اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی معطر به عطر شهدای گمنام

این روزها خراسان‌جنوبی به عطر دل انگیز شهدای بی نام و نشان معطرست و همه حال و هوای دیگری دارند با حضور این مهمانان ویژه.

خراسان‌جنوبی معطر به عطر شهدای گمنام

خبرگزاری فارس، خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی: این روزها جای جای خراسان جنوبی پر شده از عطر شهیدان بی نام و نشانی که گمنام رفتند تا ایران پایدار و استوار بماند برای همیشه تاریخ.

خراسان جنوبی از چند روز گذشته میزبان پنج شهید گمنام است که این حضور لحظه‌های معنوی وصف نشدنی در بین مردم در گوشه و کنار مناطق مختلف این استان خلق کرده است.

آری شهدا، همچنان که خداوند در کتاب آسمانی خود قرآن می فرماید: زنده اند و باید ما از این اسوه های مقاومت، ایستادگی، ایثار، جوانمردی، صبر و پایداری، ولایت مداری الگو گرفته تا مسیر را گم نکنیم و بدون شک شهدا همچون ستارگان روشن مسیر حقیقت را به ما نشان می دهند.

 شهدا و فضای خاص این حضور

فاطمه بنی اسدی یکی از شهروندان بیرجندی که در مراسم تشییع شهدا با ورود پیکر مطهر این شهدا حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ورود شهدا فضای خاصی را ایجاد کرده که وصف آن کمی دشوار است.

وی تصریح کرد: ما جوانان با وجود این شهدا به خود می بالیم و همیشه به وجود اینگونه انسان های پاک و مقدس افتخار می کنیم.

بنی اسدی گفت: ما دختران و زنان ایرانی باید بدانیم که حفظ حجاب و چادرهایمان یکی از اهداف اصلی حضور شهدا در جبهه های حق علیه باطل بوده بنابراین باید این حجاب را حفظ کرده تا در روز قیامت شرمنده شهدا نباشیم.

وی افزود: بدون شک حضور شهدا معنویتی را در قلوب مردم ایجاد می کند که شاید درک آن به جز این مکان ها برای هر انسانی غیر ممکن باشد.

برنامه های مختلفی با حضور پیکر ۵ شهید گمنام به استان برنامه ریزی شده است که در این خصوص با  غلامرضا فلاحی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی به گفت وگو پرداختیم.

خراسان جنوبی میزبان ۵ شهید گمنام

 وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از چند روز گذشته میزبان پنج شهید گمنام است.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه روز به روز یاد و تکرار نام شهدا باید در جامعه ما رواج پیدا کند، تصریح کرد: شهدا عزیزانی هستند که با نثار خون خود انقلاب اسلامی را حفظ کردند و وارثان این انقلاب می باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: شهدا با دادن خون خود انقلاب اسلامی را به ایران هدیه کردند.

فلاحی گفت: با بصریت، زمان شناسی، وحدت آفرینی و ولایت پذیری محضی که شهدا داشتند توانستند انقلاب اسلامی را شکوفا سازند و ما هم باید سعی کنیم راه و سیره شهدا را شناخته و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر چه داریم به برکت خون مطهر شهدا است، اضافه کرد: براساس برنامه ریزی ها و پیگیری های صورت گرفته پنج شهید گمنام سهمیه خراسان جنوبی شده تا در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم خوبی در استان با حضور گسترده مردم برگزار شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم استان مشتقاق و پیگیری هستند که میزبان شهدای گمنام باشند، گفت: بنابراین سعی شده تمام استان برای حضور شهدای گمنام پوشش داده شوند.

فلاحی تصریح کرد: با توجه به زمان محدودی که از زمان ورود پیکرهای شهدای گمنام به استان تا سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) وجود داشته برنامه ریزی شد تا مردم استان در دو محور از وجود شهدای گمنام در مراسمات معنوی که در این خصوص برگزار می شود برخوردار شوند.

وی یادآور شد: به همین سبب مراسمات تشییع دو شهید گمنام از محور طبس و دو شهید را از محور نهبندان آغاز کرده ایم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: مردم در شهرهای مختلف استان برای میزبانی از شهدای گمنام برنامه های پرشوری برگزار می کنند و فیض لازم را از پیکر شهدا می برند.

فلاحی ادامه داد: مردم شهرهای مختلف استان در دو محور ذکر شده تا ۲۶ آذرماه میزبان شهدا هستند.

پیش بینی ۱۱۰ برنامه فرهنگی و معنوی

وی گفت: با حضور پیکر مطهر شهدا در استان ۱۱۰ برنامه فرهنگی و معنوی پیش بینی شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان داشت: مردم مرکز استان میزبان پیکر مطهر یکی از این شهدای گمنام در طی این مدت هستند هر چند در برخی از روزها میزبان سه شهید نیز خواهند بود.

فلاحی با اشاره به اینکه بسیاری از نقاط استان درخواست شهدای گمنام دارند ولی باید شرایط و ضوابطی داشته باشند تا در بهترین نقطه پیکر شهدا به خاک سپرده شود تا مزار شهدا به قطب فرهنگی تبدیل گردد، افزود: مهم ترین بحثی که در حال حاضر در این راستا وجود دارد بحث یادمان شهدا است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده بود، شش نقطه در استان برای تشییع شهدا آماده شود اما دو نقطه بیشتر نتوانستند یادمان هایی که مورد تأیید باشند را آماده کنند بنابراین پیکر این شهدا در دو نقطه استان بعد از تشییع، تدفین خواهند شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه دو برنامه مهم در این چند روزی که استان میزبان شهدا می باشد پیش بینی شده است، بیان کرد: شب شهادت فاطمه زهرا برنامه وداع با شهدا در مرکز استان که همزمان با سراسر کشور بوده و در این راستا دو نطقه در شهر بیرجند برنامه ریزی شده، یکی از این مکان ها حسینه جماران با حضور مردم و پیکر سه شهید گمنام مراسم وداع و مراسم عزاداری برگزار نقطه دیگر در مسجد قبا در شمال شهر پیش بینی شده که دو پیکر شهید را در آنجا داشته باشیم و مراسم وداع و عزاداری شب شهادت فاطمه زهرا را برگزار کنیم.

فلاحی ادامه داد: روز شهادت حضرت زهرا (س) نیز مراسم تشییع پیکر مطهر پنج شهید گمنام در استان و همزمان ۲۸۰ شهید در سراسر کشور برگزار می شود.

مراسم تشییع در بیرجند

وی افزود: از محل کهف الشهدا از خیابان شهید مدرس به سمت میدان ابوذر مراسم تشییع را خواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: از روز ورود پیکر شهدای گمنام به استان تا شب شهادت فاطمه زهرا هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا صبح پیکر شهدا در محل کهف الشهدا بیرجند قرار دارند و علاقمندان می توانند از فیض معنوی این مکان استفاده کنند.

فلاحی با بیان اینکه پیکر دو شهید در استان تدفین خواهند شد، تصریح کرد: تدفین این دو شهید در شهرستان زیرکوه انجام می شود به طوری که پس از مراسم تشییع و عزاداری روز شهادت حضرت زهرا (س) یک شهید در روستای استندن و ۲۷ آذرماه یک شهید در روستای بارنجگان یکی از روستاهای مرزی زیرکوه تدفین می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیکر مطهر سه شهید دیگر پس از مراسمات شهادت دوباره به تهران منتقل خواهند شد.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول