اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

روایتی جدید از زیر و بم دستگیری تتلو

سه کارشناس در حوزه‌های خبر، فضای سایبری و روان شناسی در برنامه «ایران امروز» به واکاوی پرونده دستگیری امیرحسین مقصودلو پرداختند.

روایتی جدید از زیر و بم دستگیری تتلو

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو، خواننده پر حاشیه‌ای که اقدام به تشنج در کنسولگری ایران در ترکیه کرده بود از سوی پلیس این کشور دستگیر شد.

مقصودلو به تازگی پاسپورت جدید دریافت کرده، اما با پاسپورت پانچ شده و قدیمی خود به فرودگاه رفته و خواستار بازگشت به کشور بود که این موضوع نشان می‌دهد، او نه برای بازگشت به ایران، بلکه برای حاشیه سازی و جذب بیشتر دنبال کننده و به تبع آن گرفتن تبلیغات دست به این کار زده است. همچنین باید گفت که مقصودلو اخیراً بخش اعظم دارایی خود را در یک کلاهبرداری از دست داده و تلاش او برای گرفتن آگهی چند برابر شده است.

رسانه‌هایی که درباره تتلو ابهام آفرینی می‌کنند

در کنار این موضوعات تتلو میان عده‌ای از جوانان و نوجوانان محبوبیت خاص خود را دارد و در این میان رسانه‌های خارج از کشور می‌کوشند از ماجرای تتلو بهره برداری کنند.

هادی البرزی کارشناس ارشد خبر در برنامه «ایران امروز» رادیو ایران مطرح کرد: رسانه‌های معاند به جای پرداختن به موضوع و واکاوی اصل داستان به ابهام آفرینی دست می‌زنند و به شاکی‌هایی که این فرد (مقصود لو) دارد هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند و در مقابل به دنبال فرافکنی و حواشی هستند و نسبت به وضعیت وی ابراز نگرانی می‌کنند. این در حالی است که باید گذشته و سابقه این فرد بررسی شود نه فقط از لحظه دستگیری  و تحویل به مراجع قضایی پر رنگ شود.

این کارشناس خبر، نقش و رسالت رسانه‌های داخلی را بسیار پر رنگ دانست و گفت: اگر رسانه‌های داخلی اقدامات تتلو را باز خوانی کنند بسیاری از مسائل برای هوادارانش روشن خواهد شد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. تتلو ترند سوژه‌ها در فضای مجازی و حقیقی کشور شده است. از همین رو برنامه «ایران امروز» میزبان رضا صبح خیز کارشناس حقوق جزا و فضای مجازی هم شد.

حاشیه‌هایی که تمام شدنی نیست!

صبح خیز بیان کرد:  تتلو خواننده‌ای است که بار‌ها سوژه رسانه‌ها شد، اما نه برای خوانندگی بلکه برای حاشیه‌هایی که ساخته. این اولین بار نیست که تتلو بازداشت می‌شود.
حاشیه‌های او از اظهارنظرهایش گرفته تا فعالیت‌هایش در دنیای مجازی، گویا تمام شدنی نیستند.

این کارشناس حقوق جزا افزود: مهم ترین چالش ما در فضای سایبری این است که  مدنیت در فضای سایبری از طریق حاکمیت تدوین و ابلاغ نشده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: که به تعبیر حضرت آقا «ما در فضای سایبری به نوعی دچار ولنگار هستیم». هر اتفاقی در فضای مجازی رخ می‌دهد، اخبار کذب می‌تواند شان و منزلت اخبار واقعی را بگیرد یا کمرنگ کند اشخاص هم همین طور درست مثل اخبار تتلو. اخبار در فضای مجازی حاصل گمانه زنی‌های اشخاص هست نه منابع معتبر و رسمی و نسل جوان و نوجوان که بیش از سایرین در فضای مجازی حاضر است اطلاعات دقیق‌تر و شفاف تری نیاز دارد. به عنوان مثال همین مورد تتلو، نسل جوان باید از پیشینه مقصود لو آگاه باشد. این آگاهی به روشن شدن افکار عمومی کمک می‌کند.

انتخاب پوشش جوانان با تبعیت از سلبریتی‌ها

بعد دیگر این ماجرا را محمد حاتمی روانشناس در «ایران امروز» مطرح می‌کند. او معتقد است که: در حال حاضر برخی نوجوانان ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده و از آنجایی که برخی از والدین و مربیان درباره فرزندان، نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت نکرده و یا اینکه این احساس چندان قاطعانه و خلاق و سازنده نبوده، جوانان در تابعیت از سلبریتی‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، انواع پوشش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روی نمادهای موجود در این فضاها انتخاب کرده و به‌کار می‌برند. 

وی افزود: تتلو از دیدگاه روانشناسی شخصیت پیچیده و چند بعدی است. معجونی از مسائل و مشکلات است و طبق برخی از نظریه‌های روان شناسی قابل پیش بینی نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول