اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

33 هزار تن سیب از باغ‌های شهرستان شاهرود برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از برداشت بیش از 33 هزار تن انواع سیب در باغ‌های این شهرستان خبر داد.

33 هزار تن سیب از باغ‌های شهرستان شاهرود برداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حمید آقابیکی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال از سطح باغ‌های بارور شهرستان شاهرود 33 هزار تن محصول سیب برداشت شده است.

وی افزود: ارقام سیب برداشت شده از باغ‌های شهرستان شاهرود شامل گلاب، گلدن دلیشز، رد دلیشز، گالا، فوچی، دلبار، جانا، گلد و گرانی اسمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه سیب یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان است، عنوان کرد: سطح باغ‌های سیب در شهرستان شاهرود یک‌هزار و 950 هکتار شامل یک‌هزار و 600 هکتار بارور و 350 هکتار غیر بارور است.

آقابیکی با بیان اینکه 30 درصد محصول تولیدی سیب در شهرستان شاهرود معادل 9 هزار و 900 کیلوگرم از این محصول، سیب‌های درجه یک و باکیفیت صادراتی است، افزود: 40 درصد سیب تولیدی در شهرستان شاهرود معادل 13 هزار و 200 کیلوگرم به‌صورت تازه‌خوری و انبارداری در سردخانه استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین 20 درصد محصول سیب معادل 6 هزار و 600 کیلوگرم سیب تولیدی در شهرستان شاهرود را سیب‌های درجه سه تشکیل می‌دهد که برای تهیه کنسانتره استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود اضافه کرد: همچنین 10 درصد نیز به‌صورت فراوری ازجمله مربا، لواشک، برگه، رب سیب و سرکه سیب است که در کارگاه‌های کوچک خانگی تولید می‌شود.

آقابیکی عنوان کرد: برداشت سیب از سطح باغ‌های شهرستان شاهرود از اوایل تیرماه با ارقام زودرس آغاز شد و تا اواخر مهرماه با ارقام دیررس ادامه داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود افزود: سیب سرشار از کلسیم، ویتامین C، فیبر، آنتی‌اکسیدان بوده و دارای خواص بسیار زیادی ازجمله درمان سرماخوردگی، گرفتگی صدا، تقویت‌کننده معده و کبد و دفع‌کننده سودا و سموم بدن، اشتهاآور و از بین بردن حرارت بدن است.

آقابیکی بیان کرد: همچنین باغ‌های سیب پایه رویشی «پایه مالینگ» 45 هکتار با اجرای سیستم داربستی است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی برای بهره‌برداران این بخش گفت: رعایت توصیه‌های تغذیه مناسب برای ماندگاری بالای میوه و بازارپسندی مناسب، اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌های ازجمله مهم‌ترین اقدامات که می‌تواند در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب تأثیرگذار باشد.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول