اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ترسیم بلایی که ایالات متحده بر سر افغانستان آورد در کتاب «قدرت شکننده آمریکا»

کتاب «قدرت شکننده آمریکا» نوشته نوام چامسکی و ویجی پراشاد منتشر شد؛ کتابی که به ما می‌گوید ارتش ایالات متحده طی 20 سال اشغال افغانستان، چه بلاهایی سر این کشور و مردمش آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «قدرت شکننده آمریکا» نوشته نوام چامسکی و ویجی پراشاد با ترجمه سعید محمدی کاوند از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد. این کتاب به پایان هژمونی آمریکا در غرب آسیا می‌پردازد و پرده از بلاهایی برمی‌دارد که طی ۲۰ سال ارتش اشغالگر این کشور بر سر مردم افغانستان آورده است.

نویسندگان کتاب در ورودی این اثر که با مقدمه سیدجلال دهقانی فیروزآبادی منتشر شده، آورده‌اند: «در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ ارتش ایالات متحده مجبور شد پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان ـ در حالی که چیزی از این کشور باقی نمانده بود و تعداد تلفات این جنگ همچنان مورد مناقشه است ـ از این کشور خارج شود. همچنان تعداد کمی از مردم بر این باورند که فقط چند صدهزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند! (مطالعه سازمان ملل نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ درصد از غیرنظامیان کشته شده در حملات هوایی، کودکان بودند.) وزارت بهداشت افغانستان تخمین می‌زند که دوسوم افغان‌ها از مشکلات روانی ناشی از جنگ رنج می‌برند و نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حدود ۶۰ درصد از مردم، همچنان بی‌سواد هستند. افزایش ناامنی و فروپاشی اقتصادی، میراث شوم آمریکا برای مردم افغانستان است.»

نویسندگان این کتاب می‌افزایند: «در همین حال، طالبان متوجه شد که خزانه بانک مرکزی کشورشان خالی است؛ مبلغ ۹.۵ میلیارد دلار از پول افغانستان توسط بانک‌های ایالات متحده برای پرداخت غرامت قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر، مصادره شده است. خانواده‌های این قربانیان از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از پول‌های مسدودشده افغانستان در آمریکا برای جبران خسارات به آن‌ها استفاده شود.»

به عبارت دیگر، مردم افغانستان، هم عمر و زندگی و روح و روانشان را دودستی تقدیم اشغالگران کرده‌اند و هم بخش عمده‌ای از پول کشورشان را به واسطه بعضی افراطی‌گری‌های طراحی‌شده در حمله ۱۱ سپتامبر از دست داده‌اند.

این کتاب ۱۹۶ صفحه‌ای که با شمارگان ۵۲۵ نسخه به بازار نشر آمده است، به قیمت ۱۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی، آن را به قیمت ۱۶۶ هزار تومان عرضه می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول