اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ناگفته‌های زندگی حضرت زهرا(س) باید بیان شود

خدا محوری بیش از هرچیز دیگر در زندگی فاطمه(س) به چشم می‌خورد و احساس ضعف در مقابل خدا راز الگویی بی نظیر حضرت صدیقه طاهره(س) برای ماست.

ناگفته‌های زندگی حضرت زهرا(س) باید بیان شود

خبرگزاری فارس- اصفهان: انسان برای رسیدن به کمال و تعالی در زندگی به الگوهای کامل نیاز دارد و شخصیت این  الگوها، به عنوان یک نقطه کانونی می‌تواند در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی تربیتی انسان موثر باشد. قرآن کریم الگوهای شاخصی را معرفی و بر پیروی از ایشان سفارش کرده است.

قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را الگوی شایسته و اسوه ی حسنه ی مؤمنان معرفی کرده است و پیامبر(ص) نیز در سخنانش، فاطمه(س) را از وجود خود می‌داند و بارها می‌فرماید: فاطمه(س) پاره ی تن من است.

وجود فاطمه(س) از وجود رسول خدا(ص) جدا نیست، پس فاطمه(س)، ادامه ی راه و سیره ی رسول خدا(ص) در همه ی زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و اخلاص و انفاق  اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت صدیقه طاهره(س)، برای اسوه پذیری از ایشان بیشتر مبتلور شده است سیره ی این بانوی بهشتی، در عرصه ی خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.

در زندگی فاطمه(س)، خدا محوری بیش از هرچیز دیگر به چشم می‌خورد و در تمام جلوه‌های رفتار و گفتار ایشان حضور دارد. تا آن جا که در زندگی خانوادگی، تمام تقاضاها و گفتار و رفتارش را با رضایت خدا می‌سنجید و همواره رضایت خدا را بر رضایت و راحتی خود مقدم می‌کرد، در حسن معاشرت با همسر هم رضایت خدا برای صدیقه کبری مقدم بود، با آن که خود به بالاترین مراحل رشد و تکامل معنوی رسیده بود، ازدواج، زندگی با مردم و حضور در اجتماع را در راستای فرمان برداری از پروردگار قرار داده بود.

فاطمه(س) عواطف مادری و محبت به فرزندان را نیز زیر مجموعه ی محبت و رضایت خداوند قرار داده بود و همه اینها گوشه‌هایی از زندگانی پر برکت بانوی بزرگ اسلام است که باید سرمشق و الگوی زندگی انسان غفلت زده امروز قرار گیرد.

خبرگزاری فارس اصفهان گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام سید جواد مهاجر، استاد حوزه و پژوهشگر دینی انجام داده و به بررسی زوایا و ناگفته‌هایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها پرداخته است.

انسان بعد از رشد و موفقیت‌ها احساس فقر در برابر خدا را داشته باشد

فارس: با توجه به اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی برای زنان و مردان هستند به نظر شما مهمترین ویژگی آن حضرت در این زمینه کدام است؟

مهاجر: با وجودی که کارشناسان احساس ضعف را خوب نمی‌دانند مثل مدیر ضعیف، مادر ضعیف، ورزشکار ضعیف، ولی یک جا ما آن را در زندگی اولیا و انبیاء الهی و حضرت زهرا(س) می‌بینیم که احساس ضعف بسیار نیکو و راهگشاست و سبب می‌شود که انسان‌ها زودتر به اهداف شان برسند و  آن احساس ضعف در مقابل خداست.

طبق آیه ۱۵ سوره شریفه فاطر ،قرآن کریم می فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنی است، بنابراین ما فقر داریم و این فقر را نباید فراموش کنیم و این راز الگویی بی نظیر حضرت صدیقه طاهره(س) برای ماست.

 گاهی ما احساس تخصص‌های فوق العاده داریم حس می‌کنیم که دیگر ما می‌توانیم کارهای خودمان را کامل و با اختیار تام انجام دهیم و قدرت مطلق  و بی نیازی داریم.

همه انسان‌ها، پروفسورها، حجت الاسلام‌ها، آیت الله‌ها، مهندس‌ها، دکترها و مشاغل مختلف از انعقاد نطفه به دنیا آمده‌اند و اینجا مهم است که انسان بعد از رشد و موفقیت‌ها احساس فقر در برابر خدا را داشته باشد(فقر امکانی).

این فقر ذاتی است که ما از هیچ هستیم و اراده خدا بر موجود شدن ما بوده است،  اینجا مهم است که انسان احساس فقر را فراموش نکند، چون اگر احساس فقر را از دست داد تفضلات هم کم می‌شود و خدا به کسانی که می‍‌گویند من  می‌توانم، کمک و تفضل نمی‌کند بنابراین این اعتراف به فقر به نفع ماست تا مثبت‌ها و خوبی‌هایمان را زیاد کنیم.

فارس: بارها صفات و ویژگی های شخصیتی سیده زنان عالم در محافل گوناگون بازگو شده است، به نظر شما ناگفته‌های زندگی حضرت زهرا(س) چیست ؟

مهاجر: در زندگانی حضرت زهرا(س) بیشتر موضوعات روبنایی مثل ساده زیستی، عبادت و فداکاری و تسلیم در برابر خدا بودن، انفاق و حیا و عفت ایشان بیان شده است و اینها آموزه‌هایی روبنایی  است بنابراین تاثیری که از بیان آنها انتظار می‌رود حاصل نمی‌شود.

ما در سبک زندگی امروزی به الگوهای رفتاری از صدیقه طاهره(س) مثل عبادت، اخلاص، انفاق، ولایت پذیری، خوش رفتاری، مردم داری نیاز داریم که زیرساخت داشتن این صفات خوب به برخورداری از احساس نیاز و فقر برمی‌گردد و باید بدانیم و بدانیم که در مقابل پروردگار قوی نیستیم و احساس ضعف کنیم.

از طرف دیگر باید بدانیم صفات منفی مثل خودپسندی، کبر، غرور، بدخلقی و خشمی که دوست داریم آنها را حذف کنیم  زمانی که احساس منیت کرده‌ایم در ما بوجود آمده است.

دوران کرونا به آموزش داد انسان اختیار تام ندارد و نمی‌تواند هر چه اراده کرد را انجام دهد و حفظ فقر ذاتی و امکانی به ما کمک می‌کند تا زیرساخت‌های فکری  را قوی کنیم  و زیرساخت قوی، رویش‌های اخلاقی و رفتاری در زندگی را قوی می‌کند.

 می‌بینیم سال‌هاست مباحث خانواده در رسانه‌ها، منابر و رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شود ولی متاسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی و طلاق هم کاهش نداشته است، یکی از دلایل این بی‌تاثیری این است که به جای اینکه موضوعات زیرساختی را خیلی توضیح دهیم و تبیین کنیم  موضوعات روبنایی را بیان کرده‌ایم.

فارس: نقش دعاها و روایت هایی که از حضرت صدیقه طاهره(س) بیان شده در دستیابی به فضایل اخلاقی و یا دوری از رذایل در الگوگیری برای زندگی چیست؟

مهاجر: در کتاب موعظه نامه و اندرزنامه خدا مباحث زیرساختی به ما یاد داده شده است و در قرآن شریف و روایت‌ها بر حفظ احساس فقر در مقابل خدا بسیار تاکید شده است تا  از این راه بتوانیم انشالله از ویژگی‌های خوب و صفات عالیه بهره‌مند شویم و از صفات منفی هم که شدیدا ما را دچار آسیب می‌کند، دور بمانیم.

امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه‌ی سجادیه نزدیک به چهل صفت منفی که مهلک و آسیب رسان هستند معرفی کرده است و این دعاها راه را برای شناخت و دوری از این صفات رذیله فراهم کرده است.

 خیلی وقت‌ها ما در جمع کردن ثواب فعال هستیم ولی همانطور که می‌دانید انباری که می‌خواهیم در آن گندم نگهداری شود باید به دفع موش‌ها و آفات هم توجه شود، در زندگی صفات منفی به موش تشبیه شده‌اند و باید به صفات منفی و دوری از آنها توجه کنیم.

حضور خدا در تمام ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) و اهل بیت وجود دارد

فارس: چگونه می‌توان الگو گرفتن از زیرساخت‌های شخصیتی حضرت صدیقه طاهره برای نسل امروز بیان و نهادینه کرد؟

مهاجر: این زیرساخت‌های فکری باید بیشتر و بهتر برای مردم بیان شود چون این زیرساخت‌هاست که نجات‌بخش امروز بشر است و این نوع سبک زندگی است که ما به آن نیاز داریم، زیرساخت‌هاست که اگر قوی شدند شاکله‌ی قوی در زندگی ما ایجاد می‌کنند، بنابراین باید آموزش ببینیم، تنها دعا کردن کمک نمی‌کند،  قطعا امام سجاد کارشناس دینی هستند که به ما با دعا کردن دوری از آفات و صفات رذیله را آموزش داده‌اند و راه رسیدن به خدا و کمال را برای ما نمایان کرده‌اند ولی توسل تنها به دعاها نمی‌تواند کارگشا باشد ما باید از فقر خود به سمت خدا برویم.

ادعای دوست داشتن حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار کفایت نمی‌کند، طبق آیه قرآن دوست داشتن باید تبعیت و پیروی را دربرداشته باشد، بنابراین اگر از زیرساخت‌های فکری زندگی حضرت فاطمه تبعیت نکنیم دوست داشتن به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است چراکه هر چقدر تبعیت کنیم همانقدر محبت زیاد می‌شود.

اگر از زندگی حضرت زهرا درست الگوبرداری کنیم بطور قطع متوجه می‌شویم آنکه از مال، ثروت، مقام و شهرت برخوردار است، خود هنوز فقیر و نیازمند است و ما از این فرد برای خود الگو و قهرمان نمی‌سازیم.

حضور خدا در تمام ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) و اهل بیت وجود دارد، آنها دلبستگی به دنیا و مظاهر دنیا نداشتند در حالیکه از آن هم استفاده می‌کردند و این چیزی است که باید بیاموزیم.

براساس زیرساخت فکری حضرت فاطمه زهرا(س)، با وجود دارابودن نعمت‌ها، مال، مقام، تحصیلات و شهرت هنوز در برابر خدا فقیر و نیازمند هستیم، باید متوجه باشیم که این فقر ذاتی است و انسان نمی‌تواند قدرت و توانش آنقدر زیاد شود که از خداوند بی نیاز شود.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول