اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کارگردانان تئاتر: جشنواره تئاتر کردستان به لحاظ کیفیت افت کرده است

کارگردانان شرکت‌کننده در سی‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر کردستان معتقدند، این دوره از جشنواره با افت شدید کیفیت کارها مواجه است.

کارگردانان تئاتر: جشنواره تئاتر کردستان به لحاظ کیفیت افت کرده است

به گزارش خبرگزاری  فارس از بیجار، سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر کردستان در بیجار با اجرای هشت اثر صحنه‌ای و چهار اثر خیابانی با حضور تماشگران زیادی در دو سالن پلاتوی این شهر در حال اجراست. 

 در این‌ جشنواره کارهای اوریگامی با نویسندگی و کارگردانی رامیار بهمنی از سنندج، شاکش به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی یاسر هاشم‌زاده کاری از بیجار، بیر به نویسندگی راشد کریمی و‌کارگردانی کیوان آذرخش از سنندج، تونل کاری به کارگردانی محمدسلیمی و نویسندگی فارس باقری از دیواندره، لوماکا به نویسندگی و کارگردانی پارسا محمدی و سعید فلاحی، مکبث‌فصل دوم به کارگردانی و ‌نویسندگی سامان رستمی، پرسه‌های موازی به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی وریا طالبی، نمایش چنج به نویسندگی و کارگردانی یونس صحرارو به روی صحنه رفت. 

در بخش خیابانی هم چهار اثر از جمله «خواب‌نما» به نویسندگی احمد صمیمی و کارگرانی عرفان دارابی از سنندج، «کژال» به کارگردانی و نویسندگی  نوید مرتضاییی از سقز، «شهر زیبا» به نویسندگی و کارگردانی سعید نادری مقدم و نمایش «مسافری از غزه» به کارگردانی و نویسندگی شبنم مقدمی از مریوان با روایتی از مردم مظلوم غزه اجرا شد.

سیدیاسر هاشم‌زاده کارگردان نمایش شاکش گفت: نمایشنامه شاکش درباره اولین اتومبیل است که در زمان قاجار وارد ایران می‌شود و اتفاقاتی که در دربار توسط زنان ناصرالدین شاه می‌افتد و منتهی به بار آمدن فجایع بسیاری می‌شود. 

وی تصریح کرد: هر چه پیش می‌رویم وضعیت تئاتر استان کردستان دچار افت شدید می‌شود، انتظار ما این است اتفاق‌های خوبی در حوزه تئاتر بیفتد اما از لحاظ کیفیت کارها مطلوب نیست. 

این کارگردان بیجاری گفت: از لحاظ کیفیت کارها نمیتوان جشنواره‌ها را با هم مقایسه کرد چون بسترها فرق دارد، مسئله مهم حمایت از حوزه هنر نمایشی است و از مسوولان به ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و سایر مسوولان انتظار حمایت بیشتر داریم.

به گفته وی، برگزاری جشنواره‌ها نیازمند حمایت مالی است، یک اجرا نیازمند حمایت مالی آن هم‌ حمایت به موقع است، هنرمندان تئاتر بیجار با وجود ساختارها و پتانسیل‌ها در حوزه تئاتر و با توجه به اینکه بیجار قطب تئاتر کشور است، حمایت‌های لازم از این هنر انجام نشده است.

تئاتر کردستان افت شدیدی کرده است

سامان رستمی کارگردان نمایش مکبث فصل دوم نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار فارس گفت: نمایش مکبث فصل دوم با اقتباسی از نمایش‌نامه مکبث شکسپیر با مترجمی داریوش عاشوری است.

این کارگردان جوان کردستانی از جمله دلایل انتخاب این نمایشنانه را علایق شخصی اعلام کرد و گفت: نمایش مکبث ‌با برداشتی آزاد از نمایشنامه شکسپیر بوده است. 

رستمی با بیان اینکه سعی ما بر تغییر نیافتن داستان‌ این نمایشنامه است گفت: ما تمام سعی خود را بکار گرفتیم تا با استفاده از خلاقیت‌های نمایشی، متناسب با شرایط حال حاضر ایران و شرایط کنونی حاکم بر جامعه نمایشنامه را به روی صحنه ببریم.

این کارگردان جوان سنندجی با اشاره به سطح برگزاری این جشنواره هم گفت: سطح جشنواره مطلوب است اما نه به نسبت سال‌های گذشته، چون سنوات گذشته شاهد کارهای قوی‌تر بودیم.

رستمی با عنوان این مطلب که از نظر شخصی من افت شدیدی تئاتر استان  کردستان را در برگرفته است، یکی از دلایل این امر را فاصله گرفتن هنرمندان و کارگردانان پیشکسوت تئاتر بیان کرد. 

رستمی ادامه داد: به نسبت سال‌های گذشته سطح جشنواره نیز تنزل یافته است.

وی افزود: از هشت کار جشنواره نیمی خوب و‌ نیمی دیگر برای حضور در جشنواره استانی قابل قبول نیستند.

بیجاری‌ها در میزبانی جشنواره سنگ‌‌تمام گذاشتند 

وریا طالبی کارگردان پرسه‌های موازی از سنندج نیز به خبرنگار فارس گفت: کار ما از نوشته‌های پیام لاریان است که حدود چند ماه مشغول کار هستیم. 

وی اظهار کرد: سطح جشنواره به نسبت سنوات گذشته ضعیف‌تر است.  
وی با تقدیر از هنرمندان تئاتر بیجار گفت: سطح کمی جشنواره و چگونگی برگزاری آن در بیجار بی‌نظیر بود.

این ‌کارگردان نیز با بیان اینکه هنر به ویژه هنر تئاتر لازم است مورد حمایت مسوولان قرار گیرد. 

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول