اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

هرمزگان مهیای رشد صادرات کشاورزی به روسیه

نشست هم اندیشی فعالان عرصه صادرات محصولات کشاورزی و باغی به روسیه برای تسهیل در فرایندها با حضور مسوولان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی برگزار شد.

هرمزگان مهیای رشد صادرات کشاورزی به روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، به دنبال افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در ایران و بویژه استان هرمزگان شاهد رونق این محصولات برای صادرات به کشورهای همسایه  از قبیل حوزه خلیج فارس عراق و قزاقستان و بازارهای روسیه هستیم.

در این میان کار تسهیل در روند صادرات باید از توجه ویژه ای برخوردار شود که جهاد کشاورزی هرمزگان در همین راستا نشستی را با فعالان عرصه صادرات محصولات کشاورزی و باغداری انجام داده است.

نشست هم اندیشی توسعه صادرات به روسیه با حضور فعالان حوزه صادرات محصولات کشاورزی ، باغی در سالن پیارم جهاد کشاورزی هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.  

 

نقش تشکل های و اتحادیه ها در صادرات

عیسی برخورداری مدیر تعاون روستای هرمزگان در این نشست هم اندیشی،  اظهار کرد: هرمزگان  به عنوان دروازه صادرات محصولات کشاورزی دارای ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی به بازارهای اطراف منطقه خلیج فارس با جذب سرمایه گذار می باشد که با ظرفیت های سورتین، بارانداز و سردخانه و بسته بندی و انبار های این مهم تحقق می یابد.

 وی افزود: علاوه بنادر تجاری متعدد، دو بندر آزاد تجاری  قشم و کیش ظرفیت بسیار خوبی در صادرات  محصولات کشاورزی مسافری بسته بندی مانند زعفران، خرما، گیاهان دارویی به طور مستقیم دارد.

  معاون تعاون روستایی هرمزگان بیان کرد: بر اساس گزارش گمرک در نیمه نخست  سال جاری ۲  و نیم تن محصولات کشاورزی به ارزش ۲ میلیارد ۴۲۸ میلیون دلار صادرات شده که با رشد چشمگیری روبرو شده است.

  به گفته برخورداری، صادرات پیشران و موتور محرکه اقتصاد است و با سیاستگذاری صحیح کشاورزان و تولید کنندگان در راستای کیفی و استمرار با تامین و قیمت گذاری مناسب و بهره گیری از ذائقه آنها در بازارهای اطراف منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه  قدرت نامرئی تولید، صادرات است، ادامه داد: روسیه، قزاقستان، افغانستان، قطر  و حوزه اوراسیا مقاصد صادراتی ما است که بر اساس  انعقاد تفاهم نامه ها  بستری برای ورود محصولات کشاورزی هرمزگان رقم خورده است. 

مدیر تعاون روستای هرمزگان خاطرنشان کرد: با مراودات تجاری با سایر کشورها یکسری فرصت ها در حوزه زیر ساخت ها و  دانش های به روز در صنایع بسته بندی و حمل و نقل، زنجیره تامین که توسعه بازار را به دنبال دارد، افزایش می یابد. 


 در ادامه مسعود گرگیج  معاون بهبود تولیدات کشاورزی هرمزگان، گفت: محصولات گلخانه ای عمده محصولات کشاورزی هرمزگان است که به خارج از کشور به مقصد کشورهای روسیه، قطر و امارات صادر می شود.

   وی افزود: در طول مدت چهار سال محصولات گلخانه ای از ۱۰۰ هکتار به حدود ۹۰۰ هکتار گلخانه در سطح استان افزایش یافته که جهش بسیار خوبی در توسعه محصولات گلخانه ای اتفاق افتاده است و تولید ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده است.

 مسعود گرگیج به  صادرات ۱۳۰ هزار تنی محصولات گلخانه ای اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن در محصولات کشاورزی فضای باز مانند سبزی و صیفی‌جات در بازار های داخلی به کشور های عراق، افغانستان و پاکستان نیز صادر می شود.

  وی اظهار کرد: هرمزگان تنها استانی است در این فصل از سال کشت و برداشت دارد و دو شهرستان مانند حاجی آباد برداشت محصولات گلخانه ای و  در پارسیان محصولات فضای باز برداشت می شود که علاوه بر مازاد داخلی صادر می شود .

  معاون بهبود تولیدات کشاورزی‌با بیان اینکه به دنبال احیای شرایط صادرات در هرمزگان هستیم، گفت: این فرایندها  و نشست ها برای رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرات صورت می گیرد تا با همفکری بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی را برای ارز آوری انجام دهیم.

  گرگیج اضافه کرد: خرمای پیارم یکی دیگر از محصولات مرغوب صادراتی هرمزگان با نام حاجی آباد است که در برخی از کشور ها دارای دفاتر فروش می باشد که خود می تواند روند صادرات را تسهیل کند.

  وی تصریح کرد: از برداشت  ۱۹۶ هزار تن خرمای پیارم در استان تنها ۴۵ هزار تن آن صادر می شود و خرمای مرداسنگ نیز  توسط یکی از باغداران رودخانه ای در سال ۱۰ هزار تن به روسیه صادر می شود.

  معاون بهبود تولیدات کشاورزی هرمزگان تاکید کرد : امسال با برنامه ریزی که انجام شده است به دنبال صادرات خرمای استان به شکل رطب هستیم که قابلیت و ارزش بالای دارد.

گرگیج گفت: یکی دیگر از پیشنهادات در عرصه صادرات استفاده از خط هوایی بندرعباس به مسکو است که خط هوایی برای کشاورزان به صرفه تر است و می توانند با سرعت و سهولت بیشتری محصول خود را به بازار هدف برسانند.

  انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول