اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دهقانی‌فیروزآبادی: بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور و نه صرفا خدمات‌دهی تشکیل شده است

معاون علمی رئیس‌جمهور، گفت: بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور و نه صرفا خدمات‌دهی به نخبگان ایجاد شده است.

دهقانی‌فیروزآبادی: بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور و نه صرفا خدمات‌دهی تشکیل شده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهور امروز به مناسبت 16 آذر در دانشگاه تربیت مدرس حضور یافت.

در این مراسم که با نشست پرسش و پاسخ درخصوص فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان همراه بود، دهقانی که سکانداری بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده‌دار است، در گفت‌وگویی آزاد و بی‌واسطه، پاسخگوی سؤالات و نقطه نظرهای دانشجویان بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در سخنانی در این مراسم، گفت: دانشجوی ورودی سال ۱۳۷۸ و ارشد ۱۳۸۲ و پذیرش در مقطع دکتری در سال ۱۳۸۴ دانشگاه صنعتی شریف هستم و از ۱۳۸۷ تاکنون که ۱۵ سال است عضویت هیأت علمی دانشکده هوافضای این دانشگاه را به عهده دارم، یعنی ۲۴ سال است در دانشگاه به تحصیل و آموزش می‌پردازم و کاملا با این فضا آشنا هستم و زندگی می‌کنم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: لذا هنگامی در فضایی زندگی می‌کنیم که با هم هستیم، بسیاری از نکات مطرح شده از سوی دوستان مورد توجه قلبی و تأیید بنده هم هست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه، بسیار عمیق راجع‌به اساسنامه بنیاد ملی نخبگان مطالعه کرده‌ام، افزود: قریب یک سال است که ریاست این بنیاد را عهده‌دار هستم و عمر این بنیاد هم تقریبا به ۲۰ سالگی نزدیک می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی که حدود یک سال است ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده‌دار است، با طرح این سؤال که کدام کشورها بنیاد ملی نخبگان از نوع ایرانی دارند، افزود: جست‌وجو کردم کشوری که این بنیاد را راه‌اندازی کرده باشد، وجود ندارد، فقط روس‌ها یک مجموعه تحت عنوان آموزشی دارند، اما جای دیگری به این شکل وجود ندارد.

وی گفت: در ایران برای اینکه نخبگان را از جامعه شناسایی و جدا کنیم، صنف درست و شروع به حمایت آن‌ها کرده‌ایم که در کنار اتفاقات خوب، اتفاقات بدی رقم خورده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه، طبق استانداردهای جهانی به یک درصد برتر هر جامعه‌ای در همه حوزه‌ها مستعدان آن جامعه گفته می‌شود، افزود: در کشور ما که حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون جمعیت دارد، نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر نخبه داریم که حدود یک میلیون نفر آن جزو جمعیت بااستعداد به حساب می‌آیند.

وی افزود: اگر مقداری سخت‌گیرانه‌تر بخواهیم حساب کنیم، یک دهم درصد یعنی از هر هزار نفر ایرانی یک نفر را نخبه بدانیم، یعنی بدون احتساب اینکه ما تاجر، نجار، جوشکار و ورزشکار نخبه داریم، در کشور حداقل ۱۰۰ هزار آدم شاخص می‌توانیم داشته باشیم.

دهقانی با اشاره به اینکه، حال اگر فرض کنیم بنیاد ملی نخبگان بخواهد نخبه‌ها را جدا کند، برای توجه ویژه‌تر که البته این‌ هم کار صحیحی نیست و بزرگترین ظلم در حق جامعه نخبگان است، گفت: چراکه آن‌ها را از جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند جدا خواهد کرد، اما باز اگر بخواهیم برخی کمک‌ها از جمله حقوق، هزینه‌ها و آزمایشگاه‌ها ماهیانه ۲۰ میلیون تومان برای هر نخبه در نظر بگیریم، این خود یک عدد بسیار بسیار بزرگی خواهد شد که این عدد در سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم آفات دیگر را در نظر بگیریم، چراکه اتفاقا هنگامی بحث امکانات و از این دست مسائل مطرح می‌شود، عموما نخبگان واقعی جامانده و تنها افرادی این معدل‌ها و امتیازات را می‌گیرند که بسیار کمتر از نخبگی بویی برده‌اند.

دهقانی تأکید کرد: نخبگان واقعی اصلا در شأن خود نمی‌دانند که وارد فرآیندهای ارزیابی این چنینی شده و برای گرفتن امتیاز و تسهیلات فرم پر کنند، لذا نتیجه این می‌شود که در حال حاضر با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان در حال حاضر به یک نهاد صنفی مانند اصناف دیگر همچون کشاورز، جوشکار، نجار و استاد تبدیل شده و این به طور حتم یک خطای راهبردی بسیار بزرگ است که سال‌های سال است رقم خورده است.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به طراحی بسیاری از طرح‌ها بعضا خوب، بدون تأثیر و حتی بدون اطلاع‌رسانی کامل به جامعه نخبه کشور از سوی بنیاد ملی نخبگان اذعان کرد: نتیجه این می‌شود که فقط یک عده آدم خاص از این فضا استفاده می‌کنند و آدم‌های دیگر بهره‌مند نمی‌شوند و بعد توقعات دیگری هم ایجاد شده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به دیدار مهرماه رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بنده در این دیدار خدمت حضرت آقا در جمله‌ای عرض کردم که آقاجان بنیاد ملی نخبگان از اول قرار بوده که یک بنیادی برآمده از نخبگان برای حرف زدن با حاکمیت و دادن ایده‌ها، فکرها و راهکارها به دولت و دستگاه‌های دیگر و به حاکمیت باشد نه نهاد صنفی که صرفا متمرکز شود بر رفع نیازهای نخبگان اگر چه این هم جزو مأموریت‌های آن هست و قطعا هم باید باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه، بنیاد ملی نخبگان نیازمند تغییر نگاه بنیادی است، گفت: این بنیاد بجای چسبیدن به دولت برای خدمات‌رسانی به یک صنف باید نهادی باشد که به نخبگان چسبیده و با طراحی راهکارها، سامانه‌ها و سیستم‌ها راهکار حل مسأله به حاکمیت ارائه دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول