اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

وقوع اختلال در سخت‌افزار تلسکوپ «هابل» آن را از کار انداخت

عملیات علمی تلسکوپ فضایی هابل به دلیل مشکل ژیروسکوپ متوقف شد.

وقوع اختلال در سخت‌افزار تلسکوپ «هابل» آن را از کار انداخت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیجیتال‌ترندز، ناسا اعلام کرده تلسکوپ فضایی هابل در سخت افزار خود با مشکل مواجه شده است و در حال حاضر در حالت ایمن قرار دارد و عملیات علمی متوقف شده تا زمانی که بتوان خطا را اصلاح کرد.

 مشکل یکی از 3 ژیروسکوپ عملیاتی تلسکوپ است که برای کنترل جهتی که تلسکوپ در آن قرار می گیرد استفاده می شود. هنگامی که نقصی مانند این تشخیص داده می شود، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن می شود که در آن تنها عملیات ضروری را انجام می دهد تا از آسیب به سخت افزار خود جلوگیری کند.

ناسا در بیانیه ای نوشت: «وقتی یکی از 3 ژیروسکوپ آن خوانش اشتباهی داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. اکنون عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر اصلاحات جدید از زمین است.»

این تلسکوپ در 19 نوامبر(28 آبان) برای مدت کوتاهی به حالت ایمن رفت. با این حال، نقص ژیروسکوپ همچنان ادامه داشت و همین اتفاق در 21 نوامبر و 23 نوامبر(30 آبان و 1آذر) دوباره رخ داد. از آن زمان، تلسکوپ در حالت ایمن باقی مانده و مهندسان در حال بررسی چگونگی رفع مشکل هستند.

ناسا می‌گوید که هابل در صورت لزوم می‌تواند تنها با یکی از ژیروسکوپ‌های خود کار کند، اگرچه این کار نیاز به پیکربندی مجدد دارد و کارایی کمتری نسبت به استفاده از هر 3 ژیروسکوپ دارد، بنابراین تعمیر ژیروسکوپ معیوب ترجیح داده می‌شود. ژیروسکوپ ها در سال 2009 در طی یک ماموریت خدماتی نصب شدند و در ابتدا 6 عدد بودند که در حال حاضر تنها 3 مورد از آنها همچنان فعال است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول