اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نان مردم آستانه‌اشرفیه در دعوای مسؤولان و نانواها گم شد

باوجود سروصدای زیاد نظارتی و پلمب چند واحد نانوایی در آستانه‌اشرفیه، مردم از تعطیلی نانوایی‌ها در ساعات مختلف روز گله‌مندند؛ در حالی‌که نانواها معتقدند که ریشه مشکلات حوزه نان در شهر مربوط به کم‌کاری مسؤولان در تهیه و توزیع آرد سهمیه‌ای نسبت به شهرستان‌های همجوار است.

نان مردم آستانه‌اشرفیه در دعوای مسؤولان و نانواها گم شد

خبرگزاری فارس ـ سعید شفیعی ثابت: نیاز آحاد مردم گیلان به نان علاوه بر جمعیت حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفری و شهرستان آستانه‌اشرفیه با جمعیت بیش از ۱۰۰ هرار نفری، به سبب حضور جمعیت شناور در آن بسیار اهمیت پیدا می‌کند. 

چند وقتی است که شهرستان آستانه‌اشرفیه به عنوان چهارمین شهر مذهبی کشور با کمبود توزیع نان مواجه شده و این نقیصه مردم را دچار مشکل کرده است. 

گله‌مندی مردم از کاهش ساعت کار نانواها در آستانه‌اشرفیه 

یکی از شهروندان آستانه‌ای در این خصوص می‌گوید: «نانوایی‌ها به بهانه کمبود سهمیه آرد در ساعات ابتدایی صبح نانوایی خود را تعطیل کرده و در غروب هم بعد از ساعت هشت شب دیگر نمی‌توان نانی در آستانه‌اشرفیه تهیه کرد.»

این شهروند آستانه‌ای که از کمبود نان در شهر خود به شدت گله دارد می‌گوید که «در شهر مجاور یعنی لاهیجان برخی از واحدهای نانوایی تا ساعت ۱۲ شب هم به من نان مشغول هستند در حالی که در شهر ۱۰ کیلومتری لاهیجان یعنی آستانه‌اشرفیه بعد از ساعت هشت دیگر نانی را نمی‌توان یافت کرد.»

بازدید سرزده استاندار گیلان از واحدهای نانوایی 

شدت اعتراضات به کمبود نان در آستانه‌اشرفیه به حدی افزایش یافت که اسدالله عباسی استاندار گیلان غروب پنجشنبه به‌طور سرزده در این شهر شد، نماینده عالی دولت در گیلان ضمن بازدید از برخی صنوف، چند واحد نانوایی را هم مورد بازرسی قرار داد و سپس حضور در نماز جماعت مسجد جامع این شهر پای درد و دل مردم نشست. 

بعد از شنیدن مشکلات مردم در حوزه آرد و نان، استاندار دستور داد تا تمامی مدیران کل حوزه آرد و نان و غلات در روز جمله و در جلسه شورای اداری شهرستان آستانه‌اشرفیه حضور پیدا کنند و در آن جلسه مشکلات حوزه آرد و نان به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. 

تکلیف استاندار گیلان به فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه در خصوص تسریع روند توزیع نان 

اسدالله عباسی استاندار گیلان در آن جلسه به وضعیت توزیع نان در شهرستان آستانه اشرفیه انتقاد کرد و گفت: در حوزه آرد و نان باید رسیدگی شود که چرا علیرغم اقدامات خوب دولت سیزدهم در توزیع یارانه آرد، نان به خوبی و با کیفیت مناسب به دست مردم نمی‌رسد. 

نماینده عالی دولت در گیلان، خسرو آرنگ فرماندار این شهرستان را مکلف کرد که در مدت زمان یک هفته مشکلات حوزه نان را بررسی و در این خصوص در نماز جمعه به مردم گزارش دهد. 

روز شنبه هفته جاری تیم ویژه بازرسی استاندار، متشکل از معاون هماهنگی امور اقتصادی، مدیران کل صمت، جهاد کشاورزی و تعذیرات در شهر آستانه اشرفیه حضور یافته و ضمن بازدید از ۱۰ واحد نانوایی، هشت واحد مختلف را شناسایی و دستور پلمپ آنان داده شده است. 

شناسایی ۳۸ واحد نانوایی در شهرستان آستانه‌اشرفیه 

به گفته مصطفی مباشر امینی رئیس اداره صمت شهرستان آستانه اشرفیه، در این شهر ۱۹۱ واحد نانوایی وجود دارد که ۱۳۱ واحد نانوایی آرد یارانه (یک) گرفته و ۶۲ واحد هم یارانه ۲ دریافت می‌کنند. 

همچنین در طول چند هفته گذشته نیز ۳۸ واحد نانوایی متخلف شناسایی شدند که عمده تخلف صورت گرفته توسط این تعداد واحدهای نانوایی، کم‌فروشی، تعطیلی‌های خودسرانه، کاهش ساعت کار و همچنین فروش آرد به طور غیر قانونی، تراکنش‌های غیر قانونی بوده است. 

طبق گفته‌های مباشر امینی، این میزان از تخلف فقط مختص شهر آستانه‌اشرفیه نبوده و دیگر شهر نقاط گیلان هم به‌صورت متناوب مشاهده می‌شود. 

رئیس اداره صمت شهرستان آستانه‌اشرفیه، می‌گوید که «وظیفه نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها، میزان توزیع آرد، تعداد تراکنش‌های صورت گرفته بر عهده جهاد کشاورزی است ولی اداره صمت نیز طبق وظیفه ذاتی خود از واحدهای نانوایی به طور مستمر بازرسی به عمل می‌آورد.»

 

کاهش سهمیه آرد عمده دلیل نانواها برای کم‌فروشی 

اما علیرضا قنبری، صاحب واحد نانوایی در شهر آستانه‌اشرفیه به برخی ضعف‌های حوزه توزیع آرد اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی آرد با تاخیر و یا با سهمیه کم به نانوایی‌ها توزیع می‌شود، نانوا چاره‌ای جز تعطیلی و یا کاهش ساعت فعالیت ندارد و در صورت این اتفاق هم با جریمه تعزیرات و دیگر نهادهای مواجه می‌شود کسی نیست به مشکلات نانواها رسیدگی کند.»

این مطلب در حالی توسط برخی از واحدهای نانوایی مطرح می‌شود که به گفته فرزاد اسدی رئیس اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان، هیچگونه کمبود توزیع آرد در شهر آستانه‌اشرفیه وجود ندارد ولی از طرفی به گفته مباشر امینی رئیس اداره صمت شهر آستانه اشرفیه، ماهیانه ۲۷ هزار و ۴۰۰ کیسه آرد در بین نانوایی‌های سطح شهر توزیع می‌شود که این میزان آرد با توجه به شناور بودن جمعیت در آستانه‌اشرفیه، پاسخگوی این شهر نیست.

بر اساس اعلام اداره‌کل غلات، جهاد کشاورزی و صمت، میزان سرانه آرد در شهرستان آستانه‌اشرفیه به ازای هر نفر ۹ کیلوگرم و این سرانه برای شهر لاهیجان ۱۱ کیلوگرم می‌باشد. 

بر اساس گفته‌های قنبری صاحب واحد نانوایی در شهر آستانه‌اشرفیه، در طول ایام مختلف سال و خصوصاً ۶ ماه نخست با حجم ورود مسافر و شناور شدن جمعیت در این شهر مواجه هستیم ولی میزان سهمیه آرد خبازی و آرد نانوایی تعلق گرفته به نانوایی‌های این شهر جوابگو مردم نخواهد بود زیرا اکنون نانوایی‌ها نهایتاً ۲۰۰ کیسه آرد دریافت می‌کنند در حالی که در چندسال گذشته ماهانه ۵۰۰ کیسه هم دریافت می‌کردیم.

این صاحب نانوایی می‌گوید: «دادن نان به موقع و با کیفیت همیشه در اولویت نانوایی‌ها است ولی وقتی قیمت خمیر مایع افزایش یافته و یا آرد یارانه‌ای توسط شرکت تعاون روستایی در زمان مقرر به واحدهای نانوایی نمی‌رسد ما مجبور به تعطیلی خودسرانه و ناخواسته هستیم.

عدم پاسخگویی مدیران کل به نامه شورای آرد و نان آستانه‌اشرفیه

این‌همان مطلبی است که رئیس اداره صمت شهرستان آستانه‌اشرفیه به آن اشاره دارد و می‌گوید: «بارها در این خصوص مکاتباتی توسط شورای آرد و نان، فرمانداری شهرستان آستانه‌اشرفیه و اداره جهاد کشاورزی با استان و ادارات کل مربوطه ارسال کردیم ولی تاکنون جواب خاصی که منجر به نتیجه شود دریافت نشده است.»

یکی از نارضایتی‌های مردم در خصوص وضعیت نانوایی در آستانه‌اشرفیه فروش تعداد زیادی نان به ساندویچی‌ها و کبابی‌هاست که عملاً از سهمیه آرد مردم را کاهش می‌دهد.

یکسان نبودن عرضه و تقاضا در خصوص توزیع آرد در شهرستان آستانه‌اشرفیه 

یکی از شهروندان آستانه‌ای می‌گوید: «اگر ۲ الی سه واحد نانوایی به عنوان پایلوت فروش نان به ساندویچی‌ها، کبابی‌ها و حتی قهوه‌خانه‌ها مشخص شود، بخش اعظمی از مشکلات نان در شهر آستانه‌اشرفیه برطرف خواهد شد.»

فرزاد اسدی مدیرکل اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان در حالی در جلسه شورای اداری شهرستان آستانه‌اشرفیه خبر ازعدم وجود کمبود آرد در این شهرستان را می‌دهد که به گفته متولیان امر، از ۱۹۱ واحد نانوایی فعال در این شهرستان، ۷۵ نانوایی بین ۷۶ الی ۱۲۰ کیسه آرد دریافت می‌کنند و سوال مسؤولان و مردم از مدیرکل کل غلات استان این است که آیا این میزان توزیع آرد جوابگوی نیاز شهرستان هست یا خیر؟ 

علیرضا قنبری صاحب نانوایی در شهرستان آستانه‌اشرفیه درباره انتقادات به تعطیی زودهنگام نانوایی‌ها در شهر می‌گوید: «ما بسیار مشتاق به توزیع و فروش نان تا ساعات پایانی شب هستیم ولی با این‌ میزان سهمیه آرد باید بعد از ۱۴ یا ۱۵ روز نانوایی خود را تعطیل کنیم.»

انتقاد نانواها ازعدم افزایش قیمت نان در گیلان 

یکی دیگر از مشکلات نانواهاعدم افزایش نان در گیلان است به طوری آنان معتقدند چطور هرساله ۱۵ الی ۲۰ درصد قیمت کارکنان دولت با افزایش مواجه می‌شود ولی در خصوص نان شاهد افزایش قیمت نیستیم در حالی که در چند استان کشور این امر اجرایی شده است. 

این نانوایان می‌گویند: «چطور همزمان با افزایش نرخ تورم، حقوق‌ها باید با افزایش مواجه شود ولی سه الی چهار است که قیمت نان افزایش پیدا نکرده، آیا تورم شامل حال نانوا نمی‌شود، اگر مشکل معیشتی و اقتصاد نانوا درست شده و مسوولان به آن توجه کنند دیگر شاهد کم‌فروشی توسط هیچ‌یک از واحدهای نانوایی نخواهیم بود؛ لذا مشکل از نانوا نبوده مسوولان در تصمیم‌گیری‌ها مشکل دارند.»

دیگر مشکلی که برخی از صاحبان واحدهای نانوایی به آن اذعان دارند، اجاره‌ای بودن ۹۰ درصد از واحدهای نانوایی در شهرستان آستانه اشرفیه است به طوری که نانوا برای اجاره یک واحد نانوایی باید ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان ماهانه اجازه بپردازد. 

همچنین به گفته برخی از صاحبان نانوایی، در ماه محرم و به دستور فرمانداری به دلیل حضور زائرین در شهرستان آستانه‌اشرفیه، ۵۰ کیسه آرد مازاد به نانوایی‌ها تعلق گرفت ولی کارت‌خوان هوشمند نانوایی‌ها میزان فروش نان را نامتعارف شناسایی کرد و در ماه دیگر سهمیه آرد تعدادی از نانوایی‌ها کاهش یافت. 

عدم همخوانی درآمد وهزینه نانواها 

سید رضا علوی یکی دیگر از صاحبان واحد نانوایی در شهر آستانه‌اشرفیه می‌گوید: «دخل و خرج نانوایی با تورم جامعه همخوانی ندارد زیرا ماهانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیسه آرد برای پخت نان بربری به این واحد نانوایی تعلق می‌گیرد که این میزان آرد قطعاً مردم و نانوا را با مشکل مواجه می‌کند.»

به گفته علوی، از هر کیسه آرد ۱۵۶ هزار تومان نان پخت می‌شود و به طور میانگین روزانه هشت کیسه آرد پخت خواهد شد که می‌شود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در روز که با این درآمد روزانه باید پول نیروهای نانوایی را هم بدهیم. 

این نانوای آستانه‌ای می‌گوید: «هشت کیسه آرد ۳۲۰ هرار تومان هزینه برای نانوا دارد و باید پول واریز حمل آرد را بپردازیم و سه نفر هم در این واحد نانوایی مشغول به پخت نان با هزینه روزانه ۹۰۰ الی ۹۵۰ هزار تومان غیر هزینه آب، برق و گاز هستند که سرجمع هزینه‌کرد در یک واحد نانوایی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود یعنی روزانه باید ۴۵۰ هزار تومان از از جیب خود اضافه هزینه کنیم؛ هر چند دولت ۳۰ درصد یارانه آرد یعنی ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند ولی باز هم‌ باید روزانه ۱۵۰ هزار تومان از جیب خود هزینه مضاعف کنیم.»

به گفته علوی، مسوولان هیج حمایتی از واحدهای نانوایی نکرده و فقط می‌گویند که واحدهای نانوایی کم‌فروشی کرده و یا زودتر از ساعت مقرر واحدهای نانوایی خود را تعطیل می‌کنند در حالی که اگر سهمیه آرد را در شهرستان آستانه اشرفیه افزایش دهند، نانوایی‌ها ساعات پخت نام خود را افزایش می‌دهند. 

علوی می‌گوید سرانه وزنی توزیع آرد در شهرستان آستانه‌اشرفیه به اعزای هر فرد ۸۰۰ گرم است و این آمار در دیگر شهرستان‌های استان یک الی یک کیلو و ۵۰۰ گرم است و تا زمانی که سرانه آرد با افزایش مواجه نشود واحدهای نانوایی نمی‌توانند مشکل خود را برطرف کنند. 

اما برخی شهروندان آستانه‌ای معتقدند که اگر فرمانداری سرانه آرد ۲ الی سه نانوایی را در آستانه‌اشرفیه افزایش داده و آنان را موظف به پخت نان تا اواخر شب کنند، مشکل نان در این شهرستان برطرف می‌شود. 

تلاش برای رفع کاهش سرانه توزیع آرد در شهرستان آستانه‌اشرفیه 

در همین خصوص، خسرو آرنگ فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه می‌گوید که گله‌مندی برخی از نانواها در خصوص‌عدم افزایش قیمت نان و یا اشکال در کارت‌خوان هوشمند نانوایی به جا بوده و به دستور استاندار گیلان، مشکل کمبود نان و کم بودن ساعت کار نانوایی‌ها برطرف می‌شود. 

به گفته آرنگ، در هفته جاری دیداری با صاحبان واحدهای نانوایی داشته و بعد از شنیدن کامل درد و دل آنان جلسه‌ای با حضور معاون اقتصادی استاندار برگزار و ایرادات برطرف خواهد شد. 

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه در خصوص کاهش سرانه آرد در این شهر به نسبت شهرستان‌های مجاور می‌گوید که در تلاش برای رفع این کمبود بوده و حتی رایزنی‌هایی نیز در این خصوص انجام شده است. 

کمبود آرد و نان در شهرستان آستانه‌اشرفیه آن‌هم در این شهرستان مذهبی و گردشگرپذیر که نیاز مصرف‌کننده به آن به بالاترین حد ممکن می‌رسد، موضوع بسیار مهمی است که تنها باید با برنامه‌ریزی، افزایش آمادگی و تشدید در نظارت‌ها و تعادل بین عرضه و تقاضا صورت گیرد. 

پایان پیام/۳۳۸۹/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول