اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«آقای حکایتی» 73 سالگی‌تان مبارک ؛ در آرزوی ساخت فصل جدید «زیر گنبد کبود»

جنس بعضی صداها، تصاویر و و آواهای موسیقی جوری است که در تار و پود حافظه و خاطرات ما ماندگار می‌شود و حتی یک تلنگر کوچک ممکن است ما را به سمت گذشته و خاطرات قدیم سوق دهد؛ بهرام شاه‌محمدلو از این جنس است، مردی که امروز 72 ساله شد و برای یک نسل همچنان به عنوان راوی حکایت‌های ماندگار شناخته می‌شود، «آقای حکایتی» .

«آقای حکایتی» 73 سالگی‌تان مبارک ؛ در آرزوی ساخت  فصل جدید «زیر گنبد کبود»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، ۲۵ آذر ۱۳۲۹ سالروز تولد مردی است که با وجود سال‌ها حضورش در عرصه هنر اما هنوز یادآور یک کاراکتر جذاب است و در ۷۳ سالگی هم او را به همین نام می‌شناسند؛ «آقای حکایتی» .

بهرام شاه‌محمدلو در مجموعه‌های پرمخاطبی چون، «آرایشگاه زیبا»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» نقش‌آفرینی کرده اما دهه شصتی‌ها بیشتر او را با یک نقش خاص در یاد و خاطره دارند. حضور او در مجموعه «زیر گنبد کبود» با عنوان آقای حکایتی نه تنها فقط برای کودک و نوجوانان آن دوره بلکه برای بزرگترها نیز مجموعه جذاب بود. شاه‌محمدلو در مجموعه «زیر گنبد کبود» برای کودکان و نوجوانان به قصه گویی می‌کرد. 

 تیتراژ این مجموعه نیز بعد از گذشت چند دهه همچنان جذاب و نوستالژیک است و به دلیل جذابیت و ماندگاریش در حافظه مخاطبین بارها در فضای مجازی بازخوانی شده‌است. 

 

 

 
شاه‌محمدلو در مصاحبه‌ای درباره شکل گیری شخصیت و کاراکتر آقای حکایتی عنوان کرده بود:«کاراکتر آقای حکایتی و کسیکه قصه را تعریف می کند در طرح وجود داشت اما هنوز بازیگر مشخص نبود. دکور، صحنه، نور، لباس و... همه آماده بود و روزها سپری شد تا ما بازیگری را پیدا کنیم که این نقش را اجرا کند. ۱۰ تا ۱۵ نفر از چهره های شاخص آمدند و تست کردند اما آنها فکر می کردند باید نقش بازی کنند. من از لحظه ای که ایده به ذهنم آمد با همه شخصیت ها از جمله آقای حکایتی جلو آمدم و زندگی کردم. تا اینکه یک روز یکی از بچه ها گفت خودم بایستم و تمرینی جلو برویم. من هم جای آقای حکایتی ایستادم و از روی متن می خواندم. از طرفی به عنوان تهیه کننده نگران هزینه کار هم بودم بنابراین تستی کار را جلو بردیم و بعد از اینکه ضبط شد همه گفتند خیلی عالی است». 

تقریبا دوسال پیش شاه‌محمدلو از ساخت سری جدید مجموعه  «زیر گنبود کبود» صحبت کرده بود اما سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شده بود علت ساخته نشدن فصل جدید این برنامه جذاب و آموزنده را «نبود اسپانسر» بیان کرد. 

 

 انتظار می‌رود مسئولان امر توجه بیشتری به حوزه کودک و نوجوان داشته باشند و از آثاری که علاوه بر نوستالژیک بودن بخش تربیتی پررنگی در جامعه داشته‌اند اهمیت و بهای بیشتری داده شود. همچنین برنامه سا‌زانی چون بهرام شاه‌محمدلو که همچنان انگیزه و دغدغه ساخت اثر در حوزه کودک و نوجوان دارند، نه تنها باید حمایت شوند بلکه طرح‌های پیشنهادی آن‌ها باید در الویت پخش قرار بگیرد. 
 
مجموعه تلویزیونی «خانه مادربزرگه» یک سریال عروسکی بود که بیش از ۳۰ سال پیش در حوزه کودکان و نوجوانان تولید شد و روی آنتن تلویزیون رفت و بهرام شاه‌محمدلو در این اثر به عنوان صداپیشه در نقش مخمل حضور داشت. 

شاه محمدلو در این مجموعه صداپیشگی شخصیت مخمل را بر عهده داشت و درباره این نقش گفته بود: در مجموعه «خونه مادر بزرگه» نوشته و متن طوری بود که شخصیت‌ها و روابط آن‌ها قابل باور بود. یک نقش از مخمل ساخته شد و به همین دلیل ماندگار شد وگرنه کارهای عروسکی سخت ماندگار می شوند. مخمل اصلا بدجنس نیست او زندگی‌اش را می‌کرده و یه عده دیگه وارد زندگی او شده‌اند. او گربه است، دوست دارد بخوابد، لم بدهد و همه رفتارش طبیعی بود. ذات این کاراکتر اصلا بدجنس نبود فقط ناراحت بود که امکاناتش گرفته شده است.

شاه‌محمدلو در پاسخ به این سوال که چرا تلویزیون در دهه اول انقلاب، در حوزه برنامه‌سازی کودک موفق بود اما این روند متوقف شد و حتی با سیر نزولی مواجه شد، معتقد است: سال 1348 که ما وارد دانشگاه شدیم محدودیت زمانی برای جذب دانشجو اعمال شد و تحت هیچ شرایطی افراد بالای 25 سال پذیرفته نمی‌شدند. طبیعی بود که با فضای جوان و خلاق جریان دیگری رقم بخورد. این جریان در همه رشته‌های هنری اتفاق افتاد. در موسیقی چهره‌های نازنین و خلاقی مثل مرحوم لطفی، مرحوم مشکاتیان، حسین و... هم جزو ورودی‌های همین سال بودند. از طرفی کانون پرورش فکری کودکان هم شروع کرد به کامل کردن خودش و گنجاندن رشته‌‎های مختلف در فضای حرفه‌ای و اداری‌اش. سال 1355 گروه 5 نفره ما یعنی من، مرضیه برومند، رضا بابک، سوسن فرخ‌نیا و علیرضا هدایی، مرکز تئاتر کانون پرورش فکری را راه‌اندازی و شروع به ساختن و خلاقه عمل کردن در عرصه‌های تازه جهانی کردیم.  

وی در ادامه توضیح داده بود: از دانشجویان رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای دراماتیک که تمایل داشتند روزهای آخر هفته به شهرستان‌ها بروند دعوت به همکاری کردیم و پس از برگزاری چند کارگاه آموزشی و پرداخت کمک هزینه آموزشی به آنها، این کلاس‌ها توسط آنها در شهرستان‌ها برگزار شد. با این اتفاق تجربیات دانشجویی و تجربیات فشرده گروه حرفه‌ای مرکز تئاتر کانون به سراسر کشور منتقل شد. بسیاری از دوستان برجسته هنرمند در همین کلاس‌های کتابخانه‌های کانون عضو  بودند. در کانون در قالب تئاتر سیار یا پرتابل برای اولین بار با سفر به سراسر ایران در پارک‌ها و مراکز تربیتی، در بیمارستان و... تئاتر اجرا کردیم. ماحصل تجربیات این 5 نفر شد تولید تله تئاتر و سریال داستانی و جنگ‌های نمایشی برای کودک و نوجوان. تا آن زمان تلویزیون هیچ‌کدام از این برنامه‌ها را نداشت. پس از مدتی مرضیه برومند بیشتر به کار عروسکی گرایش پیدا کرد. خانم فرخ‌نیا و آقای هدایی از ایران رفتند. من به تجربیات خاص خود مشغول شدم و در عرصه تئاتر بدا‌هه‌سازی چندین اجرا در صحنه و تلویزیون داشتم. همچنین برای اولین بار تله تئاتر حرفه‌ای علمی را برای تلویزیون اجرا کردم که از زمان تأیید طرح تا اجرا حدود 48 ساعت طول کشید. یک سال تمام از سال 59 تا 60، 8 الی 10 ساعت به اتفاق خانم راضیه برومند (همسرم)، آقای ایرج طهماسب، آقای حمید جبلی، خانم فاطمه معتمدآریا و خانم میترا فتحی وپرنیان کار گروهی کردیم.

جنس بعضی صداها، تصاویر و و آواهای موسیقی جوری است که در تار و پود حافظه و خاطرات ما ماندگار می‌شود و حتی یک تلنگر کوچک ممکن است ما را به سمت گذشته و خاطرات قدیم سوق دهد؛ بهرام شاه‌محمدلو از این جنس است. به بهانه تولد او یادی کردیم از آثار ماندگار و دوست داشتنی ایشان در حوزه کودک و نوجوان، حوزه‌ای که بشدت حضور و فعالیت افراد پر انگیزه و خلاقی چون بهرام شاه محمدلو در آن ضرروی و انسان ساز است.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول