اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع): انقلاب اسلامی ایران، برخاسته از اسلام اصیل است

تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و استاد دانشگاه تهران، در جمع دانشجویان خارجی واحد بین الملل دانشگاه شیراز و مسئولان تشکل های دانشجویی، در نشست تخصصی با موضوع «جمهوری اسلامی؛ أُمَّ الْقُراى جهان اسلام» به تشریح ویژگی های ممتاز انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع): انقلاب اسلامی ایران، برخاسته از اسلام اصیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایّام سوگواری شهادت صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: یکی از مصادیق آیه شریفه «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ...» (سوره عنکبوت، آیه۲۰) « بگو: در زمین بگردید و بنگرید...»، سیر و سیاحت در جهان جهت تحصیل است، که شما دانشجویان مشغول تحصیل علم و ارتقاء سطح فکر و دانش در جمهوری اسلامی ایران هستید. آرزومندم بهره مند و دست پر به وطن خود بازگردید و نقش آفرین و منشأ خدمت باشید.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران اظهار کرد: این نشست با نام « أُمَّ الْقُرى» مزین شده است. جمهوری اسلامی ایران اُمّ‌القُرای جهان اسلام است. کلمه « أُمَّ الْقُرى» یک بار در قرآن کریم در سوره انعام آیه ۹۲ آمده است؛ « وَهَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا» «و این کتابی است که ما آن را نازل کردیم؛ کتابی است پربرکت، که آنچه را پیش از آن آمده، تصدیق می‌کند؛ و تا (اهل) امّ‌القری [ مکّه‌] و کسانی را که گرد آن هستند بترسانی» این آیه در مورد یکی از مأموریت های پیامبر(ص) است که ساکنان ام القری و اطراف آن را می بایست انذار کند. مراد از ام القری در این آیه، مکه مکرمه است. اما ام القری، اسم خاص مکه نیست؛ بلکه معنای لغوی آن مدنظر است. اُم به معنای مادر، اصل، مرکز، زادگاه، ریشه و اساس است. لذا شهری که مرکز باشد ام القری محسوب می شود. به عنوان مثال، شیراز ام القرای استان فارس است، سایر شهرها و مراکز استان ها نیز بدین گونه است. شهر "آگرا" که مرکز یکی از ایالت های هندوستان است، ام القری محسوب می شود. بنابراین کلمه ام القری اسم خاص نیست و به معنای مرکز آبادی هاست.

تولیت حرم مطهر گفت: وقتی می گوییم جمهوری اسلامی، ام القرای جهان اسلام است یعنی مرکزی که اسلام ناب از آنجا به دنیا اشاعه پیدا می کند. یا مثلا وقتی می گوییم ام القرای مقاومت یعنی مرکزی که مقاومت اسلامی بر محور آن شکل گرفته است. این تعبیر را هم در فرمایشات امام خمینی(رحمت الله علیه)، امام خامنه ای( مدظله العالی)، سید حسن نصرالله و رهبر جنبش اسلامی یمن، عبدالملک حوثی داریم و هم در سخنان افراد جبهه معارض با انقلاب و نظام که این تعبیر و تعابیر مشابه را به کار می برند. زمانی که اشقی الأشقیای عصرما، نتانیاهو می گوید سر اژدها در ایران است، همان تعبیر ام القری است. تعبیر ما ام القرای مقاومت اسلامی است و نتانیاهو قائل است سر اژدها در ایران است.

کلانتری در پاسخ به این سؤال که چرا ایران و انقلاب اسلامی ام القرای جهان اسلام است، به عظمت انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در دنیا شاید بیش از صدها انقلاب و شورش های متعدد رخ داده اما پنج انقلاب در دنیا شکل گرفته است که تاریخ ساز و نقطه عطف تاریخی بوده اند. یکی انقلاب کبیر فرانسه هست که در قرن هجدهم و در سال ۱۷۸۹میلادی شکل گرفت و در آن جمهوری های فرانسه بر محور انقلاب کبیر فرانسه بوجود آمدند. ویکتور هوگو، نویسنده فرانسوی که انقلاب کبیر فرانسه را درک کرده است، رمانی با نام بینوایان در چند جلد نگاشته است. یک جلد از این کتاب در مورد انقلاب کبیر فرانسه است و در آن خیابان های فرانسه را به صورت دقیق تشریح کرده  و وقایع را بازگو می کند و مراحل شکل گیری انقلاب کبیر فرانسه را تشریح کرده است. از این انقلاب یک دیکتاتور به معنای واقعی کلمه به نام ناپلئون بناپارت ظهور می کند؛ بعدها ساقط شده و جمهوری دوم، سپس جمهوری سوم و ... تا جمهوری کنونی فرانسه شکل می گیرد. جمهوری های متعدد، میوه های انقلاب کبیر فرانسه است.

وی در ادامه به انقلاب روسیه اشاره کرد و گفت: دومین انقلاب، انقلاب اکتبر روسیه است که در سال ۱۹۱۷ میلادی در قرن بیستم روی داد. انقلاب روسیه نیز یکی از انقلاب های بزرگ دنیا و نقطه عطف تاریخی است. این انقلاب تا حدودی برای ایران نیز دارای منفعت بوده است چرا که قبل از این انقلاب، نیمی از کشور ایران تحت سیطره روسیه و جنوب ایران تا اصفهان تحت سیطره انگلیس بوده است. طی این انقلاب، روسیه ایران را تخلیه کرده و از شمال عقب نشینی می کند و به دنبال آن، انگلیس تا شمال پیشروی نموده و  بر ایران مسلط می شود، تا اینکه فاجعه قحطی بزرگ به دست انگلیسی ها در ایران شکل می گیرد که حدود پنج تا ده میلیون ایرانی در این قحطی کشته می شوند.

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به انقلاب چین به عنوان یکی از انقلاب های بزرگ دنیا گفت: سومین انقلاب، انقلاب دهقانی چین است که توسط مائو تسه‌تونگ در سال ۱۹۶۶ شکل می گیرد. این انقلاب یکی از انقلاب های بزرگ دنیاست و تاریخ مفصلی دارد. پس از این انقلاب اتفاق های بزرگی در چین شکل می گیرد. چهارم؛ انقلاب شهری کوبا به رهبری فیدل کاسترو است که یک انقلاب کمونیستی در مقابل امپریالیسم آمریکا است، که تقریبا هنوز آثاری از این انقلاب وجود دارد.

وی در ادامه به انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی جهان، اشاره کرد و گفت: انقلاب بعدی، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹و در قرن بیستم است. یک انقلاب در قرن هجدهم و چهار انقلاب در قرن بیستم رخ داده است. انقلاب واقعی یعنی آن حرکت اجتماعی که به کلی تمام نهادها و سازمان های مستقر را زیر و رو کرده و نظامی دیگر روی کار می آورد. یعنی چیزی که وجود دارد به چیز دیگر قلب می شود. در دنیا شورش و درگیری، زیاد وجود دارد اما انقلاب محسوب نمی شود. به عنوان مثال اتفاقی که سال ۲۰۱۱ در مصر رخ داد انقلاب نبود، چون تغییری روی نداده است، بلکه یک حاکم نظامی(حسنی مبارک) جایگزین حاکم نظامیِ دیگر(عبدالفتاح سیسی) شده است. ولی اتفاقی که در یمن افتاد انقلاب بود چون یک جریان مردمی با همت بلند خود و رهبری مشخصی حرکت می کند و رژیم را از ریشه برمی کَند و یک حاکمیت کاملا متضاد با حاکمیت قبل روی کار می آورد. در واقع یکی از نوکرهای آمریکا و اسرائیل(عبد ربه منصور هادی) را برداشته و حاکمیتی شکل می گیرد که شعار اصلی آن مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه در میان همه این انقلاب های بزرگ، انقلاب اسلامی ایران از همه متمایزتر است، گفت: حضرت امام(ره) در وصیت نامه خود می فرماید: « شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت‌زده عنایت شده است.» در حقیقت یک حرکت الهی شکل گرفت.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در تشریح ویژگی های انقلاب اسلامی ایران گفت: این انقلاب دارای ویژگی هایی است که در سایر انقلاب ها نیست؛ اولین ویژگی اینکه؛ انقلاب اسلامی ایران برخاسته از اسلام اصیل است. یعنی ریشه انقلاب به مبانی اصیل و قطعی دین و اسلام ناب برمی گردد. چنین چیزی در دنیا بی سابقه است.

وی با تشریح شرایط حاکم بر کشور پیش از انقلاب اسلامی گفت: کشور تماماً در اختیار غربی ها و بخصوص آمریکایی ها بود. فرانسوی ها و آمریکایی ها با فرهنگ خود به راحتی در شهرهای کشور از جمله شیراز رفت و آمد داشتند. جشن های فرهنگ و هنر و جشن های ۲۵۰۰ ساله برگزار می کردند. در این جشن ها انواع غذاهای اروپایی و سایر کشورها و تنها خاویار ایرانی سرو می شد. در شهر شیراز تعداد مشروب فروشی ها بیش از کتابفروشی و مساجد بود. در آن زمان که به ایران، ژاندارم خلیج فارس گفته می شد، حدود چهل تا پنجاه هزار مستشار آمریکایی در ارتش ایران فعالیت می کردند و سکان های اصلی کشور را در دست داشتند. آنها در حقوق خود، حق توحّش نیز دریافت می کردند. آمریکایی ها در ایران دارای فرودگاه اختصاصی بودند که حق روادید نداشت و برای رفت و آمد، مجوزی از دولت ایران نیاز نداشتند. طی این انقلاب، کشوری که تماماً تحت اختیار آمریکا بود، از چنگال او خارج می شود.

تولیت حرم مطهر در پاسخ به این سوال که آمریکایی ها که در همه جای ایران پایگاه جاسوسی، هواپیما، شنود و مستشار داشتند و دارای بزرگترین سفارت در ایران بودند، چگونه نتوانستند انقلاب ایران را مهار کنند؟ گفت: زیرا آنها متوجه ویژگی انقلاب نبودند و حتی تصورش را هم نمی کردند که اسلام بتواند انقلابی را به وجود آورد. تنها چیزی که در ذهن آمریکایی ها وجود داشته است، نگرانی از کودتای کمونیستی شوروی بوده که مبادا با انقلاب کمونیستی، ایران را از دست بلوک غرب و آمریکا خارج کند؛ لذا همه توجه آنها به شمال و شوروی بوده است. تصور نمی کردند اسلام ناب بتواند بزرگ ترین انقلاب دنیا را شکل دهد. «جان دی استمپل» وابسته سیاسیِ سفارت آمریکا در زمان وقوع انقلاب در کتاب « درون انقلاب ایران» چنین اعتراف می کند: «سه عامل مانع از این بود که بتوان اطلاعات خام را با بازنگری به وقایع به طور متقن به قالب تصمیم ریخت. اول، مشکل شناخت ظریف مذهب به عنوان یک سلاح سیاسی بود.... » «سولیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران کتابی دارد با نام مأموریت در ایران، «ژنرال هایزر» نیز که در لحظات آخر برای پیشگیری از انقلاب به ایران آمد، کتابی به نام مأموریت در تهران دارد. این افراد همگی اعتراف دارند که بخش ناشناخته انقلاب به ما اجازه نداد بدانیم چه باید کرد؟ و زمانی متوجه شدیم که کار از کار گذشته بود و سرعت این انقلاب به حدی بود که نمی توانستیم به آن برسیم. آنها مهمترین علت را مذهب یا به تعبیر حضرت امام(ره) همین اسلام ناب دانستند که متکی بر آموزه های اهل بیت علیهم السلام بود. این انقلاب چنان این کشور را از چنگال آمریکا بیرون کشید که نفهمیدند باید چه کار کنند؟ ام القری از این جا شکل می گیرد. در جهان اسلام انقلاب زیاد روی داده است؛از جمله انقلاب های ناسیونالیستی اما بدین شکل نبوده است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، ویژگی دوم انقلاب ایران را "رهبری داهیانه حضرت امام(ره)" دانست و گفت: در اسلام دو عنصر اساسی همیشه نقش اساسی ایفا کرده اند؛ امام و امت. در انقلاب اسلامی، امامی که تالی تِلو (مشابه و دنباله رو) پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بوده است، رهبری را به عهده داشته است. ایشان معصوم نبوده است اما از جمیع جهات نزدیک به معصومین بوده است. لازم است برای آشنایی با این شخصیت بزرگوار برنامه ریزی و مطالعه کنید و بدانید که امام خمینی(ره) تنها متعلق به این عصر نیست بلکه متعلق به آینده نیز هست و آثار انقلاب ایشان در دنیا خود را نشان می دهد. همین رهبری الهی یکی از ویژگی های این انقلاب است.

وی ادامه داد: خانم «نیکی کدی» خاورشناس و ایران شناس آمریکایی در کتاب ریشه های انقلاب ایران می گوید: « انقلاب ایران پدیده ای بود که حتی با الگو ها و انتظارات کسانی که از اوضاع ایران به خوبی مطلع بودند، سازگار نبود. برای اولین بار بود که یک رهبر مذهبیِ جا افتاده، سردمدار پرشور یک انقلاب، علیه حکومت سلطنتی می شود.» (ریشه های انقلاب ایران، ص ۱۵) وی در  صفحه ۲۵ همین کتاب می نویسد: « اولین بار در دنیا این اتفاق افتاده است. ». «میشل فوکو»، فیلسوف فرانسوی که در سال ۵۶ و ۵۷ که انقلاب ایران جدی شد، در ایران بود، در مورد انقلاب ایران چندین کتاب نگاشته است. او می گوید: «شخصیت آیت الله خمینی پهلو به افسانه می زند. امروز هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی‌ای، حتی به پشتیبانی همه رسانه‌های کشورش نمی‌تواند ادعا کند که مردمش با او پیوندی چنین شخصی و چنین نیرومند دارند.» امام(رحمت الله علیه) به گونه ای در قلب مردم مسلمان نفوذ کرد که خیلی افراد زیر شکنجه های ساواک جان دادند اما حاضر نشدند به ایشان توهین کنند. مانند مرحوم طیب حاج رضایی، باستانی کاری که توسط ساواک دستگیر شد و هرچه تلاش کردند که علیه حضرت امام(ره) سخنی بگوید تا از مرگ نجات یابد، حاضر نشد. آیت الله سعیدی، آیت الله غفاری و سایر بزرگان، به بدترین نحو ممکن به شهادت رسیدند اما حاضر نشدند به حضرت امام(ره) توهین کنند یا علیه ایشان صحبتی کنند. امام(ره) در قلب آنان نفوذ کرده بود. این گونه یک رهبر می تواند یک جهان را به حرکت درآورد.

استاد دانشگاه تهران، سومین ویژگی انقلاب اسلامی ایران را، مردمی بودن آن دانست و گفت: در سال ۱۳۴۱ اولین جرقه های انقلاب زده شد. ایده امام(ره) این بود که ما باید تلاش کنیم اسلام ناب را تبیین کنیم تا همه مردم واقعیت اسلام را شناخته و درک کنند. امام(ره) همین کار را شروع کرد. کار تبیینی امام این گونه بود که تک تک مردم منادی انقلاب باشند. لذا این انقلاب، بزرگ ترین انقلاب مردمی جهان می شود. «جان فوران» از جامعه  شناسان و اندیشمندان مطرح، در کتاب خود به نام «مقاومت شکننده تاریخ تحوّلات اجتماعی ایران» که از بهترین کتاب ها در خصوص مسائل سیاسی ایران از زمان صفویه تا پس از انقلاب اسلامی ایران است، می نویسد: «چارچوب نظری و پیامدهای تجربی مطالعه اخیر، ما را به این نکته رهنمون می سازد که نیروهای اجتماعیِ دست اندرکار انقلاب، یکی دیگر از نمونه های ائتلاف شهریِ مردمی و چند طبقه بوده اند. این انقلاب با تظاهرات عظیم و گسترده مردم علیه حکومت همراه بود؛ تظاهراتی که بزرگ ترین جمعیت تاریخ بشری را به خیابان ها آورد و اعتصاب های سراسری عمومی سیاسی که شاید بتوان آن ها را موفق ترین نوع خود در تاریخ به حساب آورد.» (جان فوران، مقاومت شکننده تاریخ تحوّلات اجتماعی ایران، ص۵۴۷)

کلانتری خاطرنشان کرد: بزرگ ترین انقلاب مردمی جهان در اینجا شکل گرفته است و مشابه این انقلاب در جهان وجود ندارد. مردم از همه طبقات حضور داشتند. این برنامه ای بود که حضرت امام(ره) طراحی کرده بود. ایشان معتقد به حضور مردم بود و اعتقاد داشت اگر مردم پای کار باشند، این انقلاب هرگز شکست نخواهد خورد. امروز نیز انقلاب، انقلاب مردمی است و نقطه قوت انقلاب، مردم است و تمام تلاش دشمن این است که مردم را از انقلاب جدا کند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، ویژگی چهارم انقلاب اسلامی ایران را وجهه فرهنگی آن دانست و گفت: انقلاب ایران، انقلاب صنعتی یا انقلاب نان و مسکن یا انقلاب دهقانی نبوده، بلکه انقلاب اسلامی به معنی واقعی کلمه بوده است. تمام محور مبارزه این بود که، ما به این  دلیل که حاکمیت سیاسی، پادشاهی ایران، امپریالیزم آمریکا و دشمنان این ملت، اسلام را از ملت می گیرند و مردم را از باورها و ارزش های اسلامی تهی و پوچ می کنند، باید انقلاب کنیم و به سنت ها و ارزش های اصیل خودمان برگردیم. هدف اصلی انقلاب اسلامی برگشت به ارزش های اصیل اسلام بوده است. اسلام درون مایه فکری و فرهنگی این انقلاب است، لذا به این انقلاب، انقلابِ اسلامی گفته می شود. ارزش ها و سنت های اسلام و اصول ارزشی اسلام، محور انقلاب اسلامی ایران بوده است. دشمن همین مطلب را نیز نفهمیده است فلذا تحریم اقتصادی انجام می دهد.

کلانتری «در هم آمیختن دین و دنیا» را به عنوان پنجمین ویژگی انقلاب اسلامی مطرح کرد و گفت: انقلاب های گذشته، یا دنیایی محض و صد درصد منهای دین بوده است، که با انکار دین و انکار آخرت و وحی و پیامبری همراه بوده است؛ یا برخی جنبش هایی در دنیا شکل گرفته که با تهجر بر دینِ ناقص مثل وهابیت قرین بوده است. اما انقلاب اسلامی ایران همزمان، هم اسلام ناب و اصیل را سرلوحه خود قرار داده و هم با صدای بلند فریاد می زند که تا خطوط مقدم دانش، پیش می رویم. بدین معنا که ماهواره، نانو و تکنولوژی های پیشرفته را خواهانیم. همین رهبری که با صدای بلند اسلام ناب را اصل و اساس می داند، پیشرفت را نیز جزء اصول می داند و معتقد است مرزهای دانش جهان بایستی فتح شود و بیشترین دستاوردهای انقلاب را باید دارا باشند. در دنیا نمونه ای بی نظیر است که همزمان هم دنیا و هم آخرت مورد توجه باشد. هم دین و هم دنیا جدی گرفته شود. امروزه می بینیم که ما در دانش پزشکی با همه توان در تلاشیم. در نانو، شبیه سازی، صنایع موشکی و هوافضا با همه وجود کار و تلاش می کنیم؛ چون ایمان و اعتقاد داریم که انقلاب باید این کار را انجام دهد.

استاد دانشگاه تهران، ویژگی ششم انقلاب را هدف قرار دادن آرمان های فطری بشر، عنوان کرد و گفت: این انقلاب منادیِ آزادی بر محور شریعت و اسلام ناب بوده است و نه آزادی لجام گسیخته غربی. این انقلاب منادی استقلال بوده است، نه شرقی و نه غربی. در روزگاری که دنیا یا متمایل به شرق بود و یا غرب، شعار "نه شرقی و نه غربی" سر داد. این انقلاب، منادیِ عدالت، اخلاق، پیشرفت، برادری، خیرخواهی، یاری مظلومان، ستیز با ظالمان و مستکبران جهان و وحدت جهان اسلام است. این شعار بین همه ملت ها، در همه جا اعم از آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، فیلیپین و ...  دارای طرفدار است. این اصول در همه جا دارای ارزش و احترام است. ارزشی که حتی منهای ملیت و دین است و بی دین های عالَم هم به آن احترام می گذارند. لذا این انقلاب در بستر زمان، جاودان و ماندگار خواهد شد و استمرار پیدا می کند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام با بیان اینکه در دنیا شاید به هیچ انقلابی، اندازه انقلاب اسلامی ایران دشمنی نشده باشد، گفت: از روزی که انقلاب پیروز شده است تا به امروز، تحریم ها و محاصره اقتصادی ایجاد شده، گروهک های معارض شکل گرفته، پول و دلار و سلاح و مواد منفجره تزریق شده، جنگ ۸ ساله تحمیل شده، حملات تروریستی به بزرگان و علما و حمله به اماکن مختلف و.... صورت گرفته است اما قدرت این انقلاب روز به روز فزونی یافته است. حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) در دنیا خیلی شناخته شده نبود، دشمن خواست آن را از بین ببرد، اما اکنون در دنیا شناخته شده و برای زیارت از همه جای دنیا به این بارگاه منور مشرف می شوند. دشمن هدفش این بود که انقلاب را سرکوب کند تا در نطفه خفه شود، اما هرچه تلاش کرد، برعکس شد و این انقلاب بیشتر توسعه یافت. امروز گروه های انقلابی در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان، پاکستان، اندونزی، فیلیپین و در بسیاری از کشورهای جهان پرشور و با انگیزه وجود دارند.

وی ادامه داد: زمانی یک سپاه پاسداران در ایران وجود داشت، اما اکنون فرهنگ و اندیشه مقاومت، توسعه یافته و صد سپاه وجود دارد؛ زینبیون، فاطمیون، حیدریون، حوثی ها و... . اکنون به گونه ای است که آمریکا در هر نقطه ای که پایگاه بزند در تیررس است. بیشترین دشمنی ها در جهان به انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است. اما تمام این دشمنی ها به لطف خداوند، برکت به دنبال داشته است. « یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (سوره صف، آیه ۸) « آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند». عظمت این انقلاب در حدی است که بیشترین نشست ها و مقالات و کمیسیون ها و همایش ها در دنیا پیرامون انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است. درست است که انقلاب فرانسه حدود ۲۰۰ سال قبل رخ داده ولی بیشترین فعالیت علمی در دنیا برای انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است. همه این عوامل باعث شده که همگان محل تولد انقلاب اسلامی ایران را به عنوان ام القرای جهان اسلام، ام القرای مقاومت، ام القرای مبارزه با استکبار جهانی و ام القرای مبارزه با صهیونیسم بین الملل، قلمداد کنند.  

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول