اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آمریکا، بزرگترین نقض‌کننده علم در خدمت صلح

ابوذر حافظی از اساتید دانشگاه در هرمزگان در یادداشتی آورده: سال ۱۳۹۷ دولت آمریکا با نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ملت ایران دوباره اعمال کرد.

آمریکا، بزرگترین نقض‌کننده علم در خدمت صلح

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ابوذر حافظی سرپرست دانشگاه پیام نور شهرستان بوموسی و از اساتید دانشگاه در یادداشتی ذیل عنوان «آمریکا بزرگ ترین نقض کننده علم در خدمت صلح» ، نوشت: 10 نوامبر مصادف با 19 آبان هرسال، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام‌گذاری شده است، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به دلیل اهمیت نقش علم در جامعه و نیاز به بحث علم و اجتماعی‌سازی آن به‌خصوص در مورد مباحث علمی نوظهور به وجود آمده است؛ با پیوند میان علم با جامعه، تلاش می‌شود تا شهروندان از پیشرفت‌های علمی باخبر شوند.

 روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره ما تأکید دارد؛ به همین دلیل بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از مواردی مانند سیاره زمین و پایدارکردن جامعه‌مان کمک می‌کند.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی را برای مؤسسات علمی، دولت‌ها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می­کند تا در مورد صلح و توسعه که از اساسی‌ترین مفاهیم اجتماعی است، به بحث و تبادل نظر بپردازند؛ در نگرش نوینی که یونسکو به آن اهتمام می‌ورزد، صلح تنها به معنای نبود جنگ میان دولت‌ها نیست، بلکه می­تواند به معنای شرایط یک مدیریت ملی سازنده، حل‌وفصل اختلافات و ایجاد هماهنگی در روابط میان بخش­های مختلف نهادی یک جامعه باشد.

بدیهی است جوامعی که از روش علمی سود می‌جویند، می­توانند منظری مشترک برای نگاه به جهان بیابند و تلاش و تأکید خود را به‌جای اختلاف­ها بر اشتراک‌ها متمرکز کنند تا از این میان، شاید سرانجام صلح سر برآورد.

بسیاری از کشورها از نام‌گذاری دهم نوامبر به‌عنوان ‌روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه‌ از سوی یونسکو استقبال کرده‌اند و این نام‌گذاری در تقویم رسمی بسیاری از کشورها ثبت شده است؛ سازمان جهانی یونسکو انتظار دارد، کشورها در یک برنامه بلند‌مدت ده‌ساله، به مهم‌ترین اهداف تعریف‌شده دست‌بند. برای تحقق چنین امری، سازمان یونسکو همه‌ساله، روی یکی از اهداف تعریف‌شده تأکید می‌کند و با نام‌گذاری آن سال، به نحوی کشورها را تشویق می‌کند که برنامه‌های آموزشی را در راستای تحقق آن سوق دهند.

بیماری‌های عفونی در قرون گذشته جان افراد زیادی از ساکنان کره زمین را گرفته‌ است. ده‌ها هزار مورد از این تلفات، ناشی از انتشار عمدی ویروس‌ها و ساخت سموم بیولوژیکی توسط بشر بوده‌؛ اوج‌گیری ساخت سلاح‌های بیولوژیک مربوط به دوره جنگ جهانی دوم است.

ایالات متحده از سال ۱۹۱۸ به استفاده از سموم بیولوژیک در برابر دشمنانش روی آورد؛ اما برنامه نوین و جدی تولید سلاح‌های بیولوژیکی خود را سال ۱۹۴۲ آغاز کرد. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جهان استفاده کرده و انفجار بمب‌های هسته‌ای در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن نشان داد ایالات متحده در برابر رقبا پایبند به هیچ‌گونه اصول حقوق اخلاقی نیست.

استفاده این کشور از سلاح بیولوژیکی در جنگ کره ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ توسط چند پزشک برجسته فرانسوی و بیوشیمی ست‌های انگلیسی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۲ (۲۴ شهریور ۱۳۳۱) تأیید شد. همچنین مورخانی همچون «جون هالیدی» و «بروس کامینگز» در کتاب «کره و جنگ ناشناخته» (۱۹۸۸) به استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی اشاره کرده‌اند.

در سال ۱۹۷۱ پس از شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی در کوبا مقام‌های این کشور از جمله «فیدل کاسترو»، ایلات متحده را مسئول بروز بحران معرفی و این کشور را متهم به استفاده از سلاح بیولوژیک علیه مردم کوبا کردند. در فاصله ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ ایالات متحده در میان درگیری در جنگ ویتنام از سلاح بیولوژیک و عامل ویروسی علیه این کشور استفاده کرده است. افزایش طاعون، بیماری‌های روده‌ای و ازبین‌رفتن پوشش گیاهی از جمله پیامدهای استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی در ویتنام است.

سال ۱۳۹۷ دولت آمریکا با نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ملت ایران دوباره اعمال کرد. مسئولان این کشور نمی‌دانند که این تحریم‌‎های غیرانسانی و غیرقانونی مردم عادی و حتی بیمارانی همچون پروانه‌ای‌ها را هدف گرفته است.

مبتلایان به بیماری‌های نادر یا کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای بیشترین مشکل را پس از این نوع تحریم‌های ظالمانه برای دسترسی به تجهیزات پزشکی و دارویی و انواع پانسمان‌های موردنیاز خود دارند، باوجوداینکه کشور سوئد تولید انحصاری این نوع پانسمان‌ها را در اختیار دارد؛ اما بیماران کشورمان اکنون در تحریم این نیاز واقعی خود قرار دارند.

شاید بزرگ‌ترین مشکل بیماران پروانه‌ای دریافت این نوع پانسمان‌ها برای کاهش برخی از آلام و دردهای بدن نحیفشان است و حتی برخی از آنها به دلیل تحریم‌های غیرانسانی کشور سوئد، جان خود را از دست می‌دهند که در واقع جنایتی علیه این کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول