اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

ارزآوری ۴۰۰میلیارد دلاری پارس جنوبی برای ایران

رئیس هیات مدیره پارس جنوبی گفت: در دو دهه اخیر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با تولید بیش از دوهزار میلیارد مترمکعب گاز ۴۰۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

ارزآوری ۴۰۰میلیارد دلاری پارس جنوبی برای  ایران

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، مهراب قبادی رییس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس شامگاه سه شنبه در رویداد جام رسانه ای امید در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه پارس جنوبی، اظهار داشت:  ایران اسلامی با ۳۲ تریلیون مترمکعب ۱۶ درصد از ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده و از این لحاظ بعد از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد.

وی افزود: ایران با تولید سالانه ۲۴۴میلیارد مترمکعب گاز، ۶ درصد از گاز دنیا را تولید می کند و از نظر مصرف گاز نیز با ۲۲۳میلیارد مترمکعب بعد از آمریکا، روسیه و چین در جایگاه چهارم قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران با در اختیار داشتن ۴۲ درصد ذخایر گاز غرب آسیا ، رتبه اول در منطقه دارد، گفت: میدان گازی پارس جنوبی ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن مربوط به ایران و ۶هزار کیلومتر در کشور قطر قرار دارد.

قبادی ادامه داد: حجم ذخایر گازی ایران در این میدان گازی ۴۱۰ میلیون مترمکعب و کشور قطر ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد:  ۵۰ درصد حجم ذخایر گازی کشور در پارس جنوبی قرار دارد و ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور در این منطقه تولید می شود.

رئیس هیات مدیره  سازمان منطقه انرژی پارس گفت:  ظرفیت تولید روزانه گاز در کشور یک میلیارد مترمکعب است که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن در منطقه پارس جنوبی تولید می شود.

وی با بیان اینکه یکی از محصولات ارزشمند تولیدی در پارس جنوبی میعانات گازی است، افزود: روزانه ۷۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی تولید می شود که ۴۵۰ هزار بشکه آن با خط لوله تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس منتقل و ۱۱۰ هزار بشکه آن صادر می شود و الباقی به پالایشگاه لاوان و پتروشیمی های منطقه انتقال می یابد.

قبادی  با اعلام اینکه ۶۰ درصد میعانات گازی تولیدی در پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال می شود، بیان کرد: این میزان میعانات گازی به ۷۰ میلیون لیتر فرآورده در روز تبدیل می شود که ۴۵ میلیون لیتر آن به بنزین تبدیل می شود.

وی یادآور شد: ۴۵ درصد بنزین کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود که پارس جنوبی تامین کننده خوراک آن است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با تولید ۶۳۱میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی حدود ۹۶.۷ درصد هدف گذاری در تولید گاز محقق شد.

وی افزود: حدود ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور در میدان گازی پارس جنوبی تامین می شود که معادل روزانه چهار میلیون بشکه است.

قبادی گفت: از سال ۸۱ تا پایان سال ۴۰۰، بیش از دو هزار میلیارد مترمکعب گاز در میدان پارس جنوبی تولید شده که معادل ۳۶۰ میلیارد دلار است و اکنون این رقم به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی درباره روند استحصال گاز از میدان مشترک بین ایران و قطر، ابراز کرد: با اینکه ایران روند استحصال گاز از این میدان را دیرتر از قطر شروع کرد اما از سال ۹۶ روند تولید گاز ایران از این میدان با ۷۰۰ میلیون مترمکعب  صعودی شده و از قطر پیشی گرفتیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول