اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

هزینه کردن در حوزه نجوم، سرمایه‌گذاری است

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به طرح ساخت رصدخانه ملی ایران با هزینه چندصدمیلیارد تومانی گفت: هزینه کردن در حوزه نجوم نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

هزینه کردن در حوزه نجوم، سرمایه‌گذاری است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سعدالله نصیری قیداری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پیش همایش چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول در سالن آیت‌الله قاضی این دانشگاه افزود: سال ۸۲ در انجمن نجوم کشور تصویب شد که رصدخانه‌ای با تلسکوپ سه یا چهار متر داشته باشیم بنابراین راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مکان‌یابی این رصدخانه توسط جوانان علاقه‌مند کشورمان انجام شد و اکنون به عنوان یکی از طرح‌های کلان علمی کشور در اختیار جوانان است.

نصیری قیداری رصدخانه ملی ایران را یکی از ابزارهای لازم برای تقویت علوم پایه دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در تمام رشته‌ها حرفی برای گفتن داشته باشیم باید برای رصدخانه و دیگر رشته‌های پایه هزینه کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران پیشتاز بودن اجدادمان برای علم را باعث افتخار دانست و اظهار کرد: ایران یک کشور تمدن‌ساز است که حدود هشت هزار سال تمدن مکتوب و ۱۲ هزار سال تمدن غیرمکتوب دارد؛ امیدواریم در تمدن نوین اسلامی نیز موفق باشیم.

وی اضافه کرد: کار بزرگی در دوران قبل از اسلام در حوزه نجوم در ایران انجام شد ولی عمده درخشش تاریخ نجوم مربوط به قرن دوم تا نهم هجری است؛ عبدالرحمان صوفی کتابی نوشته که ۵۰۰ سال در اروپا به عنوان کتاب مرجع شناخته شده است.

نصیری قیداری بر ضرورت معرفی بزرگانمان با عِرق ملی تاکید کرد و گفت: ۳۵۰ سال قبل از اسلام نخستین رصدخانه در جندی شاپور پیدا شد؛ دانشکده‌های متعدد نجوم در این دانشگاه وجود داشتند و از کشورهای مختلف از جمله چین در این دانشگاه‌ها علم می‌آموختند.

وی با بیان اینکه منجمان مشهوری در رصدخانه جندی‌شاپور فعالیت می‌کردند، افزود: اجداد ما از قرن دوم تا نهم هجری ۲۳ رصدخانه ساختند که مهم‌ترین آنها رصدخانه مراغه بود البته یک رصدخانه نیز در جندی‌شاپور دزفول فعال بوده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: رصدخانه مراغه ۳۰۰ سال بزرگ‌ترین رصدخانه جهان بوده که انواع ابزار از جمله ۲۵ وسیله رصدی را داشته است و برخی از آنها برای نخستین بار ساخته شده‌اند؛ از قرن نهم به بعد کار زیادی در حوزه رصد انجام نشده ولی در ۶۰ سال اخیر رصدخانه‌هایی فعال شدند.

وی با بیان اینکه رصدخانه سه طبقه مراغه به همت خواجه نصیر ساخته شده است، افزود: ۱۲۰ منجم از کشورهای مختلف در این رصد خانه حضور داشته‌اند؛ بعد از آن امپراطور چین با تمدن ایران آشنا شده و به تقلید از مراغه، رصدخانه‌ای می‌سازد.

نصیری قیداری اظهارکرد: رصدخانه مراغه نه تنها کامل‌ترین رصدخانه بوده بلکه مجهزترین رصدخانه قبل از کشف تلسکوپ در دنیا بوده است؛ اکنون بزرگترین رصدخانه دنیا در شیلی است و درآمد این کشور از محل آن، بیشتر از درآمد نفت ایران است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص علم را یادآور شد و افزود: مسؤولان کم لطفی‌های زیادی در بهره‌برداری از این فرمایشات داشتند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به پیشرفت‌های دنیا در حوزه نجوم گفت: اگر همان مسیر گذشته را ادامه می‌دادیم اکنون باید رصدخانه مجهز شیلی در ایران ساخته می‌شد.

وی با بیان اینکه اجداد ما ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال بعد از افول تمدن اسلامی در خواب فرو رفتند، ادامه داد: رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز و رصدخانه خواجه نصیر تبریز بعد از آن ساخته شدند.

* ۲۰۰ کشور، ایران را موسس نخستین دانشگاه جهان می‌دانند

نصیری قیداری با بیان اینکه جندی شاپور به عنوان نخستین دانشگاه جهان یک‌هزار و ۷۵۰ سال پیش تاسیس شد، گفت: ۲۰۰ کشور جهان این موضوع را تایید کردند که ایران موسس نخستین دانشگاه است.

وی مهم‌ترین ظرفیت انسان را قابلیت علمی دانست و افزود: میلیون‌ها موجود در دنیا خلق شد ولی فقط انسان می‌تواند علم بیاموزد و یاد دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه قرار گرفتن کشور در خط مقدم توسعه نیازمند حرکت در مسیر توسعه علمی است، گفت: امیدواریم دولت، مجلس و دیگر مسوولان به توسعه علمی بها دهند.

وی بر ضرورت بهادادن به علوم پایه تاکید کرد و ادامه داد: علوم پایه مانند ذخایر بانکی هستند که باید مورد توجه مجریان قرار گیرند؛ انتظار می‌رود جوانان نیز به علوم پایه از جمله فیزیک، شیمی و زبان‌شناسی بها دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول نیز در این همایش با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم و مقاوم غزه بر ضرورت تشکیل تمدن نوین اسلامی بر پایه حق‌مداری و اخلاق‌مداری تاکید کرد.

مهدی بدیعی افزود: نگاه اسلام به دانش و علم، اهمیت نقش دانشگاه برای شکل گیری و تداوم تمدن نوین ایرانی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول با حضور صاحب‌نظران و به ریاست وزیر و کمیته فرهنگ و تمدن در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

* شهرهای دانشگاهی با هدف شناسایی ایده‌های خوشبختی زندگی تاسیس شدند

میثم سفیدخوش یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز گفت: هیچ نظریه‌ای در خصوص عدالت و صلح جهانی وجود ندارد؛ امروز زمین در خطرناک‌ترین وضعیت قرار دارد و با بی‌عدالتی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه است.

وی با بیان اینکه صلح و عدالت جهانی هم‌چنان یک ایده است، افزود: ایرانی‌ها تلاش زیادی در حوزه‌های مختلف می‌کنند ولی به دلیل نبود ایده‌های وحدت بخش زحماتشان به نتیجه نمی‌رسد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: ۲هزار و ۵۰۰ سال است که دانشگاه‌ها و نهادهای علمی خودشان را مسوول تعیین زندگی به سامان کرده‌اند در حالی که وظیفه آنها صرفا کسب و ارائه اطلاعات نبوده بلکه باید از راه علم ایده‌های اصلی خوشبختی زندگی انسان را شناسایی و تضمین کنند لذا شهرهای دانشگاهی تاسیس شد.

وی با بیان اینکه نجوم قبلا جزوی از فیزیک نبوده و بعد از گالیله نجوم جزوی از فیزیک شد، بیان کرد: علومی مانند ریاضی و فیزیک در کنار الهیات و فلسفه به عنوان علوم پایه، نقشه راه زندگی سعادتمند را برای انسان مشخص می‌کردند.

سفیدخوش، پیوند سیاست و علم را فوق‌العاده تعیین کننده دانست و گفت: تاسیس شهرهای دانشگاهی با این نیت انجام می‌شد که ایده زندگی خوب در صلح و عدالت را به صورت پایلوت در جامعه کوچک‌تر تاسیس کنیم.

وی افزود: افتخار جندی‌شاپور کهن این بود که از هندوستان، چین و اروپا برای تحصیل در این دانشگاه جمع می‌شدند؛ هم‌چنان این آزمایشگاه ذهنی پابرجا است چرا که صلح جهانی و عدالت جهانی بسیار دور است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: راهکار این است به صورت مشخص چند شهر مستعد را انتخاب و تلاش کنیم شهرهای دانشگاهی داشته باشیم و صلح و عدالت را تمرین کنیم.

چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول اسفندماه امسال با حضور دانشمندان و کارشناسان خارجی و ایرانی و به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار می‌شود.

گفتنی است، دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجا مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته‌های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می‌شد. طبق مستندات تاریخی موجود، در شهر باستانی جندی‌شاپور، نخستین نظام‌نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد. شهر باستانی جندی‌شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت شهر تازه تاسیس جندی شاپور واقع است. آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول