اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

در رویداد شب علم دانشگاه تربیت مدرس چه گذشت؟

رویداد «شب علم» در دانشگاه تربیت مدرس برای نخستین بار با هدف توسعه ارتباط میان دانشگاه و جامعه برگزار شد.

در رویداد شب علم دانشگاه تربیت مدرس چه گذشت؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ از ابتدای راه، تنها چیزی که به چشم می‌خورد آلودگی هوایی بود که در کل مسیر رسیدن به دانشگاه تربیت مدرس میزبان آسمان شده بود. به سر در اصلی دانشگاه وارد شدم و از میدان دانشگاه به سمت رویداد شب علم رفتم.علامت سوال‌های زیادی در ذهنم از شب علم داشتم، از ابتدای راه تابلوهایی مسیر را مشخص کرده بودند تا به غرفه‌های شب علم هدایت شویم.
با نشانه گذاری‌هایی که در جای جای دانشگاه انجام شده بود به راحتی مسیر را پیدا کردم و بالاخره بعد از پیاده‌روی‌های بسیار به جایگاهی که رویداد برگزار می‌شد، رسیدم.

در بدو ورود نگاهی اجمالی به محیط و دیدن جنب و جوش دانشجویان انداختم، دلم می‌خواست مانند آن‌ها در این غرفه‌ها باشم. ابتدای مراسم از فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس خواستند تا در باغچه کنار رویداد نهال درختی در خاک بکارد.

بعد از کاشت نهال توسط رئیس دانشگاه تربیت مدرس به سمت سالن هدایت و طولی نکشید تا بر روی صندلی‌های قرمز رنگ مستقر شدیم.پرده سن سالن کنار رفت و متوجه گروه سرودی شدیم که با نوای زیبای خود سرود ملی را به اجرا درآوردند. مگر می‌شود ایرانی باشی و با نوای سرود ملی از جای بلند نشوی؟ همه یک‌صدا و با غرور سرود ملی کشورمان ایران را می خوانند.

در ادامه امیر عبداله زاده معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: بسیار خوشحالیم که امشب میزبان شما هستیم.

رویداد شب علم برای اولین بار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود و یکی از مهم ترین اهداف شب علم ایجاد و اشاعه بینش و نگرش علمی در جامعه است. اینکه علم چه تاثیری در زندگی ما دارد برای همه روشن شده است و به توسعه فرهنگی، اقتصادی و رفاهی کشور کمک می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: قبل از اشاعه علم باید علم را تولید کنیم، تولید علم ایران در رتبه ۱۵ قرار دارد و این رتبه برای ما باعث افتخار است و دانشگاه تربیت مدرس نقش مهمی در این رتبه دارد.

 

وی افزود: در بعضی رشته های تخصصی رتبه زیر ۱۰۰ را داریم‌. دانشگاه تربیت مدرس از نظر تعداد دانشمندان رتبه دوم را دارد. تولید مقالات در رتبه‌بندی دانشگاه اثر دارد و باید ابتدا علم را تولید و ترویج و استفاده کنیم. در این دانشگاه قرارداد‌های بسیار کاربری را در ارتباط بین دانشگاه و صنعت داشتیم.

اما در غرفه‌های شب علم چه خبر بود؟ سری به غرفه‌ها می‌زنم.

 

امیرمحمد بیدمشکی دانشجوی فرآوری مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس که در یکی ار غرفه‌ها حضور دارد، گفت: در این غرفه ما فرآیند استتار نقره را انجام می‌دهیم که حاوی ۸ تا ۱۰ درصد نقره است و به وسیله فرایند لیچینگ نقره وارد فاز محلول می‌شود و به وسیله اسید، اسیدشویی می‌کنیم و فلز نقره تبدیل به یُن و وارد محلول می‌شود.

 

رضا ماه‌منظر دانشجوی دیگری که در غرفه بود، گفت: ما در این غرفه به ۳ موضوع زیست‌شناسی به همراه دیدن نمونه‌های واقعی رزینی پرداختیم و در هر کدام از نمونه‌ها مراحل مختلفی از موجودات را داریم. برای مثال مراحل تکمیل جنین جوجه مرغ را داخل رزین داریم و چرخه زندگی ۱۲ مدل از حشرات را داریم که این نمونه‌ها مرده بودند و ما آن‌ها را جمع‌آوری کردیم.
وی گفت: تعدادی از نمونه‌ها را از کشور چین سفارش دادیم ولی نمونه‌هایی از حشرات کشور خودمان را هم داریم و روی آنها کار می‌کنیم.
به سمت غرفه کشاورزی رفتم و با عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس صحبت کردم.

 

عبدالعلی شجاعیان عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بنیاد علمی ایران با همکاری دانشگاه تربیت مدرس یک رویداد علمی گذاشته است تا خانواده‌ها و افراد مبتدی در سطح جامعه با عمق رویداد‌های علمی آشنا شوند و در قالب علوم پایه، علوم کشاورزی، علوم پزشکی و منابع طبیعی غرفه‌های متعددی اینجا تدارک دیده شده است و خانواده‌ها و دانشجویان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و برای بازدید بیایند.

 

با فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در حاشیه رویداد شب علم به گفت‌وگو پرداختم. وی گفت: ضعفی که وجود دارد این است که دانشگاه‌ها با فضای محیطی خودشان خیلی ارتباط ندارند، مردم گاها نمی‌دانند که در دانشگاه چه می‌گذرد؟

 

وی افزود: ما بین دانشگاه و جامعه‌مان را نه از باب درآمد زایی بلکه از باب اینکه نشان دهد علم چقدر مهم است ارتباط برقرار می‌کنیم، این رویداد برای اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد. برای درک شب علم نیاز به درک علمی بالایی نیست.

به گزارش فارس، این رویداد نخستین رویداد شب علم کشور بود، امیدواریم این شب علم را در تمام دانشگاه‌ها برگزار کنیم تا با وجه‌های بیشتر علم در دانشگاه‌ها آشنا شویم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول