اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

از رکوردشکنی آثار متقاضی در «سینماحقیقت» هفدهم تا اکران آنلاین اختیاری

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: امسال سال متفاوتی را پشت سر گذاشتیم. ما شاهد رشد و استقبال در حوزه فیلم‌ها بودیم و حدود ۶۴۰ فیلم‌ متقاضی حضور در جشنواره بودند که بیش از چهار برابر سال گذشته بود. نکته جالب توجه این است که امسال شاهد رشد درخواست حضور رسانه‌ها در جشنواره هستیم.

از رکوردشکنی آثار متقاضی در «سینماحقیقت» هفدهم تا اکران آنلاین اختیاری

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم وز یکشنبه ۱۹ آذرماه با حضور اهالی رسانه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد. 

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: ایام فاطمیه را خدمت همه تسلیت عرض می‌کنم و نام و یاد مردم غزه را در این روزهای سخت گرامی می‌دارم. امیدوارم که دوربین‌ها این لحظات را ثبت کنند و این‌ مظلومیت را به مردم‌جهان نشان دهند.

حمیدی مقدم ادامه داد: امسال سال متفاوتی را پشت سر گذاشتیم. ما شاهد رشد و استقبال در حوزه فیلم‌ها بودیم و حدود ۶۴۰ فیلم‌ متقاضی حضور در جشنواره بودند که بیش از چهار برابر سال گذشته بود. نکته جالب توجه این است که امسال شاهد رشد درخواست حضور رسانه‌ها در جشنواره هستیم.

863 اثر در دو بخش اصلی و آوینی جشنواره

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بیان کرد: امسال ۶۴۰ فیلم ثبت‌نام کردند و در بخش آوینی نیز ۲۲۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند. در این بین ۶۰ فیلم از بانوان فیلمسازان و ۳۸۰ فیلم از شهرستان‌ها درخواست حضور داشتند که این نشان دهنده این است که ما شاهد رشد بوده‌ایم.

این تنوع و تکثر استانی در ایران عزیز ما برای جشنواره زیبا است. به طور قطعی ۲۰ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، مازندران، تهران، یزد، کرمان، بوشهر، خوزستان، کردستان، گیلان، البرز، سمنان، قم، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی در جشنواره حضور دارند.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: تفاوت امسال با سال گذشته ورود ما در حوزه مشاوران است. ما از هیات‌های انتخاب گذشتیم و از سال گذشته گعده‌های مشاوران کنار دبیر نظرات خودشان را می‌گفتند. حدود ۲۵ مشاور داشتیم در کنار دبیر برای انتخاب فیلم‌ها حضور داشتند.

تنوع ژانر در «سینما حقیقت»

او ادامه داد: نکته جالب گوناگونی بسیار خوب در ترکیب فیلم‌های مسابقه ملی، آوینی و بخش‌های مختلف است. همچنین امسال ما تنوع مضمونی بسیار خوبی داریم. ۲۶ فیلم اجتماعی، ۱۹ فیلم مقاومت/ انقلاب/ دفاع مقدس، ۱۸ فیلم پرتره، ۱۱ فیلم سیاسی، ۳ فیلم حیات وحش، ۹ فیلم زیست محیطی، ۹ فیلم تاریخی/ میراث فرهنگی، ۳ فیلم اقتصاد و کارآفرینی، ۳ فیلم ورزشی، ۶ فیلم با موضوع جمعیت و ۲ فیلم با موضوع آب در جشنواره حضور دارند.

محمد حمیدی مقدم با اشاره به کشف چهره‌های جدید گفت: امسال ما یک نوزایی محتوایی و دگرگونی در ساختار و محتوا و کشف چهره‌های جدید داریم که در کنار فیلمسازان پیشکسوت و قدیمی که زینت هر جشنواره‌ای هستند، حضور خواهند داشت.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران مطرح کرد: امسال در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخشی به نام غزه تدارک دیده شده است که در بخش نمایش آثار این بخش پنج مستند روی پرده می‌روند.

مستند «آر ۲۱ نامی مستعار برای همبستگی»، ساخته مهند یعقوبی ۷۱ دقیقه زمان دارد و محصول سال ۲۰۲۲ فلسطین، بلژیک و قطر، مستند «غزه» به کارگردانی اندرو مک‌کانل و گری کین، ۸۶ دقیقه زمان دارد و محصول سال ۲۰۱۹ ایرلند، کانادا و آلمان، مستند «اشک‌های غزه» ساخته ویبکه لوکه برگ  با ۸۰ دقیقه زمان محصول سال ۲۰۱۰ نروژ، مستند «نوار غزه» به کارگردانی جیمز لانگلی ۷۴ دقیقه زمان دارد و محصول کشور آمریکا و تولید سال ۲۰۰۲، مستند «جاده سامونی» ساخته استفانو ساوونا ۱۲۹ دقیقه و محصول سال ۲۰۱۸ ایتالیا و فرانسه به نمایش درمی‌آیند. همچنین ۲ پنل ویژه در این حوزه خواهیم داشت.

محمد حمیدی مقدم ادامه داد: در این دوره از جشنواره مهمانانی از نقاط مختلف دنیا داریم و کارگاه‌هایی با توجه به نیاز فیلمسازان برنامه‌ریزی شده است. نکته قابل توجه این است که استقبال از کارگاه‌ها بسیار خوب بود و مجبور شدیم این کارگاه‌ها را به صورت محدود برگزار کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مطرح کرد: امسال رویکرد ویژه‌ای داریم و باتوجه به اینکه از سال گذشته افتتاح جشنواره با یک فیلم حیات وحش بود، امسال شاهد رشد این موضوع هستیم و ۲_۳ فیلم قدرتمند در این حوزه ساخته شده و در جشنواره حضور دارند. در حوزه محیط زیست هم فیلم‌های بسیار خوبی داریم.  همچنین موضوع چون موضوع حیات وحش بسیار مهم‌ است، ما یک پنل و کارگاه ویژه هم‌ برای آن درنظر گرفتیم.

حمیدی مقدم ادامه داد: توجه ما به ۲ موضوع آب و جمعیت بود و پیش‌بینی ما این بود که شاید امسال تولید فیلم در این زمینه کم باشد و فیلم‌هایی از تولیدات خود مرکز وارد جشنواره شدند، اما دیدیم که استقبال خوبی هم بود. همچنان این موضوعات از هدف‌های مهم‌ جشنواره خواهند بود.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران بیان کرد: ما امسال ۳ بزرگداشت ویژه برای مرحوم مرتضی پورصمدی، اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان برگزار خواهیم کرد و جشنواره با فیلم مستند «تاراز» از فرهاد ورهرام با نام و یاد فیلمبردار این فیلم مرتضی پورصمدی افتتاح می‌شود و افتتاحیه ما به ایشان تقدیم‌ می‌شود و در ادامه آثار و پلان‌های دیده نشده‌ای را در افتتاحیه خواهیم دید.

حمیدی مقدم مطرح کرد: ما به صورت موقت به پردیس سینمایی ملت رفته بودیم اما پردیس چارسو محل برگزاری جشنواره است. نظر فیلمسازان بر این بود که چارسو فضای بهتری برای دیدارها و برگزاری این جشنواره است اما می‌دانیم که مشکلاتی مانند تعداد سالن‌ها خواهیم داشت و در اینجا مجدد لزوم ایجاد خانه جشنواره‌ها حس می‌شود.

محمد حمیدی مقدم بیان کرد: یکی از نکات مهم امسال مانند سال ۹۸ رزرو بلیت با کارت‌های صادر شده است؛ یعنی براساس ورودی سالن، در برگه‌های معرفی و اطلاعات کارت‌ها ذکر شده است که امکان رزرو فیلم وجود دارد.

رکورد زنی در بخش بین‌الملل

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که آرای تماشاگران به صورت صحیح دوباره به جشنواره «سینماحقیقت» برگردد زیرا این جایزه بسیار جذاب است. به کمک انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند و سامانه هاشور این اتفاق به خوبی رخ خواهد داد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره بخش بین‌الملل گفت: چیزی حدود ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل بودند. از این بین ۵۷ فیلم از ۴۶ کشور برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. ۱۵ فیلم بلند، ۸ فیلم نیمه بلند، ۱۵ فیلم کوتاه، ۴ فیلم پرتره، ۱۰ نمایش ویژه و ۵ فیلم در بخش غزه حاضر هستند.

محمد حمیدی مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا فیلم‌هایی با موضوع حوادث سال گذشته در جشنواره وجود دارد یا نه، گفت: شخص خود من کاملا به شفاف‌سازی اعتقاد دارم. ۶۴۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره شده است که ۱ _ ۲ فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما واقعا به همراه گروه مشاوران، فیلم شاخصی در این حوزه ندیدیم که رای ورود به بخش مسابقه ما را داشته باشد. یکی از مطالبات ما ورود فیلم‌هایی با توجه به انعکاس وقایع اجتماعی است. این فیلم‌ها با هر نگاه و سویه‌ای شاید به سال آینده برسد و شاید امسال برای دیدن فیلم‌های شاخص با این موضوع زود باشد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره سینماگرانی که سال گذشته بیانیه امضا کردند، مطرح کرد: جشنواره دوره ۱۶ رویداد عجیبی بود. هدف ما این بود که جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان مهم‌ترین درگاه سینمای مستند باید پرقدرت به کار خود ادامه دهد و ما از این حواشی گذشتیم.

وی ادامه داد: امسال مرکز با ۵۱ فیلم در جشنواره حضور دارد و نگاه بازی به همه فیلم‌ها داریم. اکثر دوستان سال گذشته هنوز با مرکز در ارتباط هستند زیرا درهای مرکز به سمت حرف دغدغه‌مند باز است و از سال گذشته نیز قراردادهایی با دوستانی داشتیم که سال گذشته در جشنواره نبودند. نگاه ما اکنون همدلانه و مشفقانه است.  همچنین همکاران من حرکت زیبایی انجام دادند و شخصا برای برخی از افراد پیشکسوت و شناخته شده مستند، کارت دعوت بردند.

اکران آنلاین اختیاری است

حمیدی مقدم درباره ارزیابی پخش آنلاین فیلم‌ها توضیح داد: جشنواره آنلاین یک اتفاق مکمل برای زمان کرونا بود. جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع، گفتگو، بحث و... تهدید کرونا باعث شد که جشنواره وارد زیرساخت‌های آنلاین شود و به رویدادهای دیگر هم سرایت کرد. این‌ اتفاق آورده‌ای برای ما داشت و این بود که سوژه‌های فیلم که مثلا در یک روستا فیلمبرداری شده بود، آن‌ها به صورت آنلاین در جایی جمع شده و فیلم‌شان را تماشا می‌کردند. این‌ نکته مهمی است که جشنواره به پایگاه‌های مردمی دسترسی و ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: در یکی دو سال اول فیلم‌ها کپی می‌شد ولی خوشبختانه باتوجه به اتفاقاتی این موضوع کمرنگ شده است. امسال فعلا من متقاعد شده‌ام که اکران آنلاین باشد اما اختیاری است و هر فیلمسازی که دوست دارد فیلمش را به صورت آنلاین به نمایش بگذارد ما برای آن‌ها هزینه‌هایی درنظر گرفته‌ایم‌؛ مثلا خود جشنواره به عنوان خریدار مبلغی پرداخت می‌‌کند.

محمد حمیدی مقدم درباره حوزه ترافیکی موضوعات در فیلم‌ها مطرح کرد: ما همچنان در بخش مستندهای اجتماعی آثار زیادی داریم زیرا برخی به موضوعات اجتماعی در مقایسه یا مستند حیات وحش و... راحت‌تر دسترسی دارند.  

امیدوارم این ترکیب در سال‌های آینده به تعادل برسد. شکل سبدی امسال متفاوت با سال‌های گذشته است و امیدواریم همین موضوع کمک کند که دوستان در حوزه فیلم‌های سخت، خطرپذیر و موضوعات به طور گسترده ورود پیدا کنند.

وی درباره انتخاب فیلم‌ها گفت: ما دو فرایند داریم. یک جشنواره باتوجه به سنجه‌های خودش یک فیلمی را در جشنواره انتخاب می‌کند یا نمی کند، چیزی که در خیلی از جاهای دنیا وجود دارد. اینکه یک فیلم را بدون توجه به کیفیت آن تنها به دلیل موضوعی که دارد داوری کنیم، کار دستی نیست.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره پخش فیلم‌هایی درباره غزه گفت: هدف ما از پخش فیلم‌هایی درباره غزه این است که چطور یک فیلمساز در نقطه دیگری از کشور یک فیلم دقیق و موشکافانه درباره بحران یک کشور دیگر می‌سازد. ورود به منطقه بحران، تحقیق و پژوهش یکی از نکات مهم است و اگر این اتفاق رخ ندهد، فیلم به صورت گزارشی می‌شود. درحقیقت ما با ورود به پخش فیلم‌های غزه می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

حمیدی مقدم بیان کرد: به شخصه به سینمای مستقل خیلی اهمیت می‌دهم. حتی به برخی از فیلمسازانی که طرحی به ما ارائه می‌کنند، می‌گویم که فیلمت را مستقل بساز زیرا در این صورت اثر شما ویژگی دیگری دارد و ما هم پویاتر می‌شویم و امسال هم فیلم‌های بسیار خوبی وارد بخش مسابقه جشنواره شدند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران درباره صیانت از آرا مردمی بیان کرد: آرا مردمی به جشنواره ارتباط پیدا نمی‌کند و خارج از جشنواره توسط انجمن‌های صنفی شکل می‌گیرد. پارسال این درخواست از سوی انجمن نبود و امسال کاملا خود صنف روی صیانت از آرا نظارت دارد و ما زیرساخت‌ها را با استفاده از تجربیات دیگران در کشورهای دیگر و جشنواره‌های مختلف ایجاد می‌کنیم. معمولا چیزی که در آرا مردمی اهمیت دارد، بارکدی است که روی بلیت نصب می‌شود. ما نیز با سامانه‌های بلیت‌فروشی صحبت کردیم که می‌خواهیم به این سمت برویم. 

وی ادامه داد: امسال هر کسی که بج ورودی دارد برای رای‌دهی کافی نیست این بج یک بارکد روی بلیت دارد که مخصوص به یک نفر است. یعنی یک نفر با یک بارکد نمی‌تواند به دو فیلم رای دهد. پالایش دیتاها نیز در مرکز ساماندهی انجام می‌شود. اگر مشکلی پیش بیاید دوباره مرکز اطلاعات سنجش می‌کند که هر فرد تنها یک رای داشته باشد.

محمد حمیدی مقدم درباره بخش آوینی توضیح داد: از یک دوره‌ای جایزه آوینی وارد جریان اصلی «سینماحقیقت» شد. یکی از مسائلی که از زمان ورود به مرکز گسترش با آن مواجه بودم، گلایه بچه‌های حوزه دفاع مقدس بود که توجه ویژه‌ای به آن‌ها نمی‌شد.

حمیدی مقدم ادامه داد: امسال ما دامنه بخش آوینی را بازتر کردیم و اندیشه‌های شهید مرتضی آوینی را در نظر گرفتیم و فیلم‌های مطالبه‌گر وارد این دسته شدند که در این بین ۷ فیلم مشترک هم با بخش ملی وجود دارد. جایزه شهید آوینی این دوره بسیار پویا است و به حوزه‌های مختلف نگاه می‌کند. امسال تنوع خوبی وجود دارد و در  بخش‌بندی فیلم‌ها شاهد آثار خوبی هستیم و فکر می‌کنم تلویزیون باید این آثار را برای پخش تهیه و پخش کند.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره بخش عکس مستند نیز بیان کرد: بحث عکس مستند خیلی برای من مهم بود اما نشد که امسال این بخش وارد جشنواره شود. علاقه‌مندی من به حوزه عکس زیاد بود و عکس مستند بحث پژوهشی است که باید وارد جشنواره «سینماحقیقت» و مرکز گسترش شود.

وی افزود: ما با انجمن عکاسان صحبت کردیم و صحبت‌های زیادی انجام شد و امسال امکان برگزاری این بخش وجود نداشت اما در سال‌های بعد در دستور کار قرار داشت. این نکته وجود دارد که ما فقط نمی‌خواهیم یک نمایشگاه در کنار جشنواره برگزار کنیم بلکه دوست داریم عکس را وارد جهان فیلم مستند کنیم. انشالله سال بعد یا پیرامون جشنواره این بخش را به صورت زیبایی شناسی، فرمی و گالری برگزار می‌‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول