اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«آهو» و نگاه زنانه به دور از سرمایه‌داری

یکی از نویسندگان فیلم سینمایی «آهو» گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های زن در فیلم آهو این است که در این اثر ما نگاه سرمایه‌داری را به زن نمی‌بینیم زن در فیلم ما فردی نیست که از طریق مصرف گرایی هویت خود را بسازند. زن قصه ما اندیشمند متفکر است که روحی شرقی دارد.

«آهو» و نگاه زنانه به دور از سرمایه‌داری

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی منتقد پیشکسوت سینما و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی این روزها با بازی علی مصفا، حامد کمیلی، سپیده آرمان، رضا یزدانی، رضا کیانیان و سهیلا رضوی روی پرده سینماها است. فیلم حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند، اما هنوز امیدش را از دست نداده است.

سپیده آرمان بازیگر و نویسنده فیلم آهو در رابطه با داستان این فیلم و البته نقش زن در «آهو» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: «زن محوری قصه فیلم آهو زنی مستقل و تحصیل کرده است. زنی که به تنهایی در روستایی در جوار جنگل زندگی می‌کند و با ساخت آثار هنری چوبی امرار معاش می‌کند. عشقی در گذشته زن وجود داشته است که این عشق دیگر حضور ندارد و زن در خاطرات او زندگی را سپری می‌کند.»

وی ادامه داد: «آهوی قصه ما اصول اخلاقی قدرتمندی در زندگی اش دارد که به هیچ عنوان آن‌ها را زیر پا نمی‌گذارد. وفاداری او به عشق گمشده در تمام لحظات زندگیش تسری پیدا کرده است. مفهوم عشق در فیلم آهو، عشق پاک است.  عاشقان قصه ما نگاهی جسمانی به معشوق ندارند و عشق در معنای متعالی آن در قصه جاری و ساری است.»

نویسنده سینمایی «آهو» در رابطه با کاراکتر اصلی این فیلم سینمایی توضیح داد: «آهو در فیلم نماد زنی است که در عین زنانگی قدرتمند است و نمی‌خواهد قدرت را با توسل به قالب‌های مردانه، به منصه ظهور بگذارد. کاراکتر اصلی فیلم آهو زنی است که جنسیت خود را می‌پسندد و به دنبال ساخت قالب‌هایی مردانه برای نشان دادن قدرتش نیست، او در عین زنانگی قدرتمند است و این قدرت از ذات زنانه‌اش می‌آید.»

وی افزود: «یکی دیگر از ویژگی‌های زن در فیلم آهو این است که در این اثر ما نگاه سرمایه‌داری را به زن نمی‌بینیم زن در فیلم ما فردی نیست که از طریق مصرف گرایی هویت خود را بسازند. زن قصه ما اندیشمند متفکر است که روحی شرقی دارد. زنی که از عشق زمینی به عشق آسمانی می‌رسد، همان روند تطوری که در اشعار مولانا به آن اشاره شده است.»

آرمان در ادامه بیان کرد: «پاکدامنی خصوصیت مشترک همه کاراکترهای فیلم آهوست، همه آنها عاشقانی هستند تا پای جان وفادار به عشق پاکشان هستند. افرادی که به دنبال سوء استفاده در عشق نیستند. اصلاً دلیل اصلی علاقه مردان قصه به دختر ما پاکی روح این دختر است که  شاید با تمام دخترانی که مردهای قصه پیش از این دیده‌اند تفاوت دارد. مردها عاشق این معصومیت و پاکی می‌شوند و تمام تلاششان را می‌کنند که به دستش بیاورند. آهو در ادبیات ما نماد زنانگی و معصومیت و پاکی است، نماد معشوقی دست نیافتنی و  کاراکتر اصلی فیلم ما هم نماد همان پاکی و معصومانگی و دور از دسترس بودن است.»

بازیگر فیلم «آهو» در رابطه با عدم وجود خشونت در این فیلم گفت: «به نظر من مردم دیگر از تماشای این همه خشونت و تلخی و سیاهی خسته شدند. وقتی کسی هزینه می‌کند و بلیط سینما تهیه می‌کند انتظار دارد که لحظاتی خوب و به یادماندنی برای خود و خانواده‌اش رقم بزند.  دیدن مکرر مشکلات اغراق شده بر پرده سینما چه لذتی می‌تواند برای مخاطبان داشته باشد؟.»

آرمان با تعمدی دانستن روایت شاعرانه فیلم می‌گوید که «در فیلم آهو طبیعت و زندگی جنبه‌ای رویاگونه به خود گرفته است و مخاطبان با تماشای این فیلم آرامش و زیبایی را تجربه میکنند. حتماً این موضوع تعمدی بود چون من از زمانی که آثار سینمایی را دنبال می‌کردم به فیلم‌هایی در چنین فضایی دلبستگی داشتم مثل فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند دکتر علی رفیعی در دنیای تو ساعت چند است صفی یزدانیان. فیلم‌هایی شاعرانه و بسیار زیبا که در آنها خبری از خشونت و سیاهی و تصویرهایی کدر نبود هرچه بود رنگ بود و نور و روشنی و شاعرانگی.»

این نویسنده و بازیگر در رابطه با ادامه فعالیت خود و پرداختن به این موضوع گفت: «من فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران هستم و مسائل مربوط به زنان و کودکان همیشه برایم دغدغه بوده است و حتماً در خلق سایر آثارم هم پرداختن به این دغدغه را ادامه خواهم داد.  به عنوان مثال ما در حال حاضر با قشر گسترده‌ای از دختران و زنان دهه شصتی و در ادامه هفتادی روبرو هستیم که هیچگاه ازدواج نکردند یا متارکه کردند و زندگی تنهایی دارند این جمعیت چه نیازهایی دارد و در آینده چه امکاناتی باید در اختیارشان قرار بگیرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه مسائل زنان در سینمای ما به دلیل رویکرد مردانه‌ای که فیلمنامه نویسان مرد دارند آنچنان که باید و شاید مورد پرداخت واقع نشده است چقدر خوب است که عرصه برای حضور زنان به صورت گسترده‌تر در فضای فیلمنامه نویسی و فیلمسازی سینما مهیا شود و شاهد آثاری باشیم که در آن زنان از منظر زنان روایت می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول