اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

گوزن زرد در مازندران تکثیر و به حیات‌وحش کشور اهدا می‌شود

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز به دو مرکز نگهداری و تکثیر در استان‌های خوزستان و ایلام در راستای تعدیل جمعیت گوزن زرد ایرانی زنده‌گیری و منتقل شد.

گوزن زرد در مازندران تکثیر و به حیات‌وحش کشور اهدا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز ساری با وجود دارا بودن گونه‌های گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصر‌به‌فرد و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری به شمار می‌رود.

دشت‌ناز بیشتر به‌واسطه حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد؛ گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال‌های سفید دارد.

پناهگاه حیات‌وحش دشت‌ناز، هم اولین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی با هدف افزایش جمعیت و حفظ و احیای این گونه با ارزش محسوب می‌شود.

 

گوزن زرد ایرانی از گونه‌های در معرض خطر انقراض است که اولین تلاش‌ها برای تغییر وضعیت آن در دهه ۴۰ شمسی انجام شد و درحال حاضر در پناهگاه حیات‌وحش دشت‌ناز شاهد اقدامات و جمعیت خوب از این گونه‌ منحصر‌به‌فرد هستیم که همواره به واسطه تغییرات شرایط زیستی و اکوسیستم، بیم انقراض و نابودی این‌گونه ارزشمند وجود داشته است.

طی سال‌های اخیر چندین راس گوزن زرد ایرانی از پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز به دو مراکز نگهداری و تکثیر در راستای تعدیل جمعیت گوزن زرد ایرانی زنده‌گیری و منتقل شده که این مهم در پی افزایش جمعیت گوزن زرد در پناهگاه و به‌منظور متعادل‌سازی جمعیت متناسب با ظرفیت زیستگاه انجام شده است.
 
کوروس ربیعی مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در همین‌خصوص در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از مازندران به خوزستان و ایلام منتقل شده است.

 

وی افزود: ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز به دو مرکز نگهداری و تکثیر در استان‌های خوزستان و ایلام در راستای تعدیل جمعیت گوزن زرد ایرانی زنده‌گیری و منتقل شد.

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: سال گذشته هم دو نوبت ۱۴ راس گوزن زرد ایرانی به استان‌های ارومیه و لرستان انتقال داده شد.

ربیعی با اعلام اینکه جمعیت گوزن زرد ایرانی امسال به ۶۰ راس رسید، تصریح کرد: قرار است در ادامه بیش از ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی را در راستای تعدیل جمعیت این گونه به چند استان دیگر منتقل و جمعیت این گونه از حیات‌وحش را در پناهگاه دشت‌ناز به حدود ۳۰ راس کاهش دهیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول