اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

در سومین گردهمایی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه چه گذشت؟

در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه، دغدغه‌مندان حوزه کتابخوانی به بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه پرداخته و درجهت هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی مرتبط امروز سه‌شنبه 14 آذرماه گرد هم آمدند.

در سومین گردهمایی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه باهدف بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه به ریاست فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی، مسؤولانی از کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان کرمانشاه و سایر اعضای حقوقی و حقیقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه برگزار شد.

در ابتدای جلسه پژمان ابراهیمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده در ایام هفته کتاب و کتاب‌خوانی و مناسبت‌های مختلف ارائه و اظهار کرد: تعداد ۲۵ باب کتابخانه عمومی در شهرستان کرمانشاه داریم که از این تعداد ۷ باب روستایی، ۱۸ باب شهری می‌باشند که در این ۲۵ باب کتابخانه تعداد ۴۰۰ هزار جلد کتاب موجود است و از جمعیت شهرستان کرمانشاه ۲۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی این شهرستان هستند.

* ما مسؤولین باید دغدغه‌ی ایجاد زیرساخت فرهنگی مسئله‌ی کتاب‌خوانی به عنوانی زیربنای امور داشته باشیم.


محمدرضا آمویی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه در این جلسه بیان کرد: مسئله کتاب‌خوانی در هرجایی باید زیرساخت گسترش فرهنگی آن ایجاد شود و ما مسؤولین باید همگی دغدغه‌مندی فرهنگی داشته باشیم لذا باور داریم که فرهنگ زیربنا است.

وی افزود: حمایت و حل مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی برای مسؤولین امر، تعهد به سازمان نیست بلکه تعهد به مردم است همه ما به مردم تعهد داریم و باید مشکلات خدمات عمومی، خصوصاً فرهنگی را پیگیری کنیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه در این جلسه گفت: ادارات فرهنگی خصوصاً شهرداری‌ها باید حل مسائل کتابخانه‌های عمومی را بخشی از وظایف خود بدانند تا کتابخانه بتواند خدمات فرهنگی را بهتر به مردم ارائه دهد.

*صدور مجوز پانسیون‌های مطالعه استان فقط به عهده اداره کتابخانه‌های عمومی است.


محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ضمن قدردانی از اعضای انجمن جهت دغدغه‌مندی در موضوع کتاب‌خوانی مردم تصریح کرد: برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا تعدادی از بخشداری‌ها در همراهی کتابخانه‌های عمومی فعال هستند و تعدادی دیگر از بخشداران در بخش‌های استان باید توجه بیشتری به برگزاری این جلسات داشته باشند.

وی در خصوص فعالیت پانسیون‌های مطالعه در کرمانشاه گفت: صدور مجوز پانسیون‌های مطالعه به عهده کتابخانه‌های عمومی استان است و متقاضیان نباید در این زمینه به ادارات دیگر مراجعه کنند. مشکلاتی در نحوه فعالیت پانسیون‌های مطالعه هست که از فرمانداری می‌خواهیم در امور نظارتی همراه و حامی کتابخانه‌های عمومی استان باشد تا بتوانیم فعالیت آن‌ها را نظام‌مند و سازمان‌یافته کنیم.

مدیر کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی نباید جزیره‌ای کار کنند، تشریک‌مساعی باعث هم‌افزایی بیشتر بین دستگاه‌ها می‌شود و خروجی کارها بهتر دیده می‌شود.


*در دسترس بودن و پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر فرصتی برای هم‌افزایی با شهرداری جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی است.

یزدان بهرامی نیا، معاون اداری مالی کتابخانه‌های استان در این جلسه گفت: حمایت‌های شهرداری از کتابخانه‌ها باعث می‌شود کتابخانه برنامه‌های غنی و بهتری برای مردم برگزار کنند.

وی افزود: سطح پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر بیشتر از مراکز فرهنگی شهرداری‌هاست لذا شهرداری در دسترس بودن کتابخانه را باید یک فرصت برای ایجاد فضای مشارکت فرهنگی بداند و باید حامی کتابخانه باشد.

وی با توجه به مناسبت روز جهانی معلولین در این خصوص خاطرنشان کرد: مسئله دسترسی و خدمات‌رسانی کتابخانه به معلولین بسیار حائز اهمیت است و شهرداری در تسهیل‌سازی فضای بیرونی کتابخانه می‌تواند شرایط را برای تردد این قشر از جامعه مساعد کند، کتابخانه‌های زیادی در فضای اطراف و تردد پیاده‌رو نیازمند این مهم هستند.


* موضوع کتاب‌خوانی و اهمیت آن در فرهنگ شهروندی در رأس امور فرهنگی است.

ایمان درخشی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، در این جلسه گفت: در حمایت و همکاری با کتابخانه‌های عمومی استان، طی ۳ مرحله ۹۰ نسخه کتاب تحت عنوان طرح «کتابخانه شهر» در فضای بیلبورد و تبلیغات شهری به مردم معرفی می‌شود که مرحله اول آن با معرفی ۳۰ جلد کتاب در ۳۰ نقطه شهر انجام‌شده و در حال اجرای مرحله دوم هستیم.

وی بیان داشت: رفع مسائل فرهنگی و اجتماعی و بیشتر شدن ناهنجاری‌های شهری از دغدغه‌های اساسی ماست و در حل این مسائل برنامه‌های تبلیغاتی و ترویجی بسیاری برگزار کرده‌ایم و موضوع کتاب‌خوانی و اهمیت آن در فرهنگ شهروندی در رأس این امور است و برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی همراه و حامی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه هستیم.

در ادامه سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه، هرکدام از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن نکته نظرات خود را در راستای تحقق اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح کردند.

در این نشست در خصوص مشکلات محیطی و نصب تابلو راهنمای شهری تعدادی از کتابخانه‌های عمومی تصمیمات اجرایی گرفته شد و گزارشی از برنامه‌های فرهنگی شهرستان کرمانشاه ارائه شد.


پایان پیام/ و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول