اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش: باید کتاب‌های درسی را متناسب با جنسیت متفاوت کنیم

وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ما می‌گوید که باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش: باید کتاب‌های درسی را متناسب با جنسیت متفاوت کنیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، امروز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

جشنواره بهیندخت در راستای هویت بخشی به دختران از روز میلاد حضرت معصومه(س) در ۴ بخش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و دانشجومعلمان آغاز شد.

در گروه ابتدایی، دو بخش نقاشی با موضوع آزاد و خطاطی با موضوع حکایتی از باب ششم گلستان سعدی و در گروه متوسطه اول در راستای هویت بخشی به دختران دانش‌آموز، بخش پادکست با عنوان «به دختر ایرانی بودن افتخار می‌کنم»، بخش دلنوشته با موضوع نامه به حضرت معصومه(س) و عکس نوشته با موضوع  نامه به دختر یک شهید پیش‌بینی شد. 

این جشنواره در دوره متوسطه دوم، در زمینه کارآفرینی و ویدئوکست با ۳ محور خانواده به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ و در بخش دانشجومعلمان، ویدئوکلیپ درباره جایگاه زنان و دختران در جامعه و ایده پردازی با موضوع زنان و دختران برگزار شد.

* ۳ دیدگاه درباره زنان و دختران

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: درباره مقام زن، ۳ دیدگاه وجود دارد و دنیای امروز به طور مشخصی بین این سه دیدگاه کاملاً قابل دسته‌بندی است؛ دیدگاه اول، زن و دختران را در حاشیه می‌بیند و عموما نقشی به آنها نمی‌دهد که در کلام رهبر معظم انقلاب به دیدگاه شرقی معروف است.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم، زن را فعال اما ابزار می‌بیند؛ دیدگاهی که در آن جنسیت زن بر انسانیت او تفوق پیدا کرده و حقیقتا دیدگاهی است که مایه انحطاط مقام زن شده است؛ اگر چه پرچم دیگری را برافراشته است که فمینیسم است؛ این دیدگاه در نقطه آغاز شاید پاسخی بود به ظلم زیادی که مردان بر زنان روا می‌داشتند اما بعد از آن معلوم شد که یک نحله فکری منحرف است.

صحرایی اضافه کرد: دیدگاه سوم، خانواده را مهم‌تر می‌داند و زن را نه در حاشیه و نه ابزار می‌پندارد بلکه دختر و خانواده را در بطن و متن جامعه و در هر تحولی می‌نگرد؛ این دیدگاه اسلام است.

وی ادامه داد: دیدگاه اسلام، خانواده را مهم‌تر از هر عنصر دیگری در تقویت و شکوفایی جامعه می‌شناسد؛ دیدگاهی که زن در آن، فعال، نجیب، شریف و عفیف است و تحول را از خانواده و از سنگر خانواده رقم می‌زند؛ این دیدگاه را دیدگاهی می‌دانیم که با ظهور انقلاب اسلامی احیا شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: زن و دختر در دیدگاه اسلام، چنان جایگاهی دارد که وقتی پیامبر(ص) در آن دوران خفقان مبعوث شد، چنان کرامتی برای دختر خودش و دختران قائل بود که در اوج مبارزه با کفار و یهودیان در مباهله، دخترش را با خودش برد و آنهایی که بصیر بودند، فهمیدند که این مبارزی که در جمع یاران حضرت رسول(ص) است، از همه آنها تأثیرگذارتر است.

وی تصریح کرد: ما ایرانی‌ها از روز نخست پیش از دین اسلام، دختران و زنان را گرامی‌ می‌داشتیم و با دین اسلام، این انگیزه معنوی هم پیدا شد و امروز دختر داشتن برای خانواده‌ها مایه برکت تلقی می‌شود؛ دین اسلام می‌گوید پسر، نعمت است و دختر، رحمت است. هر جا موفقیتی وجود دارد حتما دختران و مادران ما نقش اصلی و کلیدی را ایفا کردند.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش با بیان اینکه غرب با ظهور انقلاب اسلامی و انتشار دیدگاه انقلاب اسلامی درباره زن، به تمام معنا رسوا شد، اظهار کرد: با ظهور انقلاب اسلامی، دختران و زنان به متن جامعه آمدند بی آنکه ابزار شده باشند و شأن آنها زیر سؤال رفته باشد؛ این پیام بسیار خطرناکی برای غرب بود. زیرا گروهی به دنبال استفاده ابزاری از نجابت و ظرافت زنان و دختران بودند و هستند.

وی با اشاره به اینکه همین امروز می‌بینید که چگونه زنان و دختران در اداره جامعه موفق هستند، ادامه داد: در بین مدیران کشور که گاهی تخلفی بین‌شان اتفاق می‌افتد، متخلف خانم ندیده‌ایم و یا اگر هست، بسیار اندک هستند؛ این موضوع نشان‌دهنده امانت‌داری و اعتمادی است که می‌شود به آنها کرد و این نگاه به زن و به دختر در کشور ما حقیقتا یک سرمایه بزرگ است. 

* ۸ میلیون دانش‌آموز دختر در سراسر کشور تحصیل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور ۸ میلیون دانش‌آموز دختر در سراسر کشور که تقریبا نیمی از دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند و حضور بالغ بر ۵۵۰ هزار معلم خانم در سراسر کشور نشان می‌دهد که این کشور، نجیب، عفیف و مهربان برای آینده تربیت می‌شود؛ مادران و پدران آینده زیر دست این معلمان در حال تربیت هستند و این نجابت، عفت و حیا از آنها به نسل آینده منتقل خواهد شد. 

وی با اشاره به جایگاه زن و خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول، سند ملی در تعلیم و تربیت است و اگر از روز نخست آنگونه که مورد انتظار بود، پیاده می‌شد، امروز وضعیت ما به مراتب بهتر از اکنون بود. اگرچه اکنون وضعیت مدارس و دانش‌آموزان نسبت به کشورهای دیگر و سال‌های پیشین به مراتب بهتر است اما آنچه انقلاب از ما می‌خواهد و آرمان شهداست، خیلی فراتر از اینهاست. 

* بر اساس سند تحول باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم

صحرایی با بیان اینکه در این سند دو هدف مشخصا درباره خانواده و جایگاه دختران و زنان است، گفت: این سند به ما می‌گوید که باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و فرهنگ حیا در سراسر جامعه نهادینه شود، ساختار و سازمانی که برای دختران می‌بینیم باید متحول شود و خانواده از طریق مدرسه باید آموزش ببیند.

وی با اشاره به اینکه امروز در سراسر کشور بالغ بر ۱۲۰ هزار مدرسه وجود دارد، افزود: نظام تربیت باید از مدرسه‌ها محقق شود؛ هر آرزوی خوبی درباره کشورمان داریم در مدرسه باید بذر آن را بیفشانیم؛ حتی اگر می‌خواهیم سواد جدیدی با مفاهیم نوین به خانواده‌ها بدهیم باید از مدرسه، این کار را انجام دهیم.

* سه‌چهارم کارمندان شاغل خانم کشور در آموزش و پرورش هستند

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه قوی است که ایران قوی را خواهد ساخت، اظهار کرد: اگر در اقتصاد، جامعه و فرهنگ می‌خواهیم پویا شویم باید از مدرسه‌ها شروع کنیم و بذر آن را در مدرسه بکاریم.

وی اضافه کرد: سند تحول، راهکارهایی که برای تقویت بنیان خانواده و ارتقای جایگاه دختران و زنان در جامعه به ما داده است، تماما برگرفته از تعالیم اسلام ناب است و اجرای آنها باعث سلامت و نشاط جامعه در تمام سطوح خواهد شد اما متأسفانه ساختار ما متناسب با این مأموریت نیست.

*باید برای امور زنان و خانواده و انجمن اولیا و مربیان یک سازمان مستقل قوی ملی طراحی کنیم

صحرایی ادامه داد: در حالی که قریب به دوسوم یا حتی سه‌چهارم کارمندان شاغل خانم کشور در آموزش و پرورش هستند، یک واحد کوچک به نام امور زنان و خانواده داریم؛ این نگاه به آموزش و پرورش، یک نگاه ناصواب است.

وی تصریح کرد: باید برای امور زنان و خانواده و انجمن اولیا و مربیان، ساختار و سازمانی به حد یک سازمان مستقل قوی ملی طراحی کنیم تا بتوانیم نقش آنها را به خوبی در جامعه نشان دهیم و اثر آنها را به خوبی در جامعه شکوفا کنیم و از این بابت به شما اطمینان می‌دهم که در تلاش برای ارتقای این جایگاه و این ساختار، لحظه‌ای فروگذار نخواهیم کرد.

* بیش از ۳ هزار معلم با ایل کوچ می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: تقریبا و بلکه تحقیقاً نیمی از دانشجومعلمان در سراسر کشور خانم‌ها هستند و از همین جا به همه آنها تبریک می‌گویم؛ به خانم‌هایی که در اعماق روستاها مشغول تربیت فرزندان ما هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند، گفت: در بین این معلمان، کسانی هستند که با خانواده همراه با ایل کوچ می‌کنند تا بچه‌ها از تحصیل عقب نمانند؛ جایی که رادیو، تلویزیون، برق، آب و ... نیست، یک معلم، پرچم کشور را به دست گرفته و دانش‌آموزان را آموزش می‌دهد. 

صحرایی با تأکید بر اینکه تکریم دختران برخاسته از فرهنگ ما هست، گفت: تکریم دختران و بانوان در دین اسلام گفته شده است از کریمان بر می‌آید نه لئیمان.

* کلاس‌های غزه تعطیل است

خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غزه به ویژه شهدای دانش‌آموز، اظهار کرد: تعداد زیادی از نوجوان دختر و پسر فلسطینی در غزه مشغول جنگ و فجایع وحشتناکی هستند که رژیم صهیونیستی بر آنها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: کلاس‌های غزه تعطیل است و بعضی از کلاس‌ها برای همیشه تعطیل شده است، به دلیل اینکه همه دانش‌آموزان آن کلاس‌ها به شهادت رسیدند. برای آنها طلب علو درجات داریم و برای رزمندگان و مقاومان در غزه دعای پیروزی می‌خوانیم و برای مادران، خواهران، پدران و برادران که در سوگ عزیزان‌شان هستند، دعای صبر، بردباری و استقامت داریم.

خزعلی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌هایی که برای دوران نوجوانی ذکر می‌کنند و روان‌شناسان معتقدند که در دوران نوجوانی به اوج خودش می‌رسد، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است، گفت: شما نوجوانان با تمام وجود، ظلمی که به مردم مظلوم فلسطین روا داشته می‌شود را درک می‌کنید و رنج می‌برید.

وی اضافه کرد: در این دوران هست که باید روحیه عدالت‌جویی و انسانیت پرورش پیدا کند و از درد انسان‌ها به درد بیاییم و راحت نباشیم که در گوشه‌ای از کره زمین این گونه رفتارهای وحشیانه و ددمنشانه انجام می‌شود.

*در دانشگاه‌ها ۶۱ درصد موفقیت مربوط به خانم‌ها است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به نوجوانان دختر، گفت: بنایم این بود که از توانمندی‌ها و اهتمام شما به نشان دادن توانمندی‌ها و بروز استعدادهای‌تان تقدیر کنم. 

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها ۶۱ درصد موفقیت مربوط به خانم‌هاست، افزود: سال گذشته در طرح آزر( آموزش زنان روستایی) دختران جوان همراهی کردند و هر کدام از آنها تعدادی از زنان روستایی بستگانشان را سوادآموزی داشتند.

* ارسال  ۱۴۲۷ اثر به جشنواره بهیندخت

عاطفه سادات مدبرنژاد مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده در این مراسم اظهار کرد: جشنواره بهیندخت از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) با هدف پرورش هویت اسلامی ـ ایرانی از طریق شناسایی و کشف استعدادها و توانایی‌های دختران کشورمان در ۹ محور و در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و دختران دانشجومعلمان آغاز شد.

وی ادامه داد: محورهای جشنواره در مقطع ابتدایی شامل نقاشی با موضوع آزاد و خطاطی با موضوع باب ششم گلستان سعدی بود؛ محورهای مقطع متوسطه اول هم تولید پادکست با موضوع «من به دختر بودنم افتخار می‌کنم زیرا...» و دلنوشته و عکس‌نوشته با موضوع «دختران دانش‌آموز شهیده» بود.

مدبرنژاد افزود: در مقطع متوسطه دوم با توجه به اهمیت خاص این مقطع و بحث مهارت‌آموزی و همچنین در راستای تحقق شعار سال، اولین محور «کارآفرینی» مطرح شد؛ محور بعدی تولید ویدئوکست در موضوع اهمیت خانه و مدرسه و اتفاقات خوبی که خانه و مدرسه رقم می‌خورد، انتخاب شد. 

وی ادامه داد: در بخش دانشجومعلمان، موضوع با محور تولید ویدئو و کلیپ با موضوع نقش دختران در جامعه و خانواده با تأکید بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی مطرح شد. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: از سراسر کشور ۱۴۲۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این آثار توسط هیأت داوران مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت منتخبین انتخاب شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول