خبرگزاری فارس ـ اراک؛ این درست است که تعلیم و تربیت شغل انبیاء بوده و معلمی مقام رفیعی است که همواره باید ارج نهاده شود، اما صرفنظر از شعارهای متداول در مورد اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلم و مدرس در رشد و ارتقاء مادی و معنوی جامعه، نباید فراموش کنیم که تکریم و تعظیم مقام معلم و مدرس (استاد) هنگامی پذیرفتنی است و نهادینه میشود که معلمین عزیز و اساتید بزرگوار به درستی و با کمال صداقت و دقت به وظیفه و رسالت آموزشی و به خصوص تربیتی خود عمل کنند.
بدون شک بخش عمده معلمین مدارس و ایضاً اساتید دانشگاههای کشور افراد متخصص، ارزشی، انقلابی و متعهدی هستند که در کنار ایفای نقش آموزشی، پیوسته با عنایت به اصول و ارزشهای اسلامی و ایرانی، تمام تلاش خود را معطوف تربیت صحیح و اصولی فرزندان این مرز بوم نیز کردهاند، اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که به بهانههای مختلف بعضاً واقعی و عمدتاً غیرواقعی تنها در حد رفع تکلیف در محل کار خود (محیط آموزشی) حاضر میشوند.
خانواده و جامعه و رسانهها در تربیت افراد نقش اساسی دارند
فعال سیاسی و اجتماعی استان مرکزی و کارشناس ارشد مدیریت برنامهریزی به خبرنگار فارس میگوید: گاها در بین معلمان عده معدودی هستند که نهتنها انگیزه چندانی برای تلاش در راستای رشد و تعالی ابعاد مختلف ساختار فکری، ذهنی، روحی، روانی، اخلاقی و معنوی متعلمین خود ندارند، بلکه با تزریق افکار و عقاید ناصواب و پاشیدن بذر ناامیدی در بین جوانان و نوجوانان و ارائه تصاویر رؤیایی نادرست و بعضاً کاذب از دنیای غرب، زمینه انحراف دانشآموزان و دانشجویان کشور را فراهم میکنند و به جای تربیت اخلاقی و رفتاری و امید دادن به فرزندان این مرز و بوم، آنها را به اعتراض و نافرمانی مدنی و یا به مهاجرت و جلای وطن ترغیب وتشویق میکنند.
احمدرضا هدایتی بیان میکند: اگر هم مشکلی در سیستم مدیریتی و نظام اداری کشور وجود دارد، اگر کشور با مشکلات اقتصادی و فرهنگی دست و پنجه نرم میکند، اگر برخورد با اساتید و معلمین شایسته شأن و جایگاه والای معلمی و استادی نیست، اگر حقوق مادی و معنوی آنها متناسب با ارزش کار آنها رعایت نشده است، قطعاً بخش عمده علت را باید در نتیجه کار متولیان بخش فرهنگی بهخصوص معلمین و اساتید جستجو کرد.
وی با یادآوری مدیران و مسوولین و کارشناسان کنونی که امروز به عملکرد برخی از آنها اعتراض میشود، در واقع دستپروردههای دیروز همین متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: بدون شک بخشی از مشکلات موجود در جامعه، پیامد و نتیجه کار متولیان نظام تعلیم و تربیت (بهویژه معلمین و اساتید) و نقص کار آنها در سطوح مختلف است.
این کارشناس فعال اجتماعی استان مرکزی معتقد است که خانواده و جامعه و ایضاً رسانهها نیز در تربیت افراد نقش اساسی دارند، اما از آنجا که حدود 12 سال از بهترین زمان تربیتپذیری کودکان، نوجوان و جوانان در اختیار آموزش و پرورش (معلمین عزیز) و پس از آن نیز در اختیار مراکز آموزش عالی کشور (اساتید دانشگاهها) قرار دارد، لذا بیشک میتوان مدعی شد که وجود خانواده متدین و جامعه سالم و افراد متعهد و متخصص و مصونسازی آنها در برابر تهدیدات فرهنگی و ناهنجاریهای اجتماعی نیز مشروط به برخورداری جامعه از نظام تعلیم و تربیت اصولی و مربیان مؤمن و متعهد و دلسوزی است، که نقش تربیتی خود را به درستی ایفا کنند.
اگرچه بخش عمده مشکلات مطرح در جامعه غیرواقعی و حاصل بزرگنمایی و سیاهنمایی رسانههای معاند است، اما حداقل قشر فرهیخته و فرهنگی کشور نمیتوانند انتظار داشته باشند که نتیجه کارشان به چیزی بیشتر و بهتر از آنچه اکنون وجود دارد منتهی شود
هدایتی میگوید: اگرچه بخش عمده مشکلات مطرح در جامعه غیرواقعی و حاصل بزرگنمایی و سیاهنمایی رسانههای معاند است، اما حداقل قشر فرهیخته و فرهنگی کشور نمیتوانند انتظار داشته باشند که نتیجه کارشان به چیزی بیشتر و بهتر از آنچه اکنون وجود دارد منتهی شود.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مشکلات در بخشها و موضوعات مختلف به طور کامل ریشهکن شود، باید نظام آموزشی و بهخصوص پرورشی (تربیتی) به معنای واقعی کلمه متحول و مربیان جامعه در نحوه انجام وظایف و رسالت آموزشی و تربیتی خودشان تجدیدنظر کنند، ادامه میدهد: بخش قابل توجهی از آنچه هم اکنون به عنوان مشکل در جامعه مطرح است، حاصل بزرگنمایی و سیاه نماییهای غیرواقعی دشمنان است که قطعاً این موارد با اصلاح نظام فکری و فرهنگی افراد جامعه به راحتی و خود به خود از فهرست مسائل و مشکلات حذف خواهند شد.
به گزارش فارس متأسفانه عدم شناخت کافی برخی از مدیران، مسوولین و همچنین کارشناسان دستگاههای ذیربط از جمله متولیان بخش فرهنگی نسبت به اصول و مبانی اسلامی و نیز فقدان سازوکار مناسب برای تعامل سازنده حوزههای علمیه با مراکز آموزشی (از مدرسه تا دانشگاه) و همچنین ضعف محتوایی متون آموزشی، مشکلات در این زمینه را تشدید کرده است.
پایان پیام/