اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

یک‌ونیم میلیارد برای مطالعات رسوب تالاب انزلی اختصاص یافت

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به هزینه یک و نیم میلیاردی از محل اعتبارات ملی در حوزه مطالعات رسوب تالاب انزلی گفت: این در حالی است که کل اعتبارات سال گذشته استان گیلان، ۹ میلیارد تومان بود و اختصاص این میزان اعتبار نشان از اهمیت موضوع دارد.

یک‌ونیم میلیارد برای مطالعات رسوب تالاب انزلی اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، حمزه عشوری مدیر کل محیط زیست استان گیلان عصر امروز در نشست مشترک ذینفعان تالاب انزلی در سالن جلسات فرمانداری بندرانزلی با اشاره به نقش نظارتی سازمان محیط زیست اظهار کرد: سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه ناظر بر فعالیت‌های ادارات ذی‌ربط مرتبط با تالاب از جمله آب و فاضلاب نظارت دارد و در صورت‌ عدم اجرای تکالیف قانونی توسط آبفا برابر مقررات برخورد خواهیم کرد. 

وی با تاکید براینکه مخالف رسوب‌برداری از تالاب بندرانزلی نبوده بلکه استقبال هم می‌کنیم، گفت: در بحث مدیریت آبخیزداری حجم زیادی از رسوبات ارزشمند از بالا دست وارد تالاب انزلی می‌شود و همه اقدامات این حوزه باید با نظرات کارشناسان و ارزیابی‌های محیط زیستی انجام شود تا در طولانی مدت نتایج مثبت آن را شاهد باشیم. 

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به هزینه یک و نیم میلیاردی از محل اعتبارات ملی در حوزه مطالعات رسوب تالاب انزلی بیان کرد: این در حالی است که کل اعتبارات سال گذشته استان گیلان، ۹ میلیارد تومان بود و اختصاص این میزان اعتبار نشان از اهمیت موضوع دارد. 

عشوری با تاکید بر اینکه تالاب انزلی بدون حضور ذی‌نفعان و حاشیه نشینان معنی ندارد، افزود: تالاب تا زمانی ارزش دارد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند ما هم در راستای قانون به ذی‌نفعان کمک می‌کنیم. 

وی با اشاره به لایروبی در آبراهه‌های قدیمی و روگاها گفت: سال گذشته ۲۶ مجوز جهت لایروبی پهنه‌ها صادر شد و باید توجه داشت صرفاً با صدور مجوزها مشکل حل نمی‌شود بلکه باید اقدام عملی صورت بگیرد و منافع مردم تامین شود. 

مدیر کل محیط زیست استان گیلان، برگشت ۱۵ میلیارد اعتبار برای تالاب انزلی از بودجه‌های ملی را نادرست برشمرد و تصریح کرد: این اعتبار در سفر ریاست جمهوری مصوب شد و مقرر شد در طی سه سال، در اختیار سازمان قرار گیرد و سال اول، پنج میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گرفت و با توجه به اتمام سال مالی، تلاش شد تا در کوتاه مدت اقدامات لازم انجام شود تا این هزینه برگشت نخورد. 

عشوری با بیان اینکه برخی از فعالان این عرصه عقیده داشتند این مبلغ توجیه اقتصادی ندارد، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته با این اعتبار نهایتا بتوان ۳۰ هکتار از عرصه را پاکسازی کرد ولی با بسیج سازندگی قراردادی برای پاکسازی ۵۰ هکتار منعقد کردیم. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است، بیان کرد: اعتبار امسال ۲۷ میلیارد است که از این میزان پنج میلیارد برای جمع آوری سنبل آبی است و قطعا با حضور و همکاری همه ذی‌نفعان می‌توانیم شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم. 

با توان داخلی باید تالاب انزلی را نجات دهیم

محمد پورخوش سعادت فرماندار شهرستان بندر انزلی نیز در این جلسه با اشاره بر اینکه اقدامات لازم در راستای احیای تالاب انزلی در دست انجام است، اظهار کرد: در کنار این اقدامات، انتظار ما، پیگیری مجدانه همچنین ایجاد کمپین‌های مختلف محیط زیستی برای به ثمر نشستن خواسته‌های برحق ذی‌نفعان در این حوزه است. 

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی فقط سرمایه یک شهرستان نیست بلکه یک سرمایه ملی است، افزود: تالاب انزلی، رزق و روزی تعداد قابل توجه‌ای از ساکنان و بومیان را تامین می‌کند و فقط صرف زیبایی نباید به آن پرداخته شود. 

فرماندار بندرانزلی با اشاره به اینکه نابودی تالاب انزلی تبعات بسیاری خواهد داشت، بیان کرد: اگر تالاب انزلی از دست برود تبعات معیشتی، محیط زیستی، پدافند غیرعامل شهرستان بسیار سنگین خواهد بود و صدمات جبران ناپذیری به آیندگان وارد خواهد شد. 

پورخوش سعادت با بیان اینکه می‌بایست از تجربیات ذینفعان تالاب انزلی استفاده کرد، افزود: صیادان و قایقرانان، سال‌های سال با گوشت و پوست خودشان تالاب انزلی را درک کرده‌اند و دلسوز‌تر از آن‌ها نسبت به تالاب انزلی پیدا نخواهد شد و طبیعتا اگر ما می‌خواهیم به نتیجه مثبتی دست پیدا کنیم می‌بایست از ظرفیت جوامع محلی به نفع تالاب انزلی درست استفاده کنیم. 

وی با اشاره به حضور یک سازمان خارجی جهت نجات تالاب بندرانزلی در سالهای گذشته تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته و با حضور مسؤولان وقت، نهادهای خارجی به بهانه مطالعه و نجات تالاب انزلی وارد این تالاب شدند و آن را تبدیل به موش آزمایشگاهی کردند تا نتیجه مثبت آن را در کشورخودشان بگیرند و مسؤولان سابق پیش دادگاه خلق و خدا باید پاسخگوی ورود این اجانب باشند که اینجا آمدند و جنایت کردند. 

فرماندار بندرانزلی با تاکید براینکه ما باید با توان داخلی به مسئله نجات تالاب انزلی بپردازیم، افزود: میبایست از نظرات کارشناسان داخلی و تجربه مردم و جوامع محلی که هر روز با تالاب در ارتباط‌ هستند بهره برداری شود، نه از کارشناس خارجی که برایش مهم نیست چه اتفاقی برای تالاب انزلی خواهد افتاد، ما باید با دست خودمان و فرزندانمان که با پول همین مملکت درس خوانده‌اند تالاب را احیا کنیم. 

پورخوش سعادت با تاکید بر اینکه با استفاده از حضور کارشناسان می‌توانیم تهدید گیاه مهاجم سنبل آبی را به یک فرصت تبدیل کنیم، بیان کرد: همه باید احیای تالاب را احیای حقوق خود بدانند و سر این موضوع تعصب داشته باشند، در این صورت می‌توانیم نتایج خوبی را شاهد باشیم و تا جایی که می‌توانیم از ورود صدمات مختلف به تالاب جلوگیری کنیم. 

وی با بیان اینکه آمادگی همکاری با پیمانکاران در حوزه تخلیه رسوب‌گیرها هستیم، افزود: طبق قوانین موجود تسهیلگری لازم را با هماهنگی محیط زیست در این زمینه انجام می‌دهیم تا تله‌های رسوب‌گیر منتهی به تالاب انزلی احیا شود. 

به گزارش فارس، ذینفعان تالاب بندرانزلی در این نشست به مواردی چون ورود فاضلاب، رسوب گذاری، خشک شدن بسیاری از قسمت‌های تالاب همچنین گسترش بی‌رویه سنبل آبی پرداختند و خواستار رفع این مشکلات از سوی مسؤولین و دست‌اندرکاران بودند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول