اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

من «رسول» ۷۰ سال دارم؛ مردی با آرزوهای بزرگ

22 آذر سالروز تولد کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس موفق سینمای ایران است، سینماگری که او را کاشف جوانان در سینما می‌دانند، مردی که آرزوهای بزرگی در سینمای ایران دارد و شاید بیش از همه به واسطه سه‌گانه‌اش با موضوع دختران جوان شناخته می‌شود؛ «رسول صدرعاملی».

من «رسول» ۷۰ سال دارم؛ مردی با آرزوهای بزرگ

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: سینماگران بسیاری مسیر سینما را تغییر داده و یا باعث رشد آن شده‌اند، عده‌ای دیگر هم معلمان سینما محسوب شده و نسل جدید هنر هفتم را تربیت می‌کنند.

اما رسول صدرعاملی فیلمسازی است که هم بخشی از دغدغه‌مندی سینمای اجتماعی ایران را رشد داده و هم نسل جدیدی را به سینما معرفی کرده است.او تا سال ۱۳۵۹ خبرنگار، گزارشگر و قصه نویس روزنامه «اطلاعات» بود و فیلمسازی را با فیلم «رهایی» در سال ۱۳۶۱ آغاز کرد.

صدرعاملی طی چهل سال فعالیت در سینما به عنوان کارگردان، سیزده فیلم سینمایی ساخت و جریان جدیدی را در موضوعات و البته بازیگران سینما ایجاد کرد و نشان داد که در هر دو بعد دغدغه جوانان دارد.

نگاهی به آثار

«رهایی» اولین فیلم این کارگردان است که متاسفانه اطلاعاتی از اکران آن در دسترس نیست و فیلم «سمفونی تهران» ساخته شده در سال ۱۳۷۲ به دلیل تایم کم و ۵۸ دقیقه‌ای آن هیچگاه به اکران عمومی در نیامدند. 

«گل‌های داودی»؛ اولین اکران، اولین موفقیت

در سال ۱۳۶۴ و در بحبوحه سال‌های دفاع مقدس و در سال ۱۳۶۴ فیلم «عقاب ها» ساخته ساموئل خاچیکیان با بیش از ۳ میلیون و دویست هزار تماشاگر صدرنشین جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال شد.

در این بین ملودرام «گل‌های داودی» ساخته رسول صدرعاملی که از سومین دوره جشنواره فیلم فجر پنج جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد برای جمشید مشایخی و پروانه معصومی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین موسیقی را دریافت کرده بود با کشاندن بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب رده سوم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال را از آن خود کرد.

«گل‌های داودی» از اولین آثار آغازگر ملودرام در سینمای پس از انقلاب بود که این جریان سینمایی را معرفی کرد.

«پاییزان» ادامه ملودرام

رسول صدرعاملی «پاییزان» را با فیلمنامه اولیه‌ای با نام «در مسیر تندر» نوشته فرید مصطفوی و ابوالحسن داودی شروع و با همکاری فریدون جیرانی و خسرو دهقان آن را بازنویسی کرد تا نسخه نهایی حاصل شود.

فیلمی که بازهم استقبال تماشاگر را در پی داشت. تعداد مخاطبان فیلم کمی از نصف تماشاگران «گل‌های داودی» بیشتر بود و با رقمی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیننده موفق شد در رتبه هفتم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ۱۳۶۷ قرار گیرد.

امین تارخ، کتایون ریاحی و داریوش ارجمند از بازیگران این فیلم بودند.

«قربانی» با دو ستاره روز سینما

ابوالفضل پورعرب که با «عروس» دیدع شده بود و داریوش ارجمند که «ناخدا خورشید» و «پرده آخر» روی بورس بود در فیلم «قربانی»، چهارمین ساخته رسول صدرعاملی در نقش پدر و پسری و در قامت بازیگران اصلی این فیلم ظاهر شدند.

این فیلم در سال ۱۳۷۱ توانست بیش از ۶۰۰ هزار تماشاگر را به سالن های سینما بکشاند. نسرین مقانلو که در این فیلم ایفای نقش کرد.

«دختری با کفش‌های کتانی»، آغاز سه‌گانه دخترانه

۵ سال پس از ساخت «سمفونی تهران» و عدم اکران آن، صدرعاملی اولین فیلم از سه‌گانه دخترانه‌اش را در سال ۱۳۷۷ ساخت که با استقبال مواجه شد: «دختری با کفش های کتانی».

فیلمنامه این اثر از فریدون فرهودی است که بر اساس طرح اولیه پیمان قاسم‌خانی نوشته شده بود. فیلم، مهرماه سال ۱۳۷۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و موفق شد بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تماشاگر را به سالن‌ها بکشاند.

صدرعاملی در این فیلم پگاه آهنگرانی را به سینمای ایران معرفی کرد.

«من ترانه پانزده سال دارم»، بهترین اثر

این فیلم بهترین اثر رسول صدرعاملی است. او در این فیلم موضوع دخترانه سابقش را ادامه داده و اینبار ترانه علیدوستی را از میان خیل عظیمی که برای انتخاب نقش ترانه تست داده بودند انتخاب کرد تا باز هم بازیگری جدید را به سینما اضافه کند.

من ترانه پانزده سال دارم در گیشه سال ۱۳۸۱ موفق شد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاگر داشته باشد و پس از «کلاه قرمزی و سروناز» و تنها با سیزده هزار بیننده کمتر در رتبه دوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال قرار گیرد.

«دیشب باباتو دیدم آیدا»، پایان اول سه‌گانه

صدرعاملی با ساخت «دیشب باباتو دیدم آیدا» در سال ۱۳۸۳ سومین فیلم از سه گانه دخترانه‌اش را تکمیل کرد. او برای نقش اول این فیلم هم پس از تست بیش از صد چهره، از یک چهره ناآشنا استفاده کرد: سوفی کیانی. شخصیت اصلی فیلم اینبار دغدغه‌اش کسی بود جز خودش.

او متوجه حضور زنی دیگر در زندگی پدرش می‌شود و کنجکاوی برای شناخت این زن محور اصلی فیلم است. فیلم در جذب مخاطب ناکام بود. طوری که در اکران سال ۱۳۸۴ تنها ۲۲۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه بیست و سوم از آن سومین فیلم سه گانه دخترانه صدرعاملی شد.

سه‌گانه دوم، زائر

پس از پایان سه‌گانه دخترانه، صدرعاملی دست سه‌گانه دیگری را با محوریت زیارت ساخت، او این سه فیلم را با طرح‌هایی از اصغر فرهادی شروع کرد تا «هر شب تنهایی»، «شب» و «در انتظار معجزه» سه‌گانه دوم صدرعاملی باشد.

«هر شب تنهایی» و «شب» در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ ساخته و به ترتیب در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ در سینماها به نمایش درآمدند و «در انتظار معجزه» هیچگاه به پرده نقره‌ای نرسید.

«شب» با سه بازیگر مطرح از سه نسل سینمای ایران ساخته  شد تا عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی و امین حیایی با هم در این فیلم به ایفای نقش بپردازند.

«شب» در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و فیلم تنها موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای امین حیایی را به دست آورد. 

«شب» سال ۱۳۸۸ روی پرده رفت و حدود ۳۰ هزار بیننده برای آن به سینما رفتند.

«هر شب تنهایی» در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حاضر بود و موفقیتی به دست نیاورد، این فیلم در سال ۱۳۹۰ در سینماها به نمایش درآمد و در حالی که «اخراجی‌های۲» با بیش از پنج میلیون مخاطب در سینماها در صدر ایستاده بود، حدود دویست و سی هزار مخاطب جذب کرد.

«زندگی با چشمان بسته»

صدرعاملی پس از ساخت سه گانه «زائر» بار دیگر دست به کار ساخت یک فیلم اجتماعی تند و تیز و تلخ شد: «زندگی با چشمان بسته». موضوع ملتهب فیلم و نگاه تلخ صدرعاملی با وجود بهره‌گیری فیلم از بازیگران مطرح، کاربلد و محبوبی چون ترانه علیدوستی و حامد بهداد و با اینکه شهریورماه سال ۱۳۹۰ در سینماها به نمایش درآمد، نتوانست در جذب مخاطب موفق باشد.

فیلم در اکران سال ۱۳۹۰ (همان سالی که فیلم دیگری از صدرعاملی «شب» اواخر بهمن اکران شد) تنها کمی بیش از ۱۸۰ هزار تماشاگر داشت و در رتبه چهاردهم جدول فروش ایستاد.

فیلم «سال دوم دانشکده من»

پس از حدود ۶ سال دوری از سینما، صدرعاملی در سال ۱۳۹۶ بار دیگر و با فیلمنامه‌ای از پرویز شهبازی به فضای سه گانه دخترانه‌اش بازگشت. اینبار دانشگاه و دانشجویان محوریت فیلم بودند.

این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نزد نویسندگان و منتقدان و همچنین داوران چندان موفق نبود و در گیشه هم با اینکه مهرماه سال ۱۳۹۸ اکران شد، نتوانست جوانان را به سینما بکشاند. «سال دوم دانشکده من» تنها ۹۰ هزار تماشاگر داشت.

صدرعاملی و آغاز تهیه‌کنندگی/ شروع معرفی نسل جدید کارگردانان

رسول صدرعاملی که سال‌ها در قامت کارگردان بازیگران بسیاری را به سینمای ایران معرفی کرده بود، از سال *** تهیه‌کنندگی آثار مختلفی را پذیرفت تا اینبار به معرفی کارگردانان نسل جدید بپردازد.

شروع تهیه‌کنندگی صدرعاملی با نقطه اوج شروع شد، اولین تجربه «شنای پروانه» اولین ساخته محمد کارت بود که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد و بار دیگر نام صدرعاملی به عنوان یک تهیه‌کننده موفق سر زبان‌ها افتاد.

«جنگل پرتقال» ساخته موفق ایمان خوانساریان تجربه دوم رسول صدرعاملی در تهیه‌کنندگی است، فیلمی که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به اثر مورد علاقه منتقدان تبدیل شد و واکنش‌های بسیاری را با خود همراه کرد تا صدرعاملی بار دیگر کارگردانی جوان و خوش آتیه را به سینما معرفی کند.

تجربه فیلمنامه نویسی برای دیگران، موفق و پرمخاطب

فیلمنامه «می‌خواهم زنده بمانم» نوشته رسول صدرعاملی با نگاهی به ماجرای واقعی قتل پدرام تجریشی توسط ایرج قادری که دوران تازه فیلمسازی‌اش را با دوری ۱۰ ساله از سینما آغاز می کرد در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و سال ۱۳۷۴ با دو میلیون و پانصد هزار تماشاگر پس از «پرواز از اردوگاه» دومین فیلم پرمخاطب سال لقب گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول