اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آشنایی با ورزشی که از دل تاریخ باستان آمده و بر پایه اعتقاد استوار است

امروز می‌خواهیم رد اصالت را بگیریم و درباره این ورزش باستانی صحبت کنیم، با پیشکسوت این رشته به گفت‌وگو بنشینیم و از چند نفر از خاک خورده‌های زورخانه اطلاعاتی بدست بیاوریم.

آشنایی با ورزشی که از دل تاریخ باستان آمده و بر پایه اعتقاد استوار است

خبرگزاری فارس کرمان - یاسین اسفندیارپور: گود زورخانه برای ما ایرانی‌ها یادآور تاریخ کهن و خاطرات شیرین است، یادآور مرام پهلوانی است، یادآور معرفت‌ و مردانگی است، زورخانه برای ما محل مقدس بود، جایی مثل مسجد و تکیه!

مکانی که مردم فرزندانشان را صرفا برای ورزش نمی‌بردند، با خودشان همراهی‌شان می‌کردند تا تربیت شوند، مرام مولا علی(ع) را بگیرند و با همان هم بزرگ شوند.

کم‌کم زورخانه هم مثل بسیاری از فرهنگ‌های دیگر رنگ عوض کرد، از  حالت همه‌گیری خارج و این ورزش ملی به جایی رسید که در حلقه گروهی خاص محدود شد، اما هنوز تفکر ایرانی به همان سمت می‌رود و بعد از دهه‌ها همچنان اسم زورخانه که می‌شود، لبخند می‌زند و از آن به نیکی یاد می‌کند.

امروز می‌خواهیم رد اصالت را بگیریم و درباره این ورزش باستانی صحبت کنیم، با پیشکسوت این رشته به گفت‌وگو بنشینیم و از چند نفر از خاک خورده‌های زورخانه اطلاعاتی بدست بیاوریم.

اسماعیل قاسمی ورزش زورخانه را ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور دانست و اظهار داشت: این ورزش مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در جهان هم به ثبت رسیده است.

مرشد و سادات در زورخانه جایگاه بالایی دارند

وی گفت: مرشد بالاترین و ارزشمندترین جایگاه را در ورزش زروخانه‌ای دارد، سادات نیز جایگاه ویژه‌ای دارند ابتدا سادات ورود به گود می‌کنند و بالاترین قسمت زروخانه قرار می‌گیرند و بعد هم براساس کسوت، ورزش شروع می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: میاندار، شخصی است که از نظر اخلاق، کردار، معنویت و حرکات ورزشی بهترین است، ورزشکاران با اجازه مرشد حرکات ورزشی را شروع می‌کنند.

این پیشکسوت ورزش باستانی ابراز  داشت: هرکدام از ابزار ورزش زورخانه‌ای نماد وسایل جنگی است، سنگ هم یکی از نمادهای جنگ‌آوران قدیم بوده است.

وی از ورزش باستانی در چندین کشور جهان سخن گفت و بیان داشت: معنویت در این رشته خیلی ارزش دارد، به همین دلیل هم هست که این ورزش جایگاه و اهمیت بالایی برای مردم ایران دارد.

تمام ورزشکاران از مرشد رخصت می‌گیرند

مجید علیدادی مرشد زورخانه و رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهرستان بافت نیز اظهار داشت: نواها حماسی است و در مناسبت‌های مذهبی به‌صورت مداحی خوانده می‌شوند، حماسه‌خوانی‌ها برگرفته از شاهنامه فردوسی هستند و مرشد رهبر گروه است، تمام ورزشکاران از مرشد رخصت می‌گیرند.

ورزش باستانی بر پایه اعتقادات بنا شده است

رضا نقوی پیشکسوت ورزش زروخانه‌ای نیز عنوان کرد: ورزش باستانی، ورزشی است که با شنیدن اسم آن ناخودآگاه به یاد نام‌های بزرگی چون پوریای ولی، پهلوان تختی و غیره می‌افتیم، چراکه هنوز هم این ورزش بر پایه اعتقادات است.

وی گفت :درب زورخانه را کوتاه ساخته‌اند تا برای ورود و خروج از آن خم بشویم چرا که معتقد بودند داشتن قدرت موجب کبر و خودخواهی خواهد شد که برخلاف منش پهلوانی و مردانگی است.

پیشکسوت ورزش باستانی خاطرنشان کرد: مرشد مهمترین و ارجمندترین جایگاه زورخانه را دارد که به عنوان فرمانده جهت ارشاد و هدایت ورزشکاران شناخته می‌شود و مرشد باید فردی متواضع، اهل ادب، باسواد و آگاه به آداب ورزش زورخانه‌ای باشد.

وی عنوان کرد: تجهیزات و حرکت‌های ورزش زورخانه‌ای شامل کباده، سنگ، میل، تخته شنو، طبل، پازدن، چرخیدن،کشتی پهلوانی و غیره هستند که کباده شکل کمان بدون تیر را دارد و زمان‌های قدیم جنگجویان برای تقویت عضلات کتف از آن استفاده می‌کردند، سنگ شکل سپر جنگی را دارد که زمان‌های قدیم برای تقویت عضلات سینه و تمرین برای دفاع از خود بهره می‌بردند.

تقوی بیان کرد: یکی از رسومات ورزش زورخانه جشن گلریزان است که در این مراسم مرشد پس از شعرخوانی و ضرب زدن و ذکر گفتن از حاضران می‌خواهد هر آنچه در توان دارند کمک مالی انجام دهند و سپس دو نوجوان دو طرف لنگ را در دست می‌گیرند و میان حاضران می‌چرخانند تا هرکس به اندازه توان مالی کمک کند که برای مقاصد خیرخواهانه و عام‌المنفعه و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

در این ورزش ۹ رتبه و کسوت داریم

وی تصریح کرد: در ورزش باستانی ۹ رتبه و کسوت داریم، ورزشکاران بر همین اساس و به ترتیب ورزش خود را آغاز می‌کنند.

به گزارش فارس: امیدوارم با تلاش مجموعه ورزشی استان و کمک مدیران و مسؤولان امر، این ورزش به جایگاه سابق خود برگردد.

پایان پیام/ ۳۷۶۳/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول