اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

هم‌افزایی نهاد کتابخانه‌ها و بهزیستی استان در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، امروز پنجشنبه 2 آذرماه تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به امضا رسید.

هم‌افزایی نهاد کتابخانه‌ها و بهزیستی استان در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه؛ با عنایت به لزوم توسعه و اعتلای بیش‌ازپیش گسترش فرهنگ مطالعه، تفاهم‌نامه همکاری مابین نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه روز پنجشنبه 2 آذرماه در دفتر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به امضا رسید.

محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ضمن تأکید بر ایجاد فضای مناسب برای افراد کم‌توان در جهت افزایش روی‌آوری به کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: بخش‌هایی از جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی و مخاطبین اداره بهزیستی مشترک است و ما می‌توانیم با ایجاد فضای مناسب و اجرای برنامه‌های متنوع مشترک مخاطبین و افکار عمومی را به سمت علاقه‌مندی به کتاب‌خوانی و توسعه فرهنگ عمومی استفاده از منابع مکتوب سوق دهیم.


وی افزود: در کتابخانه عمومی علامه طباطبایی شهرستان کرمانشاه بخش نابینایان ویژه بزرگ‌سالان راداریم که این بخش نیازمند توجه بیشتری از طرف خیرین و سازمان هست، همچنین بخش کودکان و نوجوانان اعضای نابینای کتابخانه‌ها در کتابخانه خاتم‌الانبیاء کرمانشاه هست.

بهزاد شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به جامعه نابینایان کتاب‌های بریل موجود در مجموعه بهزیستی استان را به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا خواهیم کرد تا به‌صورت سازمان‌یافته در اختیار نابینایان و کم‌بینایان قرار گیرد.

وی افزود: با همکاری کتابخانه‌ها خدمت به معلولان را در اولویت قرار می‌دهیم تا همچون سایر اقشار جامعه از خدمات فرهنگی و کتاب برخوردار باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تعهدات مقررشده در این تفاهم‌نامه ازاین‌قرار است:


الف) تعهدات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان

امکان‌سنجی راه‌اندازی پیشخوان کتابخانه‌ای در مراکز تحت پوشش بهزیستی، عضویت رایگان کلیه مددجویان بهزیستی، اعمال تخفیف برای عضویت کارکنان بهزیستی و خانواده‌های محترمشان در کتابخانه‌های عمومی، ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای معلولان ازجمله در اختیار گذاشتن (کتب بریل، خط درشت، صوتی و ...). اجرای طرح پیک کتاب به‌صورت معرفی رابط توسط اداره کل بهزیستی برای واحدهای تحت پوشش(مراکز نگهداری بانوان بی‌سرپرست، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و دختران فراری و کمپ‌های ترک اعتیاد و ...). اطلاع‌رسانی و معرفی برنامه‌های بهزیستی در کتابخانه‌ها، همکاری با سمن‌ها و مؤسسات تحت پوشش بهزیستی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی، بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای کتابخانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی به مراجعین بهزیستی در خصوص نحوه فعالیت کتابخانه‌های عمومی و انواع خدمات متنوع کتابخانه‌ها، برگزاری برنامه سیر مطالعاتی جهت معلولان، ارسال فایل محتوای ترویجی نظیر: کتاب‌خوان ماه، این چند کتاب و بسته‌های مطالعاتی، اعزام کارشناس به بهزیستی جهت برگزاری نشست کتاب‌خوان، معرفی و مشاوره کتاب از تعهدات کتابخانه‌های عمومی در این تفاهم‌نامه است.

ب) تعهدات اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه:

در تعهدات اداره کل بهزیستی در این تفاهم‌نامه آمده است: همکاری بهزیستی در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، با موضوعات (فرهنگی، آموزشی و ...) با کتابخانه‌های عمومی، برگزاری کلاس‌های آموزش مهارت زندگی و سایر سرفصل‌های موجود توسط اداره کل بهزیستی در کتابخانه‌های عمومی با اعزام مشاور، اهدای منابع موردنیاز کتابخانه‌ای ویژه گروه‌های خاص، بسترسازی جهت بازدید مددجویان از کتابخانه‌های عمومی، تشویق کلیه مددجویان، کارکنان بهزیستی و خانواده‌های آن‌ها جهت عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان، همکاری با اداره ‌کل کتابخانه‌ها در مناسب‌سازی ورودی کتابخانه‌های عمومی برای استفاده معلولان از الزامات تفاهم‌نامه هست.


ج) تعهدات مشترک فی‌مابین نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه:

 لزوم مسائلی چون همکاری در برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی، نشست‌های کتاب‌خوان و برنامه‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری یک برنامه مشترک با موضوع ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی برای جامعه نابینایان در روز عصای سفید، برگزاری دو نشست کتاب‌خوان (تخصصی و عمومی) در طول سال توسط دو دستگاه، برگزاری جلسه به‌صورت استانی (سالی یک‌بار) و شهرستانی (به‌صورت فصلی) برای رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها و رؤسای ادارات بهزیستی باهدف همکاری و تعامل هرچه بیشتر، همکاری در تولید کتاب‌های گویا جهت اعضای نابینای کتابخانه‌ها، همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک با بهزیستی از بندهای تعهدات مشترک این تفاهم‌نامه است.

پایان پیام/ و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول