اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بدون رودربایستی با متولیان نظام تعلیم و تربیت

فعال اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی می‌گوید: اگر قرار باشد مشکلات در بخش‌ها و موضوعات مختلف به طور کامل ریشه‌کن شود، باید نظام آموزشی و به‌خصوص پرورشی (تربیتی) به معنای واقعی کلمه متحول و مربیان جامعه در نحوه انجام وظایف و رسالت آموزشی و تربیتی خودشان تجدیدنظر کنند.

بدون رودربایستی با متولیان نظام تعلیم و تربیت

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ این درست است که تعلیم و تربیت شغل انبیاء بوده و معلمی مقام رفیعی است که همواره باید ارج نهاده شود، اما صرفنظر از شعارهای متداول در مورد اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلم و مدرس در رشد و ارتقاء مادی و معنوی جامعه، نباید فراموش کنیم که تکریم و تعظیم مقام معلم و مدرس (استاد) هنگامی پذیرفتنی است و نهادینه می‌شود که معلمین عزیز و اساتید بزرگوار به درستی و با کمال صداقت و دقت به وظیفه و رسالت آموزشی و به خصوص تربیتی خود عمل کنند.

 بدون شک بخش عمده معلمین مدارس و ایضاً اساتید دانشگاه‌های کشور افراد متخصص، ارزشی، انقلابی و متعهدی هستند که در کنار ایفای نقش آموزشی، پیوسته با عنایت به اصول و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، تمام تلاش خود را معطوف تربیت صحیح و اصولی فرزندان این مرز بوم نیز کرده‌اند، اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که به بهانه‌های مختلف بعضاً واقعی و عمدتاً غیرواقعی تنها در حد رفع تکلیف در محل کار خود (محیط آموزشی) حاضر می‌شوند.

خانواده و جامعه و رسانه‌ها در تربیت افراد نقش اساسی دارند

فعال سیاسی و اجتماعی استان مرکزی و کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی به خبرنگار فارس می‌گوید:  گاها در بین معلمان عده معدودی هستند که نه‌تنها انگیزه چندانی برای تلاش در راستای رشد و تعالی ابعاد مختلف ساختار فکری، ذهنی، روحی، روانی، اخلاقی و معنوی متعلمین خود ندارند، بلکه با تزریق افکار و عقاید ناصواب و پاشیدن بذر ناامیدی در بین جوانان و نوجوانان و ارائه تصاویر رؤیایی نادرست و بعضاً کاذب از دنیای غرب، زمینه انحراف دانش‌آموزان و دانشجویان کشور را فراهم می‌کنند و به جای تربیت اخلاقی و رفتاری و امید دادن به فرزندان این مرز و بوم، آنها را به اعتراض و نافرمانی مدنی و یا به مهاجرت و جلای وطن ترغیب وتشویق می‌کنند.

احمدرضا هدایتی بیان می‌کند: اگر هم مشکلی در سیستم مدیریتی و نظام اداری کشور وجود دارد، اگر کشور با مشکلات اقتصادی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند، اگر برخورد با اساتید و معلمین شایسته شأن و جایگاه والای معلمی و استادی نیست، اگر حقوق مادی و معنوی آنها متناسب با ارزش کار آنها رعایت نشده است، قطعاً بخش عمده علت را باید در نتیجه کار متولیان بخش فرهنگی به‌خصوص معلمین و اساتید جستجو کرد.

وی با یادآوری مدیران و مسوولین و کارشناسان کنونی که امروز به عملکرد برخی از آنها اعتراض می‌شود، در واقع دست‌پرورده‌های دیروز همین متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: بدون شک بخشی از مشکلات موجود در جامعه، پیامد و نتیجه کار متولیان نظام تعلیم و تربیت (به‌ویژه معلمین و اساتید) و نقص کار آنها در سطوح مختلف است.

این کارشناس فعال اجتماعی استان مرکزی معتقد است که خانواده و جامعه و ایضاً رسانه‌ها نیز در تربیت افراد نقش اساسی دارند، اما از آنجا که حدود 12 سال از بهترین زمان تربیت‌پذیری کودکان، نوجوان و جوانان در اختیار آموزش و پرورش (معلمین عزیز) و پس از آن نیز در اختیار مراکز آموزش عالی کشور (اساتید دانشگاه‌ها) قرار دارد، لذا بی‌شک می‌توان مدعی شد که وجود خانواده متدین و جامعه سالم و افراد متعهد و متخصص و مصون‌سازی آنها در برابر تهدیدات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز مشروط به برخورداری جامعه از نظام تعلیم و تربیت اصولی و مربیان مؤمن و متعهد و دلسوزی است، که نقش تربیتی خود را به درستی ایفا کنند.

 اگرچه بخش عمده مشکلات مطرح در جامعه غیرواقعی و حاصل بزرگنمایی و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند است، اما حداقل قشر فرهیخته و فرهنگی کشور نمی‌توانند انتظار داشته باشند که نتیجه کارشان به چیزی بیشتر و بهتر از آنچه اکنون وجود دارد منتهی شود

هدایتی می‌گوید:  اگرچه بخش عمده مشکلات مطرح در جامعه غیرواقعی و حاصل بزرگنمایی و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند است، اما حداقل قشر فرهیخته و فرهنگی کشور نمی‌توانند انتظار داشته باشند که نتیجه کارشان به چیزی بیشتر و بهتر از آنچه اکنون وجود دارد منتهی شود.

وی با بیان اینکه  اگر قرار باشد مشکلات در بخش‌ها و موضوعات مختلف به طور کامل ریشه‌کن شود، باید نظام آموزشی و به‌خصوص پرورشی (تربیتی) به معنای واقعی کلمه متحول و مربیان جامعه در نحوه انجام وظایف و رسالت آموزشی و تربیتی خودشان تجدیدنظر کنند، ادامه می‌دهد: بخش قابل توجهی از آنچه هم اکنون به عنوان مشکل در جامعه مطرح است، حاصل بزرگنمایی و سیاه نمایی‌های غیرواقعی دشمنان است که قطعاً این موارد با اصلاح نظام فکری و فرهنگی افراد جامعه به راحتی و خود به خود از فهرست مسائل و مشکلات حذف خواهند شد.

به گزارش فارس متأسفانه عدم شناخت کافی برخی از مدیران، مسوولین و همچنین کارشناسان دستگاه‌های ذیربط از جمله متولیان بخش فرهنگی نسبت به اصول و مبانی اسلامی و نیز فقدان سازوکار مناسب برای تعامل سازنده حوزه‌های علمیه با مراکز آموزشی (از مدرسه تا دانشگاه) و همچنین ضعف محتوایی متون آموزشی، مشکلات در این زمینه را تشدید کرده است.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول