اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

ایالت کالیفرنیا به دانش‌آموزان نحوه تشخیص اخبار جعلی را آموزش می‌دهد

طبق لایحه جدید کالیفرنیا، از سال آینده کلاس‌های سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان و با هدف تشخیص اخبار جعلی برگزار خواهد شد.

ایالت کالیفرنیا به دانش‌آموزان نحوه تشخیص اخبار جعلی را آموزش می‌دهد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، کالیفرنیا سال آینده به یکی از معدود ایالت‌های آمریکا تبدیل خواهد شد که به دانش‌آموزان سواد رسانه‌ای آموزش می‌دهد. این اقدام تصمیم زمانی گرفته شده که بی‌اعتمادی به رسانه‌ها در بالاترین حد خود قرار دارد و فناوری‌های جدید شناسایی اطلاعات نادرست در فضای مجازی را غیرممکن کرده است.

لایحه ایالتی که پاییز امسال به امضا رسیده مدارس دولتی را موظف می‌کند که سواد رسانه‌ای را آموزش دهند. این مجموعه از مهارت‌ها شامل شناسایی داده‌های جعلی، تشخیص اخبار جعلی و تولید محتوای اینترنتی درست و مسئولانه می‌شوند.

محققان مدت‌هاست هشدار می‌دهند که اکوسیستم دیجیتال تاثیرات بسیار بدی روی جوانان داشته و آن‌ها گمان می‌کنند که این آموزش می‌تواند شرایط کنونی را تغییر دهد. جراح عمومی ایالات متحده از آموزش سواد رسانه‌ای حمایت و از آن به عنوان یکی از راه‌های مبارزه با بحران سلامت روان جوانان ناشی از رسانه‌های اجتماعی یاد کرده است. انجمن روانشناسی آمریکا قبلاً از والدین و مدارس خواسته بود قبل از اینکه جوانان شبکه های اجتماعی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند، به آن‌‌ها سواد رسانه‌ای استفاده از این پلتفرم‌ها را آموزش دهند.

مارک برمن، عضو مجمع کالیفرنیا که حامی این لایحه بود، در بیانیه‌ای گفت: "چیزی که در دنیای آنلاین اتفاق می‌افتد می‌تواند وحشتناک‌ترین تأثیرات را در دنیای واقعی به دنبال داشته باشد." دستورالعملی که به تازگی امضا شده به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا کاربران شبکه های اجتماعی در مورد آنچه که منتشر می‌کنند مسئولیت‌پذیرتر باشند و امنیت و حریم خصوصی آنلاین را بهتر درک کنند.

در حال حاضر تنها ۱۸ ایالت آمریکا تاکنون استانداردها یا الزامات رسمی آموزش سواد رسانه‌ای را وضع کرده‌اند و لایحه آموزش سواد رسانه‌‌ای مجلس ایالتی در پاییز امسال با حمایت دو حزب به اتفاق آرا تصویب شد.

ارین مک‌نیل، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه حمایت از سواد رسانه‌ای می‌گوید: این نشان دهنده اهمیت بالای آموزش این مهارت‌ها به جوانان است که هر دو حزب به آن رای دادند. 

کالیفرنیا بیش از یک دهه است که به تدریج سواد رسانه‌ای را در قوانین آموزشی‌اش گنجانده است. از سال ۲۰۱۰،  سواد رسانه‌ای بخشی از استانداردهای مدارس این ایالت بوده اما تاکنون اجرا نمی‌شد. قانون دیگری که در سال ۲۰۱۸ تصویب شد، ایالت را ملزم می‌کرد که منابع آموزشی درمورد سواد رسانه‌ای را در اختیار مربیان قرار دهد اما این قانون الزام اجرای آموزش سواد رسانه را به دنبال نداشت.

آلیس هوگت، محقق آموزش، در مورد این لایحه برای نوجوانان گفت: لایحه جدید همه چیز را یک گام جلوتر می‌برد و آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس یکی از مهم‌ترین و برترین موارد قابل آموش است.

مایک تورس، مدیر چارچوب های برنامه درسی و بخش منابع آموزشی دپارتمان آموزش کالیفرنیا نیز درباره این لایحه گفت: از آنجایی که مدارس بودجه غیرمتعهد دریافت می‌کنند، می‌توانند به اندازه یا کمتر از آن در آموزش سواد رسانه‌ای استفاده کنند و ممکن است تا زمانی که مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند از هر روشی برای انجام این کار استفاده کنند.

هوگوت همچنین گفت: «تصویب این لایحه فقط نیمی از کار است و باید ارتباط و همکاری موثر با ذینفعان و همچنین نظارت مستمر با اجرا کنندگان این قانون وجود داشته باشد.

با وجود چالش‌های عملی، تحقیقات به اثربخشی آموزش مهارت‌های اطلاعات رسانه‌ای در کوتاه ترین زمان اشاره دارد. طبق گفته سام وینبرگ، روان‌شناس و استاد دانشگاه استنفورد، مهارت‌هایی مانند بررسی دیجیتال حقایق نمی‌توانند فقط در ذهن بررسی شوند و باید به طور صریح آموزش داده شوند.

 کریس آلبک، مدیر محتوا و آموزش در BUSD گفت: دانش‌آموزان اکنون دسترسی بیشتری نسبت به گذشته دارند. بچه‌ها همیشه بچه‌ها هستند و کارهای بچه‌گانه انجام می‌دهند. اما باید به آنها روش‌های صحیح برخورد با دنیای دیجیتال را یاد بدهیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول