اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تفسیر حقیقی قرآن استخراج علوم انسانی اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری، تفسیر حقیقی قرآن کریم را استخراج علوم و از جمله علوم انسانی اسلامی دانست و تاکید کرد: اهتمام به علوم انسانی اسلامی باید در متن حوزه های علمیه باشد و نه در حاشیه.

تفسیر حقیقی قرآن استخراج علوم انسانی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محسن اراکی امروز در دیدار رئیس و برخی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با بیان این که کشف علوم انسانی اسلامی و نظریه پردازی در این میدان از وظایف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است اظهار کرد: خوشبختانه حوزه مقدس قم استعدادهای زیادی در این عرصه دارد.

وی با تصریح بر این که علوم انسانی اسلامی و استخراج آن از متون دینی باید در متن کار حوزه های علمیه باشد ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که باید برنامه ریزی ویژه ای برای آن صورت گیرد، استخراج علم منطق دلالت از مباحث اصولی و تکمیل آن است.

استاد دروس عالی حوزه‌های علمیه همچنین خواستار جمع آوری تولیدات علمی اسلامی در عرصه علوم انسانی اسلامی شد و گفت: بزرگانی مانند مرحوم امام (ره)، مرحوم صدر، مرحوم علامه طباطبایی، حضرت آیت الله مکارم و بویژه مرحوم استاد مطهری، تولیداتی در این عرصه و از جمله در مباحث اقتصادی، جامعه شناسی، روانشناسی و مانند آن داشته اند که لازم است برای بررسی و نقد آن ها و دستیابی به تولیدات جدید، این پراکنده های موجود جمع آوری و تبدیل به نظریه علمی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس از تبدیل دانشکده اصول الدین قم به دانشگاه بین المللی علوم انسانی اسلامی علامه عسکری خبر داد و خواستار کمک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مرحله تاسیس این دانشگاه شد.

اراکی با تاکید بر این که استنباط قوانین و علوم انسانی اسلامی نیازمند تدوین فقه این گونه رفتارهاست خاطر نشان کرد: توفیق داشتیم تا در این عرصه، درس های فقه نظام سیاسی، فقه نظام اقتصادی و فقه فرهنگ را پیش ببریم و کتاب هایی در این زمینه منتشر کنیم.

وی اضافه کرد: البته مباحث و درس علم الاجتماع الاسلامی نیز با حضور برخی طلاب فرهیخته آغاز شده که امیدواریم با همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیگیری شود و به سرانجام مطلوب برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه رابطه بین قانون علیت و اختیار انسان یا همان مبحث فلسفه جبر و اختیار را به عنوان ریشه بسیاری از علوم انسانی معرفی و خاطر نشان کرد: تجربه تبلیغی بنده در کشورهای اروپایی، بیانگر علاقه اندیشمندان غربی به این مباحث و نظریات نظریه پردازانی مانند مرحوم صدر، مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم میرزای نائینی است.

اراکی با ابراز تأسف از عدم طرح گسترده این نظریات بدیع به اندیشمندان بین المللی تصریح کرد: متاسفانه این مباحث حتی در دانشگاه های کشور هم غریب و مهجور است.

پایان پیام/ 78030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول