اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

یونان: بر همکاری سودمند دفاعی با ترکیه تاکید می‌کنیم

مقام ارشد دولت یونان روز یکشنبه بر روابط بهتر با ترکیه تاکید کرد و گفت، مسیر‌های ارتباطی بین دو کشورهمسایه تقویت شده است.

یونان: بر همکاری سودمند دفاعی با ترکیه تاکید می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت یونان روز یکشنبه بر مزایای روابط بهتر با ترکیه بدون نادیده گرفتن اختلافات اساسی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان در مقاله ای که در یکی از روزنامه‌های یونان منشتر شده نوشت، مسیر‌های ارتباطی سیاسی بین یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر ایجاد شده  وسطح درک متقابل را تقویت کرده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان بر سر  مرزهای دریایی در اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود.  روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله وزدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

وزیر خارجه یونان در این مقاله نوشت:«ما بر همکاری دوجانبه سودمند، دستور کار مثبت و اقدامات اعتماد ساز دفاعی و نظامی تاکید می‌کنیم.»

وی به شورای همکاری در سطح عالی یونان و ترکیه که در دسامبر در شهر «آتن» برگزار می‌شود، اشاره کرد. وزیر خارجه یونان گفت: «دولت یونان از شورای همکاری با آگاهی و جدیت استقبال می‌کند.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌ جمهور ترکیه و «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌ وزیر یونان، در دیداری در ماه سپتامبر در «نیویورک» بر جو مثبت در روابط تاکید کردند. این دو در این ملاقات نقشه راه و جدول زمانی تماس‌های دوجانبه را که در نشست قبلی وزرای امور خارجه در آنکارا توافق شده بود، تایید کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که روابط با یونان می تواند بهبود یابد و برخی اختلافات را می‌توان از طریق گفت‌وگو و بدون دخالت طرف ثالث حل و فصل کرد.

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ترکیه روز شنبه گفت، باز نگه داشتن همه مسیر‌ها به  یونان و ترکیه در اعتمادسازی بیشتر نسبت به حساسیت‌ها و منافع حیاتی یکدیگر کمک می‌کند.

 این مقام دولت ترکیه در گفت‌‌وگو با یک روزنامه یونانی اظهار داشت: «ما باید همه مسیر‌ها را باز نگه داریم. باید با یکدیگر صحبت کنیم، نه با دیگران در مورد یکدیگر. چنین درک مشترکی به ایجاد اعتماد و احترام بیشتر نسبت به حساسیت‌ها و منافع حیاتی یکدیگر کمک می‌کند.»

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول