اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دنباله‌روی کورکورانه اروپا از آمریکا در جریان جنگ غزه

کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا بدون درس گرفتن از اشتباهات گذشته خود در پیروی کورکورانه از سیاست خارجی آمریکا همچنان این رویه اشتباه را در ماجرای جنگ غزه دنبال می‌کنند.

دنباله‌روی کورکورانه اروپا از آمریکا در جریان جنگ غزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وب سایت خبری میدل ایست‌آی در گزارشی به انتقاد از سیاست‌های کشورهای اروپایی در زمینه پیروی بی‌چون و چرا از غرب در موضوع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در غزه پرداخته و عنوان می‌کند، تجارب مربوط به اقدامات شکست‌خورده غرب پس از حادثه ۱۱ سپتامبر باید این دولت‌ها را مجاب کند تا از پیروی‌های کورکورانه خود از آمریکا در جریان راه‌اندازی جنگ‌های خاورمیانه دست بردارند.

میدل ایست‌آی در این رابطه می‌نویسد: از زمان آغاز عملیات غافلگیرانه حماس در تاریخ ۷ اکتبر، اسرائیل با کشتن بیش از 12 هزار فلسطینی که حداقل ۴ هزار و ۵۰۰ نفرشان هم کودکان بوده‌اند، به این حملات پاسخ داده است و این یعنی روزانه در هر ۱۵ دقیقه یک کودک فلسطینی به دست ارتش اسرائیل کشته می‌شود.

به نوشته میدل ایست‌آی، درست پس از حمله ۷ اکتبر، بسیاری از مقامات غربی از جمله «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا آن را با حادثه ۱۱ سپتامبر مقایسه کردند. بایدن با محاسباتی که کرد، اظهار داشت«این موضوع برای اسرائیل مانند حادثه ۱۱ سپتامبر بود». فارغ از بحث در مورد علت اصلی حمله حماس، اروپایی‌ها بایستی سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا پس از یازده سپتامبر و پشیمانی‌هایی را که بسیاری از آنها از تجارب مربوط به آن زمان داشته‌اند، به خاطر بسپارند.

میدل‌ایست‌آی می‌نویسد: هرچند همانطور که دبیر کل سازمان ملل متحد نیز عنوان کرده، مقایسه عملیات ۷ اکتبر در غزه با ۱۱ سپتامبر در آمریکا به دلایل زیادی بسیار دور از واقعیت بود. برخی از مهم‌ترین دلایل این بود که فلسطینی‌ها اشغال سرزمین‌های خود را از سوی تل‌آویو بارها به چشم دیده و هر روز بیشتر درگیر خشونت‌های اسرائیل شده‌‌اند. اقتصادشان از بین رفته و مردم آنها آواره و خانه هایشان هم ویران شده است.

همه این مشکلات موجب شده تا امیدشان برای یافتن یک راه‌حل سیاسی دور از جنگ جهت حل مشکلاتشات از بین برود.  با این همه به نظر می‌رسد که جهان غرب، در حال ایجاد محیطی مشابه پس از ۱۱ سپتامبر بوده و بار دیگر در حال تکرار بسیاری از اشتباهات ۲۰ سال گذشته است.  

 پیروی کورکورانه از سیاست خارجی آمریکا

در ماجرای جنگ ۷ اکتبر دولت آمریکا به جنگ‌طلبانه‌ترین حالتی که می‌توان تصور کرد، رفتار می‌کند. عملکرد دولت کنونی این کشور یادآور دوران ریاست‌جمهوری افراد جمهوری‌خواهی مانند جورج بوش پدر و پسر در این کشور است. بر همین اساس بود که پاسخ بایدن به حمله حماس و حمایت بی‌قید و شرط وی از اسرائیل مورد تمجید بوش دوم به عنوان یکی از بدنام‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا به دلیل جنگ ساختگی‌اش علیه عراق قرار گرفت.

به نوشته‌ میدل‌ایست‌آِی، به رغم تمام حمایت‌هایی که از مواضع دولت بایدن در ماجرای جنگ غزه صورت گرفته است، نباید فراموش کرد که پاسخ اسرائیل با کشتار نامتناسب غیرنظامیان فلسطینی از طریق حملات هوایی بی‌رویه و نقض قوانین‌بین‌المللی به واسطه مجازات دسته جمعی در غزه و خودداری از ارسال کمک‌ها و قطع آب و برق به روی غیرنظامیان همراه بوده است.

با این حال، حتی کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا هم بدون درس گرفتن از اشتباهات قبلی در پیروی کورکورانه از سیاست خارجی آمریکا همچنان این رویه اشتباه خود را دنبال می‌کنند.

این موضوع را می توان اینطور مورد بررسی قرار داد که دو دهه جنگ و حملات نظامی گسترده پس از یازده سپتامبر به خاک آمریکا با تهاجم فاجعه‌بار به خاک دو کشور افغانستان و عراق پایان پیدا کرد و جان صدها هزار غیرنظامی بی‌گناه را گرفت و منطقه را به آشوب کشاند. روندی که آثارش حتی تا به امروز هم ادامه دارد. اکنون به نظر می‌رسد که کشورهای غربی باز هم خود را برای اشتباهات بیشتری در جریان جنگ غزه آماده می‌کنند.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، اشتباهات امروز رهبران اروپا در جنگ غزه به طرز قابل توجهی شبیه به اشتباهات ۲۰ سال پیش آنهاست. اول اینکه آنها دوباره اعتراضات داخلی ضدجنگ و خواسته‌های عمومی برای برقراری آتش‌بس را نادیده می‌گیرند.دوم اینکه آنها همچنان درخواست‌های عمومی گسترده برای توقف حمایت بی‌قید و شرط خود از ایالات متحده واسرائیل را در ماجرای جنگ غزه نادیده می‌گیرند.

سومین اشتباه رهبران اروپایی آن است که با تمام وجود اطلاعاتی را که هنوز ثابت نشده است، می‌پذیرند. درست مانند زمانی که اطلاعات غرب در باب «سلاح های کشتار جمعی» صدام حسین را تایید کردند. چهارم اینکه آنها نمی‌توانند از تجربیات ایالات‌متحده در افغانستان درس بگیرند. جایی که اکنون غرب آن را بی‌هیچ نتیجه‌ای به طالبان واگذار کرد.

بر اساس نوشته میدل‌است آی، با وجود آنکه حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبر «ریشی سوناک» و حزب کارگر این کشور به رهبری «کایر استارمر» در محکومیت حماس و نشان دادن حمایت کامل خود از اسرائیل با یکدیگر متحد شده‌اند، خیابان‌های بریتانیا مملو از مردمی است که حامیان فلسطین بوده و بزرگترین راهپیمایی را در حمایت از مردم غزه در بریتانیا به راه انداخته‌اند. همانطور که طبق گزارشات ارائه شده در ماجرای راهپیمایی ۱۱ نوامبر بیش از ۸۰۰ هزار نفر در بریتانیا در حمایت از فلسطین وارد خیابان‌ها شدند.

این مشارکت عظیم در حمایت از فلسطینی‌ها خشم بسیاری از مفسران مطبوعاتی بریتانیا را برانگیخت. موضوع مخالفت و دور بودن دیدگاه‌های رهبران سیاسی بریتانیا با افکار عمومی در موضوع جنگ غزه را در نظرسنجی‌های انجام گرفته شده نیز به خوب می‌توان متوجه شد. اختلاف بین مردم و دولت به قدری در ماجرای جنگ غزه تشدید شده است که وزیر کشور سابق بریتانیا اعتراضات حامیان فلسطین را « نفرت‌انگیز» خواند.

این موضع گیری در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم چندان تفاوتی نداشته است. به استثنای برخی از کشورها مانند ایرلند و اسپانیا که منتقد اسرائیل بوده‌اند، مابقی کشورها برای قرار گرفتن در کنار نتانیاهو و نشان دادن همبستگی کامل خود با اسرائیل با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این وب سایت خبری می نویسد: در این ماجرا، فرانسه و آلمان حتی از بریتانیا هم چند قدم جلوتر رفته و تقریبا برگزاری هر گونه راهپیمایی طرفدار فلسطین را به کلی ممنوع کرده و برافراشتن پرچم فلسطین و یا سردادن شعار در حمایت از آن را جرم تلقی کرده و در عین حال راهپیمایی‌های طرفدار اسرائیل را حمایت می‌کنند. این در حالی است که حتی صدها نویسنده و استاد یهودی در دانشگاه‌های آلمان با امضای نامه‌ای خواستار لغو ممنوعیت‌ها برای حمایت معترضان از فلسطین شده‌اند.

تبلیغات دروغ

میدل‌ایست‌آی می‌نویسد، از بحث عادلانه بودن و یا نبودن حمله آمریکا به افغانستان که بگذریم، غرب باید از رویدادهای سال ۲۰۲۱ درس بگیرد. زمانی که دو دهه پس از تهاجمات گسترده و متعاقب آن کشتار هزاران نفری که به راه انداخت و میلیاردها دلاری که هدر داد، بی‌هیچ مشورتی با متحدان اروپایی خود، تصمیم به عقب‌نشینی از افغانستان کرده و آن را خیلی راحت به دست طالبان سپرد. رهبران اروپایی هم باید پیش از پیروی کورکورانه از رهبری ایالات متحده آمریکا علیه حماس صحنه‌های آشفته و خونین فرودگاه کابل را به خاطر بیاورند.

آنها باید دروغ‌هایی را که آمریکا در سال ۲۰۰۳ در ماجرای حمله به عراق عنوان کرد را هم به یاد بیاورند. همانطور که در سال ۲۰۱۶ یک موسسه در بریتانیا عنوان کرد، اساس تهاجم غرب به عراق با ادعای اینکه صدام سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد، کاملا بی پایه و اساس بوده است.

در ماجرای جنگ غزه هم بار دیگر ادعای بی پایه و اساس آمریکا تکرار شد، آن هم زمانی که بایدن مدعی شد، ویدئوهایی را از حماس در حال بریدن سر نوزادان فلسطینی دیده است. با این حال اندکی پس از این ادعا، کاخ سفید اظهارات بایدن را تصحیح کرده و عنوان کرد رئیس جمهور چنین تصاویری را ندیده و گزارشات مربوط به آن را هم تایید نمی‌کند.  

آنچه که نباید انجام داد

میدل‌ایست‌آی می‌نویسد: البته که خود اسرائیل هم سابقه طولانی در دروغ گفتن در مورد کشتار غیرنظامیان فلسطینی دارد و در موارد مختلفی ادعاهای دروغینی را در مورد حملات حماس علیه کودکان مطرح کرده است.هرچند که ادعاهایش خیلی زود از سوی روزنامه‌نگاران خارجی برملا شد.  

اکنون نیز این ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه انفجار در بیمارستان الاهلی در شهر غزه، که منجر به کشته شدن ۴۷۰ فلسطینی شده است، ناشی از حملات مربوط به موشک‌های حماس بوده، ‌می‌تواند دروغ دیگری از سوی مقامات اسرائیلی باشد.اسرائیل حتی در ماجرای قتل «شیرین ابوعاقله» نیز چنین موضع‌گیری را اتخاذ کرد و حتی در روزهای ابتدای کشتن وی مسئولیت این اقدامات را رد کرده و مدعی شد که مبارزان فلسطینی این کار را انجام داده‌اند.

پس از اثبات این حجم از دروغ گویی‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی، اکنون قدرت‌های اروپایی نباید عجله زیادی برای پذیرفتن دلایل حمله آنها به غزه را باور کنند و اینقدر زود حمایت بی قید و شرط از مواضعشان را بپذیرند. همانطور که ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز بیان می‌کند: اگر واکنش‌های ایالات متحده به ماجرای حادثه یازده سپتامبر را یک مدل ببینیم، بایستی آن را الگویی برای کارهایی که نباید انجام داد در نظر گرفت.

شاید بهتر باشد این جمله را که "آلبرت انیشتین" که خودش هم یهودی بود، تکرار کنیم: دیوانگی این است که کاری را با‌رها و بارها انجام دهیم و انتظار نتایج متفاوتی را داشته باشیم.  در مورد جنگ غزه نیز دیوانگی این است که از مواضعی از سوی دولت‌های غربی حمایت کنیم که بارها و بارها آن مواضع اشتباه را در راه اندازی جنگ‌های خاورمیانه تکرار کرده و هر بار هم انتظار نتایج متفاوتی را داشته‌اند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول