اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امام جمعه موقت شیراز: حکمرانی فضای مجازی مورد توجه مسؤولین قرار گیرد

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه آسیب پذیری جدی ما در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، مسئله مدیریت فضای مجازی و حکمرانی مجازی است، گفت: در بررسی که انجام شده پنج نوع حکمرانی را استکبار جهانی در طول تاریخ خودش نسبت به جوامع مختلف اعمال کرده است و آخرین نوع حکمرانی که مقام معظم رهبری تعبیر به استعمار فرارو می کند، حکمرانی ذهنی روانشناسی است.

امام جمعه موقت شیراز: حکمرانی فضای مجازی مورد توجه مسؤولین قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین قانع در خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مصادیق رعایت تقوا، روحیه شکرگزاری نسبت به نعمت‌های خداوند است. حضرت امیرالمومنین در خطبه متقین یکی از اوصاف اساسی و مهم متقین را روحیه شکرگزاری و همراه با رضایت از خداوند ذکر می کند و درباره متقین می فرماید: متقین شب رو با هم و غم شکر نسبت به نعمتهای خدا به سر می برند و این روحیه رو دائما و روزانه با خود حفظ می‌کنند.

وی افزود: در قرآن کریم آیات متعدد و متکثری درباره روحیه شکرگزاری مطرح شده است، تعابیر عجیبی در آیه ۱۴۷ سوره نسا است و خداوند می‌فرماید "مَا یَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِکُمْ إِنْ شَکَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ  وَکَانَ اللَّهُ شَاکِرًا عَلِیمًا"، خدا اقدام به عذاب شما نمی‌کند و از شما انتقام نمی‌گیرد و در رخصت رحمت الهی هستید اما تا زمانی که اهل شکرگزاری باشید و اهل ایمان به خداوند متعال.

همچنین مفسرین بزرگ ‌بیان فرمودند در این آیه شکرگزاری مقدم بر ایمان شده است. قطعا نکته‌ای برای تقدم شکرگزاری بر ایمان وجود دارد و آن نکته این است که ما تا زمانی که نعمت‌های خداوند را ندانیم و نشناسیم و نسبت به این نعمت‌ها شکرگزار نباشیم و این شکرگزاری مقرون به رضایتمندی از خداوند نباشد درجات ایمان در ما شکل پیدا نمی‌کند و تحقق نمی یابد.

او در ادامه به موضوع شکرگزاری اشاره کرد و گفت: احساس رضایت از خدا باید سرلوحه زندگی روزمره ما باشد تا از این رهاورد، خداوند نعمتهای خود را بر افزون کند و نقطه مقابل این مطلب را هم خداوند فرموده است.

وی افزود: در سوره سبا آیه ۱۷ خدای متعال فرموده است " ذَلِکَ جَزَیْنَاهُمْ بِمَا کَفَرُوا وَهَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ"، آیا ما جز انسان ناسپاس را مجازات می‌کنیم؟یعنی مجازات خدا معلق شده بر کفران نعمت و انشاالله خداوند این روحیه اساسی متقین را در ما ایجاد و تقویت کند.

او در ادامه با بیان اینکه در ادامه فرمایشات نماینده معزز ولی فقیه در خصوص جایگاه خانواده و در آستانه شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت این واقعه جانسوز دقایقی را در باب جایگاه و ارزش خانواده متعالی از منظر قرآن و اهل بیت نکاتی را عرض می کنم.

حجت‌الاسلام قانع گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری خانواده به عنوان یک سنت الهی مطرح است و این از عجیب‌ترین تعابیری است که می‌توان درباره نهاد مقدس خانواده یافت و پیدا کرد. اگر نهاد مقدس خانواده یک سنت الهی است مثل سایر سنت‌هایی که ما در قرآن کریم با آن مواجه هستیم باید ابعاد و ارکان این سنت را بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم.

امام جمعه موقت شیراز افزود: باید به شرایطی که این سنت مقدس دارد و براساس این شرایط می توانیم به ظرفیت‌های این سنت دست پیدا کنیم و مشمول هدایت خدا شویم آگاهی پیدا کنیم پس نگاه ما به خانواده یک نگاه کاملا حقیقی و تکوینی و برخوردار از ظرفیت‌های وسیع الهی است و خداوند برای این ظرفیت برنامه ‌ریزی‌های دقیقی را برای تکوین و تشریع قرار داده است و در نقطه مقابل این نگاه عمیق دنباله روان شیطان و ابلیس و جبهه ملحد استکبار غربی می‌خواهند این سنت الهی را لگد مال کنند و در مقابلش ساختارهای حیوانی و به دور از انسانی را علم کنند.

او در ادامه اظهار داشت: محور اساسی این سنت الهی خانواده شخصیت زن قرار دارد که این شخصیت به تعبیر مفسرین ما مجرای خالقیت الهی است و خداوند خالقیت خود را از طریق این جایگاه رفیع زنانه در عالم هستی قرار داده است.

وی با اشاره به مناسبت شهادت حضرت گفت: وقتی ما به سوره نور مراجعه و آیه نور را مطالعه می‌کنیم که خداوند فرمود خداوند نور آسمانها و زمین است و تجلی این نورانیت و همه عوامل الهی مشکات الهی است که در روایات متعدد مصداق این مشکات را حضرت صدیقه طاهره(س) ذکر کردند.فاطمه زهرا(س) محور نورانیت الهی و محور هدایت انسان‌ها است. جلوه درخشان انسانیت و خلاصه انبیا و اولیای الهی است و اگر هدایتی در عالم بخواهد شکل بگیرد از وجود مقدس حضرت است و منشا هدایت در عالم وجود مقدس حضرت است.این وجود نورانی و هدایتگر ظرفیت خود را در بستر خانواده قرار می دهد.

او افزود: در ادامه آیه نور می‌فرماید: نور هدایت الهی می‌آید در خانه و خانواده تجلی پیدا می‌کند و خانواده بستر هدایت الهی می شود.‌این ظرفیت بناست که در بستر خانه و خانواده اثر هدایت‌گری خود را شروع کند لذا خانه و خانواده تعین می‌دهد نورانیت هدایت حضرت زهرا(س) را و اگر این هدایت بخواهد اثر خود را داشته باشد حتما باید در بستر خانه و خانواده باشد. این دو آیه بیانگر تاثیرات شگرف هدایتگری حضرت زهرا(س) است که از دامن این نور مقدس ائمه ما ظاهر می شوند و هدایت انسان‌ها را به دست می‌گیرند.

حجت الاسلام قانع ادامه داد: این جایگاه اساسی هدایت منطبق می‌شود بر همه زنان ما در عالم هستی، شأن هدایت‌گری و تربیت انسان‌ها بر عهده زنان ما است همچنان که خدا این شأن و هدایت را به حضرت زهرا(س) عنایت فرموده است لذا در کلام حضرت امام راحل تعبیر بسیار عمیقی دارد که فرمود قرآن انسان ساز است و زن هم انسان ساز است.انسان‌‌سازی و تربیت انسان شأنی است که حضرت امام راحل هم برای قرآن و هم برای وجود بابرکت زنان ما قائل بودند پس سنت الهی خانواده یک محور اساسی دارد و آن زن خانواده است و ما باید تلاش کنیم تمام ظرفیت‌های این سنت الهی و بسترهای نقش‌آفرینی زنان ما به عنوان انسان‌سازان و تربیت سازان فراهم شود و موانع جدی که سر این راه وجود دارد را مرتفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دو شاخصه اساسی خانواده متعالی در زندگی حضرت زهرا(س) گفت: اولین شاخصه‌ای که می‌بینیم مسئله آخرت گرایی است و آخرت‌گرایی و توجه به فرجام و عاقبت خودمان این موضوع خیلی مورد توجه حضرت بوده است و براساس این شاخصه مهم معادباوری و آخرت گرایی تربیت فرزندان خود را انجام داده است.

وی افزود: این تعابیر جانسوزتر از روضه‌هایی است که ما برای حضرت می خوانیم؛ جابربن‌عبدالله انصاری نقل می‌کنند که روزی حضرت محمد(ص)، خانم فاطمه زهرا(س) را دیدند که حضرت وارد منزل نورانی فاطمه زهرا(س) شدند و دیدند که ایشان یک پوستی از شتر را بر دوش خود انداخته و با دستان مبارک خود آرد را خمیر می‌کنند و فرزندان خود را شیر می‌دهند، این صحنه جانسوز را که دیدند چشمان حضرت پر از اشک شد و گفت ای دخترم، سختی دنیا را به شیرینی آخرت ترجیح دادی و پاسخ بسیار مهم حضرت زهرا(س) را در آن شرایط سخت ببینید که فرمود خدا را شکر می کنیم بر نعمتها‌یی که خدا به ما داده و شکر و سپاس نسبت به عنایاتی که خدا بر ما داشته است.یا روز دیگری حضرت بر بیت نورانی فاطمه زهرا(س) وارد شدند و از حضرت پرسیدند که در چه حالی؟ فرمودند به خدا قسم در خانه علی پنج روز است که بدون غذا صبح کردیم و هرگز غذایی در دهان نگذاشتیم و نه گوسفندی داریم و نه شتری و نه غذایی و نه آبی، این آخرت گرایی و خروج از تجمل و توجه به ارزش‌های دینی می شود.

وی ادامه داد: یا در روایت دیگری است که یکی از اصحاب به امر رسول الله رفتند در منزل حضرت که حضرت را بخواهند بروند به نزد پیامبر، زمانی که به حضرت خبر دادند از جا بلند شده و چادری بر سر انداختند که ۱۲ وصله با لیف خرما بر آن بسته شده بود.موقعی که از منزل خارج شدند چشمان سلمان فارسی به ایشان خورد و وقتی این صحنه را دید جناب سلمان گریه شدید کرد و گفت: دختران قیصر و کسری در سندس و حریر هستند و دختر پیامبر خاتم در این وضعیت؛ وقتی حضرت فاطمه(س) محضر پدرشان رسیدند و عرض کردند که سلمان از لباس من تعجب کرده است -منطق آخرت‌گرایی را ببینید-،  بخدا قسم ۵ سال است که ما یک پوست شتری داریم که شب‌ها به عنوان لحاف روی خودمان می‌کشیم و روزها کف حیاط پهن می کنیم و حیوانات روی آن علوفه می خورند، این منطق آخرت‌گرایی حضرت است.چقدر این شاخصه مهم خانواده متعالی در زندگی ما جریان دارد؟ چقدر سنت خانواده را براساس این مسئله آخرت‌گرایی و بی‌توجهی به امور مادی و تجملات تحقق بخشیدیم و ساماندهی کردیم؟

وی شاخصه دیگر خانواده متعالی را معنویت گرایی عنوان کرد و گفت: اگر معنویت و توجه به عالم بالا در زندگی ما تحقق پیدا نکند ابلیس و شیاطین جن و انس سیطره خود را بر ما می گسترانند. حکمرانی مجازی بلایی که نباید را بر سر خانواده ما و جوانان می آورد. در روایت دیگری حضرت رسول فرمودند: خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه را از ایمان به خودش سرشار کرده است لذا از این ایمان سرشار حضرت دائم العباده و دائم الاطاعه است، این نقطه کانونی اتصال با ملکوت بانوی خانواده است و این اتصال فضای معنوی خانواده را ساماندهی می کند.

وی افزود: اینگونه در روایت است که حضرت امام حسن مجتبی(ع) فرمودند که مادرم را دیدم که شب جمعه از شب تا صبح عبادت می کرد و تا خود صبح مشغول نماز و دعا بود و مادرم مومنین را به اسم دعا می‌کند و هیچ  برای خود از خدا نمی‌خواهد.امام حسن(ع) می فرماید به مادرم گفتم چرا برای خودت دعا نمی‌کنی؟ فرمودند که ای پسرم اول همسایه بعد خانه؛ روحیه خیرخواهی و هدایت نباید محدود به خانواده باشد باید گسترش پیدا کند و محیط پیرامون هم شامل شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم که خداوند به همه ما توفیق دهد در سایه هدایت حضرت زهرا(س) که به همه ما دارند ما بتوانیم به خانواده متعالی برگردیم و این‌سنت الهی را احیا کنیم و ارکان این سنت الهی که آخرت‌گرایی و معنویت‌گرایی باشد را تحقق دهیم و این ظرفیت الهی را در راستای تحقق هدایت‌های الهی بیشتر به کار بگیریم.

خطبه دوم

وی در خطبه دوم با تاکید بر اینکه روحیه شکرگزاری را در خودمان تقویت کنیم تا مشمول باران رحمت الهی قرار بگیریم، گفت: توفیقی نصیب مردم ولایتمدار استان فارس شده و رایحه ملکوتی شهدا در مشام و جان‌های ما وزیدن گرفته و همزمان با سالروز شهادت خانم فاطمه زهرا(س) مراسم تشییع شهدای گمنام در شیراز برگزار می شود و دعوت می‌کنیم که همه  حضور پرشور معنوی و ملکوتی داشته باشند.

حجت الاسلام قانع اظهار داشت: نکته مهمی که در این باب باید عرض کنیم همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله بهره‌گیری معنوی از حیات معنوی شهدای عزیز ما مسئله بسیار جدی است، بنیه معنوی ما در سایه هدایت شهدای ما تقویت می شود. اگر به آیه"وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ" ایمان داشته باشید قطعا ارزاق معنوی، ملکوتی و الهی از مسیر شهدا نصیب ما می‌شود. این اتفاقی نیست که تشییع شهدای گمنام مقارن با شهادت حضرت زهرا(س) شده است، اتصال معنوی شهدا با آن شخصیت بزرگوار یک مسئله واضحی در دفاع مقدس ما بوده است.

وی در ادامه گفت: ما محضر امام علی(ع) یا امام رضا(ع) که می رسیم می گوییم شما کلام ما را می شنوید، شما سلام ما را پاسخ می دهید، شما نیازهای ما را می بینید و می شناسید، شما مدیریت و تربیت زندگی ما را به دست دارید و این سمت همچنان که در آیه شریفه آمده برای شهدای عزیز ما هم هست و اتصال معنوی ما با این سفیران الهی می تواند آلودگی‌های روحی، روانی و اجتماعی ما را مرتفع کند.

وی با اشاره به مناسبت های هفته پیش رو اظهار داشت: روز پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، محور حوزه و دانشگاه شهید مفتح بودند که مقام معظم رهبری فرمودند شهید مفتح معتقد به مبارزه بود اما مبارزه برای گسترش فکر اسلامی و مبارزه برای پیدا کردن مفاهیم جدید در اسلام که این هم یک نوع مبارزه است و رهبری می فرمایند یکی از دشوارترین مبارزه‌ها همین موضوع است، مبارزه برای گسترش فکر و مفاهیم ارزشی اسلامی در بستر حوزه، جامعه و دانشگاه.

وی عنوان کرد: مسئله مهمی که مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش مورد توجه قرار دادند و امر کردند که نهادهای علمی ما این موضوع را دنبال کنند جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم بود؛ در بیانیه گام دوم هم اولین مسئله‌ای که رهبری مورد توجه قرار می‌دهد موضوع علم و پژوهش است و در یک تعبیر مهم ایشان فرموده یک رکن امنیت بلندمدت کشور مسئله علم است و در نهایت در بیانیه گام دوم امر کردند که در بستر حوزه و دانشگاه باید رویکرد جهاد علمی برقرار شود.

وی اظهار داشت: اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم می فهمیم که مسئولیت علمی ما یک مسئولیت سنگینی است. دانشگاه ما و حوزه ما باید در کنار هم به رفع نیازهای علمی و حل مسائل علمی فرهنگی و اجتماعی جامعه همت و برنامه‌ریزی کنند. رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شیراز فرمودند دانشگاه شیراز دارالعلمی است در دارالعلم و این مسئولیت‌آور و تکلیف‌آور است. یا مراکز حوزوی ما در طول تاریخ در استان فارس همیشه مرکز تولید علم بودند، شهید آیت الله مطهری در یکی از کتاب‌های فلسفی‌ خود فرموده که اگر ناخن زدن‌های سادات شیرازی نبود که حکمت متعالیه ملاصدرا به این عظمت شکل نمی‌گرفت که الان به تعبیر رهبری این‌ حکمت متعالیه فقه اکبر انقلاب اسلامی شود، لذا مسئله تولید علم و جنبش نرم افزاری تولید علم و استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه یک موضوع بسیار مهمی است که ضمن ارج نهادن به تلاش‌های دانشمندان و فرهیختگان در این خطه فرهیخته امید داریم این جهاد علمی در راستای انقلاب اسلامی قدرت و قوت بیشتری گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه اظهار داشت: موضوع دوم که خطاب بنده از این جایگاه مقدس در جوار حرم احمد ابن موسی(ع) به مسئولین کشور است، مسئله حکمرانی فضای مجازی است، رهبر معظم انقلاب در اوایل دهه ۹۰ اساسنامه مرکز راهبری فضای مجازی را ابلاغ فرمودند و بیش از ۱۲ سال از این ابلاغ می گذرد،

آسیب پذیری جدی ما در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسئله مدیریت فضای مجازی و حکمرانی مجازی است. در بررسی که انجام شده پنج نوع حکمرانی را استکبار جهانی در طول تاریخ خودش نسبت به جوامع مختلف اعمال کرده است و آخرین نوع حکمرانی که رهبری تعبیر به استعمار فرارو می کند حکمرانی ذهنی روانشناسی است.

قانع ادامه داد: دیگر مرزهای جغرافیایی برداشته شده است و دهکده جهانی در بستر فضای مجازی بناست که شکل پیدا کند، ما کجای این موضوع ایستاده ایم؟ چند نکته را رهبری به این عزیزان تذکر داده اند، موضوع بسیار مهم تولید محتوا و ایجاد موضع فعال و مبتکرانه در قبال آرایش جنگی دشمن، آسیب‌پذیری ما در سال گذشته در اغتشاشات از این ناحیه بود و در اتفاقات و در حوادث مهم پیش روی انقلاب ممکن است آسیب‌پذیر باشیم.

وی ادامه داد: تقاضای ما از مسئولین این است که نسبت به این موضوع در سطح ملی اقدامات ملموسی شاهد باشیم که اقدامات سلبی کافی نیست، رهبری فرمودند که قوی شدن کشور جز اهداف ما است، ابعاد قدرت کشور ابعاد وسیعی دارد و امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است و امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است و در همه دنیا اینگونه است و قدرت در این زمینه حیاتی است و امیدواریم شاهد برنامه‌ریزی‌های دقیق، فعالانه و مبتکرانه در این عرصه باشیم.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول