اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شور فاطمی از دل خانه‌ها تا کوچه پس کوچه‌های نصف‌جهان

این روزها که پیراهن‌های مشکی و پرچم‌های سیاه هیئات در اصفهان می‌درخشد، اگر چشم سر را ببندیم و چشم دل را بگشاییم و سلامی راهی مدینه و مادرِ شهید کنیم، رایحه اخلاص و توسل و شهادت از کوچه پس کوچه‌های نصف جهان و ظرف‌های سمنوی نذری به مشاممان خواهد رسید.

شور فاطمی از دل خانه‌ها تا کوچه پس کوچه‌های نصف‌جهان

خبرگزاری فارس، اصفهان: فاطمیه روزهایی است که برای ما شیعیان و ایرانیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، جایگاهی برآمده از غیرت ولایی و عشق الهی که شوری غریبانه و حزنی مظلومانه و سکوتی قدرتمندانه همراه دارد، روزهایی که همچون محرم پیراهن‌های مشکی و پرچم‌های سیاه در سراسر اصفهان دوست‌داشتنی و کشورمان می‌درخشد و عطر نذری آسمان را می‌گیرد، اما این عطر تنها از برنج و روغن و گندم و شکر و ... نیست، اگر چشم سر را ببندیم و چشم دل را بگشاییم و سلامی راهی مدینه و مادرِ شهید کنیم و با جان و دل بو بکشیم، رایحه اخلاص و توسل و شهادت را از کوچه پس کوچه‌های نصف جهان حس می‌کنیم.

از نذری‌های این روزها، سمنو پزان است که در اصفهان و شهرها و روستاهای اطراف آن رونق بسیاری دارد، نذری که مزین به نام حضرت زهرا(س) است و آداب خاصی هم دارد، معمولا حیاط خانه‌ای که دیگ سمنو در آن برپا می‌شود را پوش میزنند و همسایه و دوست و آشنا و فامیل را جمع می‌کنند، قرآن و زیارت و حدیث کساء می‌خوانند و توسل می‌گیرند و ذکر می‌گویند و روضه مادر می‌خوانند و دیگ را هم می‌زنند و حاجت می‌خواهند و حاجت می‌گیرند و روایت‌ها شنیده‌ایم از حاجت روا شدن‌ها و گره گشایی‌ها پای دیگ سمنو که البته همه از برکت ذکر فضایل اهل بیت(ع) و اخلاص و اتصال قلبی به بانوی دو عالم است.

این تجمع‌های عاشقانه تنها پای دیگ سمنو نیست و این ایام به غیر از مسجدها و حسینیه‌ها و هیأت‌ها، در خانه‌های شهر شهیدان‌مان هم چراغ روضه فاطمی روشن و فروزان است و حیات بخش زندگی و خانواده‌ها شده است، روضه‌هایی که میهمانانش همسایه‌ها و دوستان و خانواده‌ هستند اشک می‌ریزند پای نهال آدمیت خود و چای روضه می‌نوشند تا از خاک سر بر افلاک برآورند و چهره به درگاه اهل بیت(ع) بسایند.

گفتیم چای و نماهنگ استکان و نعلبکی و قل قل سماور چایخانه فاطمی بر لوح دلم پخش شد، چادری که غم چادر خاکی مادر را دارد و طعم چایی‌اش انسان را از زمین جدا کرده و به آسمان ولی دوستی می‌برد، طعمی که با چای‌های دیگر از زمین تا آسمان تفاوت دارد و چه ترکیب زیبا و خوش طمعی، تلخی چای و شیرینی قند که تلخی غم ۹۵ روز پس از نبی(ص) چهارده قرن پیش و شیرینی شیعه بودن را مخلوط کرده است و این چایخانه‌ها در گوشه‌گوشه اصفهانمان پذیرای عزاداران فاطمی است.

پایان پیام/63106

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول