هم با چای آتشی و صبحانه ای که سر سفره زعفرانی می نوشند و می خورند.

بعد از اتمام زعفران چینی به سوی خانه برای جدا زعفران از گل های ارغوانی و خشک کردن این گران بهاترین ادویه جهانی آن هم با بهترین کیفیت که حاصل درسترنج زعفران کاران خراسان جنوبی ست می روند چرا که برند با کیفیت ترین زعفران جهان از آن این خطه یعنی خراسان جنوبی دومین تولید کننده طلای سرخ دنیاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول