اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام تاجیک: فرصت‌های عالی برای تجدید پیوندهای تاریخی ایران و تاجیکستان فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان گفت: پس از سفر رسمی رئیس جمهور ایران به «دوشنبه» روابط دو کشور جان تازه‌ای به خود گرفته و فرصت‌های بسیار خوبی برای تجدید پیوندهای تاریخی و فرهنگی فراهم گردیده است.

مقام تاجیک: فرصت‌های عالی برای تجدید پیوندهای تاریخی ایران و تاجیکستان فراهم شده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هیأت رسانه‌ای تاجیکستان به ریاست «شاهین صمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور که به دعوت خبرگزاری فارس به تهران سفر کرده‌اند با «عباس محمدنژاد» مدیرکل بین‌الملل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و «احمد نوروزی» معاون برون مرزی این رسانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

محمدنژاد ضمن خوشامدگویی به هیأت رسانه‌ای تاجیکستان به تشریح ظرفیت‌های صدا و سیما برای همکاری رسانه‌ای با این کشور پرداخت و آمادگی این سازمان را برای همکاری متقابل با صدا و سیمای تاجیکستان و سایر رسانه‌های مربوطه در این کشور در زمینه‌هایی چون معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری، تبادل برنامه، تولیدات، حوزه فنی و مهندسی، انجام پروژه‌های مشترک و ... اعلام کرد.

مدیرکل بین‌الملل صدا و سیما افزود: دانشکده صدا و سیما تجربه پذیرش دانشجویان خارجی را داشته و آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان تاجیک را نیز دارد. علاوه بر این، این دانشکده می‌تواند دوره‌های آموزشی را چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی برای روزنامه نگاران و خبرنگاران تاجیک برگزار کند.

محمدنژاد در پایان یادآور شد: تفاهم‌نامه همکاری‌های متقابل بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و صدا و سیمای جمهوری تاجیکستان که در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ایران به دوشنبه امضا شده فرصت‌های خوبی را برای توسعه همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور فراهم می‌کند.

صمدی سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز در سخنانی اظهار داشت: پس از سفر رسمی رئیس جمهور ایران به «دوشنبه» روابط دو کشور جان تازه‌ای به خود گرفته و فرصت‌های بسیار خوبی برای تجدید پیوندهای تاریخی و فرهنگی فراهم گردیده است. در نتیجه ما باید با تلاش‌های خود همکاری‌های میان «تهران-دوشنبه» را در زمینه‌های مختلف ازجمله حوزه رسانه تقویت کنیم.

در همین راستا وی از آمادگی وزارت خارجه تاجیکستان برای ثبت نام از خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این کشور خبر داده و از امکان جذب خبرنگاران، فیلمبرداران و روزنامه نگاران تاجیک برای همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

صمدی در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی نیز تصریح کرد: شبکه تلویزیونی «هنرهای مردمی و گردشگری» در تاجیکستان فعال بوده و می‌توان از ظرفیت آن برای تهیه برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک به منظور معرفی ظرفیت‌های مربوطه در دو کشور استفاده کرد.

در ادامه این دیدار «مظفر محمدی» معاون سفیر تاجیکستان در ایران نیز ضمن ابراز علاقه‌مندی «دوشنبه» برای تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف به خصوص در حوزه رسانه، اظهار داشت: اقدامات زیادی برای توسعه تعاملات رسانه‌ای و فرهنگی باید انجام شود تا بتوانیم مفاهیم فرهنگی، ادبی، هنری و علمی مشترک خود را ترویج کنیم.

وی با اشاره به پرمخاطب بودن صدا و سیما به نقش آنها در اطلاع رسانی به مخاطبان و ضرورت پوشش سریع روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تاکید کرد.

محمدی همچنین با اشاره به فرآیند جهانی شدن که خطرات زیادی را برای حفظ سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی ایجاد کرده، یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها را حفظ و ترویج سنت‌ها و ارزش‌های مشترک مردم تاجیکستان و ایران خواند.

«علیرضا چرمگی» مدیر دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس نیز در سخنانی با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس مبتکر دعوت از نمایندگان وزارت امور خارجه و خبرنگاران رسانه‌های معتبر تاجیکستان بوده، گفت: خوشبختانه این عزیزان امروز مهمان جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری فارس هستند.

وی ادامه داد: این امر یک اتفاق بسیار مبارکی بوده و امیدواریم که با انجام این سفر، در آینده شاهد تعاملات بیشتر و بهتر بین رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان باشیم.

پس از این دیدار هیئت تاجیک از خبرگزاری «ایران پرس» صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بازدید کرده و با این خبرگزاری و ظرفیت‌های آن از نزدیک آشنا شدند.

پس از این بازدید، نشستی نیز با دکتر «احمد نوروزی» معاون برون مرزی صدا و سیما برگزار شد.

در این دیدار نوروزی از روبه رشد بودن تعاملات در زمینه‌های رسانه‌ای استقبال کرده و آمادگی صدا و سیما را برای انجام پروژه‌ها و تولیدات مشترک اعلام کرد.

معاون برون مرزی صدا و سیما با اشاره به تهیه مشترک فیلمنامه به منظور تولید مشترک فیلم سینمایی، از برگزاری برنامه ویژه تلویزیونی در شب یلدا با حضور ایرانیان، تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها خبر داد و گفت: چنین برنامه‌هایی مورد استقبال و توجه بالای مخاطبان صدا و سیمای ایران قرار می‌گیرد.

در پایان وی ابراز امیدواری کرد که با این دعوت خبرگزاری فارس شاهد تعاملات بهتر رسانه‌ای میان دو کشور خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز ضمن قدردانی از مهمان نوازی ایرانیان، از فرصت به وجود آمده برای آشنایی با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر و به آن اشاره کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد گسترش بیشتر تعاملات دو کشور علی الخصوص در حوزه رسانه و احیای سنت‌های ملی مشترک مانند جشن یلدا خواهیم بود.

صمدی یادآور شد: شب یلدا و سنت‌های مربوط به آن بیشتر در میان قشر فرهنگی تاجیکستان محبوبیت داشته و در آن شب معمولا خاطرات را مرور می‌کنند، شعر می‌خوانند و برنامه‌های فرهنگی متنوعی انجام می‌شود.

پس از این نشست‌ها، هیئت رسانه‌ای تاجیکستان از شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» نیز بازدید کرده و با فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و تولیدات آن آشنا شدند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول