اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تخصیص 116 هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه به طرح‌های عمرانی در سال جاری

عملکرد بودجه در سال جاری نشان می‌دهد در 8 ماه امسال 116 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است.

تخصیص 116 هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه به طرح‌های عمرانی در سال جاری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ یکی از شاخص‌های بررسی عملکرد دولت در زمینه اجرای پروه‌های عمرانی است زیرا بودجه عمرانی دولت به عنوان لوکوموتیوی برای حرکت قطار ساخت و ساز در کشور به شمار می‌رود.

 در مورد تعداد طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و برآورد میزان بودجه تقریبی برای افتتاح آنها خبرنگار فارس از سازمان برنامه و بودجه پرسید که پاسخ دادند، دولت سیزدهم برنامه دو‌ساله پروژه‌های خاتمه‌یافتنی تا پایان سال 1403 را تهیه کرده و در این راستا تخصیص اعتبارات عمرانی با اولویت مصوبات سفرهای استانی و پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دستور کار قرار گرفت.

از مجموع 260 هزار میلیارد تومان اعتبارات مصوب عمرانی سال 1401 بالغ بر 288 هزار میلیارد تومان (110 درصد) اختصاص یافت و از مجموع 375 هزار میلیارد تومان اعتبارات مصوب عمرانی بودجه سال 1402 تا آذرماه، حدود 116 هزار میلیارد تومان، تخصیص داده شده است. با تمهیدات به‌عمل آمده در ماه‌های باقیمانده منابع جدیدی برای تزریق به طرح‌های عمرانی تأمین شده است که پیش‌بینی می‌شود، بتوانیم بخش اعظم اعتبارات عمرانی سال 1402 را تخصیص دهیم که از جمله 580 طرح/پروژه مهم موضوع سفرهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را در سال جاری به ثمر خواهد رساند.

سازمان برنامه و بودجه به فارس اعلام کرد: عمر برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام به بیش از 20 سال می‌رسد و عمده دلایل طولانی‌شدن این پروژه‌ها، شروع طرح‌های متعدد بدون در نظر گرفتن روش‌های تأمین منابع موردنیاز، ایجاد طرح‌های جدید با مبالغ جزئی و نامتناسب در قوانین بودجه سالانه (عمدتاً‌ ناشی از مطالبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی) و همچنین کمبود اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های موجود بوده است.

واقعیت آن است که تداوم اتکا مطلق اجرای طرح‌های عمرانی بر دوش دولت امکان‌پذیر نبوده و باید از تمامی شیوه‌ها برای گسترش مشارکت عمومی - خصوصی که یک‌روند روبه گسترش جهانی است و در کشور ما دچار تأخیر و کم‌توجهی واقع شده است استفاده مؤثری به‌عمل آید. قطعاً بسیاری از طرح‌ها همچنان باید توسط دولت تأمین مالی شوند، اما تنوع و تغییر شیوه‌های تأمین مالی در دولت و اهرم‌کردن منابع موجود با سایر منابع قابل تجهیز در ایجاد تحرک در عمران کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

خبرنگار فارس همچنین پرسید که تا کنون چه تعداد از طرحهای عمرانی در دولت سیزدهم تکمیل شده است، که سازمان برنامه و بودجه نیز عنوان کرد، از شروع دولت سیزدهم تا پایان شهریورماه سال 1402 ، بیش از 800 پروژه از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان‌های کشور افتتاح و یا به بهره‌برداری رسیده است. از مهم‌ترین پروژه‌های بهره‌برداری شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آذربایجان شرقی: تکمیل خط ریلی بستان‌آباد - تبریز، تکمیل آبرسانی به شهر میانه

آذربایجان غربی: بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به حوضه دریاچه ارومیه

ایلام: بیمارستان 376 تختخوابی ایلام

تهران: بیمارستان‌های 1000 تختخوابی حضرت مهدی (عج) (مهدی کلینیک)، 821 تختخوابی غدیر شهدای تجریش و 160 تختخوابی الغدیر بومهن

خوزستان: 70 کیلومتر خط دوم راه‌آهن اندیمشک - اهواز

سیستان و بلوچستان: 155 کیلومتر راه آهن زاهدان - خاش

کردستان: خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج

کرمان: افتتاح پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات

کهگیلویه و بویراحمد: راه پاتاوه - دهدشت به طول 136 کیلومتر

لرستان: آبگیری سد و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری سد کمندان

مازندران: باند غربی قطعه 2 آزادراه تهران – شمال

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول