اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

طهرانچی: دانشگاه آزاد در تربیت نیروی انسانی مدل جدیدی را دنبال می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی انسانی مدل جدیدی را دنبال می کند و همه اقدامات این دانشگاه براساس سند تحول و تعالی است.

طهرانچی: دانشگاه آزاد در تربیت نیروی انسانی مدل جدیدی را دنبال می‌کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، اولین نشست دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عاصمه قاسمی مشاور رییس دانشگاه در امور زنان و خانواده در سالن ۹ دی سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این نشست با گرامیداشت روز دانشجو و هفته پژوهش و تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س) گفت: حضرت زهرا (س) ام ابیها و حضرت خدیجه (س) ام المومنین هستند. خدا را شاکریم در مکتبی هستیم که زن در آن دارای شرافت و کرامت است و اگر بخواهیم زن اجتماعی مثال بزنیم، بهترین آنها حضرت زهرا (س) و حضرت خدیجه (س) است که در اجتماعی که پیش از ظهور اسلام دختران را زنده به گور می‌کردند، بیشترین حضور و بروز را در اجتماع داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که آیین ما برای زن در سه عرصه «زن به ماهو زن، مادر و همسر» جایگاه ویژه‌ای قائل است.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و اتفاقات پس از آن اظهار کرد: این عملیات چنان طوفانی برپا کرده که بیش از هر چیز مبانی‌ که تاکنون در کلاسهای مان درباره غرب می‌گفتیم را فرو ریخت. هفته گذشته در کنگره آمریکا سه رییس دانشگاه معتبر جهان را با بهانه یهودستیزی به محاکمه کشیدند و این یک اتفاق ساده نیست، چرا که غرب سالها مدعی بود که توانسته در مکتب لیبرال دموکراسی جامعه خاص خود را بسازد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از آنجا که برخی احساس می کردند این جامعه رشد یافته است، منابع و نظریه های غرب را الگو گرفتند و در کلاسهای درس قرائت کردند. اما امروز همه متوجه شدند که این مبانی و نظریه ها مانند کارتون و فیلم های هالیوودی است. امروز طوفان الاقصی چنان طوفان بزرگ و باعظمتی به راه انداخته که چهره کاذب غرب را کنار زده و چهره اصلی آن را برای جهانیان نمایان کرده است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا طوفان الاقصی قوی است؟ یکی از دلایل آن روح مادران و کودکان غزه است که با وحشی گری و ظلم رژیم صهیونیستی و غربی‌ها هر روز یا زیر بمب‌های سهمگین کشته می‌شوند و یا دلشان می‌لرزد و بر آنان نفرین می گویند. به همین دلیل طوفان الاقصی هویداکننده ماهیت غرب است.

وی با بیان اینکه غرب از طریق نظریه‌ها و بنیان‌هایی همچون یونیسف، یونسکو، بحث حقوق زنان و برابری زن و مرد و... چهره کاذبی از خود نشان داده بود، گفت: غربی‌ها از این طریق خود را دایه مهربان‌تر از مادر نشان داده بودند، اما در وقایع طوفان الاقصی دیدیم که آنها در بمباران غزه حتی به کارکنان سازمان ملل رحم نکردند و بیش از ۱۰۰ کارمند این سازمان در بمباران‌های رژیم صهیونیستی کشته شدند. این موضوع ثابت کرد که وقتی تمدن غرب در حال غرق شدن است، ماهیت اصلی و واقعی خود را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طوفان الاقصی و وقایع غزه، ماهیت مردسالارانه، قدرت طلب و گرگ صفت غرب را نمایان کرد، افزود: در مواجهه با این ماهیت غرب، مبانی فکری به تنهایی جوابگو نیست. در هفته اخیر دیدیم که دبیرکلی که انتخاب کردند که در رأس سازمان ملل و حقوق بشر باشد، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد، اما نماینده آمریکا که خود فردی رنگین پوست است، وتوی آمریکا را در اعمال ماده ۹۹ اعلام کرد. این موضوع نشان می دهد که مسأله غزه عمیق تر از یک جنگ ساده است.

وی ادامه داد: پیش از طوفان الاقصی ما جنگ بوسنی، جنگ کوزوو، جنگ افغانستان، عراق و داعش را دیدیم، اما این بار همه غرب با همه انسانیت در افتاده است و اکنون وقت عبرت گرفتن است که کجا می‌خواهیم برویم. این روزها شاهد هستیم که جایزه صلح نوبل را به زن ایرانی می‌دهند، اما همزمان با این اتفاق هزاران زن و کودک را در غزه قربانی می کنند. این نمایش ها دیگر برای جهانیان غیرقابل باور شده است.

طهرانچی تصریح کرد: سال گذشته همزمان با اغتشاشاتی که در کشور اتفاق افتاد، تعدادی از اساتید بیانیه نوشتند و مدعی شدند که اقتدار و هویت دانشگاه خدشه‌دار شده است، این اساتید باید بپرسند که در محاکمه سه رییس دانشگاه در کنگره آمریکا حکمرانی، هویت، استقلال دانشگاه و نهاد علم چه شده است؟ واقعیت این است تا زمانی که دانشگاه موشک ساز است، برای غرب خوب است، اما زمانی که از انسانیت می گوید، محاکمه می شود. غرب معتقد است که دانشگاه و دانشگاهیان باید برده اهرام ساز باشند.

وی گفت: امروز دانشگاه بیش از هر زمان باید یک علامت سؤال مواجه است و پس از دانشگاه، زنان با این سؤال روبه رو هستند که به کدام آیین می خواهیم باشیم؟ و چرا می خواهیم از مبنای خود فاصله بگیریم؟

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مبانی فکری شکل گرفته در غرب از جمله برابری زن و مرد و موضوعات فمینیستی اظهار کرد: از نگاه قرآن کریم زوجیت در کل خلقت الهی حاکم است و ما به جای برابری زن و مرد، زوجیت در زن و مرد داریم که یکدیگر را به کمال می رسانند، در این نگاه در جایی زن و مرد برابر و در جایی زن بالاتر از مرد و در جایی دیگر مرد از زن بالاتر است. قرآن کریم در ماجرای هدهد و بلقیس به این موضوع اشاره کرده است. تفاوت‌های زن و مرد در نظام زوجیت معنا پیدا می کند و حضور زن به ماهو زن، همسر و مادر هویت می‌یابد.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه های مطرح دنیا به دنبال برجسته کردن نقش جنسیت هستند، گفت: اگر روندی که غرب دنبال می کند را ندانیم، حقوق واقعی زن را نمی توانیم درک کنیم، چرا که آنها به دنبال مطرح کردن جنسیت در مقابل زوجیت هستند و این در حالی است که خداوند همه چیز را زوج خلق کرده است که بدون هم به کمال نمی رسند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نگاه کاملی به موضوع زوجیت و حمایت از زنان و دختران دارد، افزود: در این راستا بحث دانشگاه حامی مادر در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد، چرا که معتقدیم باید مقتضیات و خصوصیات زنان را درک کنیم. در اقدام دیگر مصوب کردیم که اساتید و کارکنان زن بتوانند از ۲۴ ماه مرخصی زایمان استفاده کنند. نگاه ما این است که اولین معلم و مربی زندگی اجتماعی هر فرد، مادر است و باید در دانشگاه آزاد اسلامی این جایگاه را مدنظر قرار دهیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تفاوت زن و مرد زیبایی خلقت الهی است، گفت: ما باید تفاوت های زن و مرد را درک کنیم، البته این تفاوت ها، ضعف نیست، بلکه زیبایی خلقت است و با درک این تفاوت می توانیم جامعه کامل بسازیم. حضور اجتماعی زن در اسلام، عمیق و نقش آفرینی آن متفاوت است، به طوری که پس از ارتحال پیامبر مکرم اسلام و زمانی که حضرت علی (ع) خانه نشین شد، حضرت زهرا(س) در اجتماع حضور یافتند و پرچمدار ولایت شدند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی انسانی مدل جدیدی را دنبال می کند، گفت: همه اقدامات این دانشگاه براساس سند تحول و تعالی است. یکی از نکاتی که در حوزه علوم انسانی رقم می زنیم، مأموریت محور کردن دانشکده‌هاست. که یکی از آنها دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی است که مربوط به معاونت علوم تربیتی و مهارتی می شود، در ذیل این دانشکده مدارس سما و مهدکودک‌های دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان محیط عرصه دانشجویان این دانشکده‌هاست.

وی افزود: فعالیت مهدهای کودک در دانشگاه آزاد اسلامی صرفاً مربوط به داشتن کودکستان نمی شود، بلکه محیط تعلیم و تربیت اسلامی می دانیم تا بتوانیم برای آن تولید نظریه و فکر داشته باشیم. معتقدیم که نظریه ها و مبانی فکری غرب وحشی نمی‌تواند تربیت کننده فرزندان ما باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه مدل‌ساز باید محیط عرصه و پایه داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دانشکده هایی که در مدل جدید دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده، دانشکده هنر و رسانه است و این دانشکده نیز باید مراکز سراهای نوآوری صنایع خلاق داشته باشد. همچنین روزنامه فرهیختگان، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایسکانیوز و خبرگزاری آنا محیط های عرصه این دانشکده هستند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه تغییر ریل آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه جدی است، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال الگوسازی است، چرا که دانشگاه‌ها دیگر صرفاً کلاس محور نیستند، با آمدن فضای مجازی، تحولات شکل گرفته در آموزش و نیازهای زندگی، دانشگاه ها نیز باید تغییر روش بدهند، مدل دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از مدل موفق تربیت علوم پزشکی و پرستاری است. می خواهیم آن را در علوم انسانی اجرا کنیم و فضاهای مناسب در کنار دانشگاه به وجود بیاوریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به مطالب بیان شده از سوی دانشجویان حاضر در این نشست گفت: طرح دستیاران آموزشی که مربوط به تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی می شود، یکی از اقدامات نوآورانه این دانشگاه است که ۳۲ هزار نفر از دانشجویان در سامانه ثبت نام کردند و در نیمسال جاری، ۱۸ هزار نفر از این دانشجویان به عنوان دستیار آموزشی انتخاب شدند. عملکرد مدیران گروه ها در جذب دستیاران آموزشی از سوی معاونت های موضوعی بررسی و ارزیابی می شود.

طهرانچی درباره اجرای طرح همیار دانشجو نیز اظهار کرد: ۹ هزار و ۵۰۰ کارمند دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر بازنشسته شدند و برای پر کردن خلاء این تعداد کارمند، از سامانه سپاری و طرح همیار دانشجو استفاده کردیم، از این طریق با حضور همیاران دانشجو در فضای ستادی دانشگاه، سعی داشتیم علاوه بر اعمال تخفیف شهریه به این دسته از دانشجویان، فضای اداری دانشگاه را از انجماد خارج کنیم. در حوزه استادی نیز با استفاده از توان دستیاران آموزشی نسل جدید را به بدنه استادی اضافه کردیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین برای ایجاد فضای امن و معتبر اشتغال بانوان، کارهای زیادی انجام داده است. در نمایشگاه پژوهش که اکنون در مصلی تهران در حال برگزاری است، بسیاری از شرکت های دانش بنیان و هسته ها و واحدهای فناور را دختران دانشجو تشکیل داده اند، علاوه بر آن مدیر عامل بزرگترین شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برعهده دکتر گل آبادی استادیار واحد اصفهان و دیگر شرکت های دانش بنیان برعهده بانوان استاد است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به بیان دغدغه ها و مطالبه های یکی از دانشجویان واحد فرشتگان گفت: امروز بسیار خوشحال شدم که دانشجویان واحد فرشتگان در این جلسه حضور دارند و در حال سپری کردن نیمسال پایانی دوره کارشناسی هستم. کشور ما سال ۱۳۰۳ اولین مدرسه ناشنوایان را تأسیس کرد، اما برای ورود این عزیزان به آموزش عالی اقدام صورت نگرفت که دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی فرشتگان را راه اندازی کرد و اکنون شاهد به ثمر رسیدن آن هستیم. تلاش داریم فارغ التحصیلان این واحد دانشگاهی پا به عرصه اجتماع و کار بگذارند. دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از این عزیزان را وظیفه خود می داند.

طهرانچی خطاب به حاضران در این نشست گفت: امروز حیثیت بانوان، جامعه و خانواده در گرو حضور مؤثر شما در جاذبه و دافعه نسبت به هنجارها و ناهنجاری هاست. واقعیت این است که خلقت شکل نمی گرفت، مگر آنکه جاذبه و دافعه در آن وجود داشته باشد. اینکه ما بی تفاوت از کنار ناهنجاری ها بگذریم، آینده را خراب می کند. جامعه ای که در آن دافعه و جاذبه، محبت، مودت و بالاتر از آن تولی و تبری از بین برود، روزگار خوبی نخواهد داشت. نگذارید ناهنجاری ها را به ما دیکته کنند.

در ابتدای این نشست مرادعلی وند دانشجوی دکتری مطالعات زنان، پیرنظری دانشجوی کارشناسی معماری داخلی واحد فرشتگان، همتی دانشجوی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی و سعیدی دانشجوی دکتری جامعه شناسی موضوعاتی از جمله اختصاص فضای مناسب برای دختران دانشجو در واحدهای دانشگاهی، ارتقای سطح کیفیت و گسترش مهدهای کودک برای حضور مادران دانشجو، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه در حوزه علوم انسانی، استفاده از پایگاه علمی و اجتماعی دختران دانشجو، توجه به سلامت روان و مشکلات خانوادگی دانشجویان ناشنوا و دارای شرایط خاص، تقویت حضور دانشجویان ناشنوا در برنامه های دانشجویی و فراهم کردن شرایط اشتغال بانوان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول