اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حضور ۳۷۰۰ فیلم در جشنواره فیلم‌ رشد

دبیر پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت‌:در این دوره ۳۷۰۰ فیلم در جشنواره شرکت کرده‌اند که ۶۰۰ اثر داخلی و مابقی از ۱۱۹ کشور جهان هستند.

حضور ۳۷۰۰ فیلم در جشنواره فیلم‌ رشد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای، رونمایی رسمی پوستر و تیزر ، پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد با حضور علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حسین عبادتی دبیر جشنواره پنجاه و سوم در  روز چهارشنبه ۲۹ آذر برگزار شد.

در ابتدای جلسه لطیفی تعداد آثار و کشورهای شرکت کننده در این دوره از جشنواره را کم نظیر دانست و گفت: این جشنواره در این دوره از لحاظ کمیت رشد خوبی داشته است امیدوار هستیم از جهت کیفیت هم رشد داشته باشد.در این دوره ۳۷۰۰ فیلم در جشنواره شرکت کرده‌اند که ۶۰۰ اثر داخلی و مابقی از ۱۱۹ کشور جهان هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره پر هیاهو در داخل نیست ولی در خارج از کشور شناخته شده است که این نشان از اعتبار و اهمیت این جشنواره دارد. هدف‌گیری و جهت‌گیری این جشنواره نونهالان و دانش آموزان هستند که اهمیت این جشنواره را این موضوع چند برابر می‌کند.

لطیفی افزود: در دوره کرونا ما در جشنواره فیلم رشد افت داشتیم اما در دوره‌های بعدی فرایند رشد را به خوبی طی کردیم. امروزه فیلم آموزشی می‌تواند در زمینه تربیت و آموزش کمک کند و به عنوان یک ابزار به ما کمک کند.رسانه و فیلم می‌تواند تسهیل کننده برای امر آموزش باشد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تربیت و آموزش تنها بر یک ابزار ادامه پیدا کند.


وی گفت: یکی از اولویت‌ها توجه به ابزارهای تربیتی است و فیلم  در این زمینه نقش مهمی دارد. در جشنواره اکران‌های مدرسه‌ای و دانش آموزی خواهیم داشت.

جشنواره‌ای امیدآفرین

 حسین عبادتی؛ دبیر پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد با اشاره به اکران فیلم‌های آموزشی رشد از سوم دی ماه در سینما فلسطین اظهار کرد: قدیمی‌ترین رویداد هنری در کشور جشنواره فیلم رشد است که سومین جشنواره باسابقه فیلم‌های آموزشی در دنیا محسوب می‌شود.

وی افزود: ایران از ۶۰ سال قبل میزان جشنواره فیلم‌های آموزشی است و امروز از ۱۲۰ کشور دنیا به جشنواره اثر فرستادند.

 عبادتی بیان کرد: شاهد حضور پررنگ فرهنگیان در جشنواره فیلم رشد هستیم که سهم قابل توجهی در ارسال آثار داخلی داشتند همچنین دانش‌آموزان هم مشارکت داشتند و برخی از آثار آنها از سوی هیئت داوران جشنواره مورد استقبال قرار گرفته است و پوستر امسال جشنواره فیلم رشد نیز توسط یکی از دانشجو معلمان طراحی شد.

 دبیر پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد بیان کرد: فیلمی که می‌خواهد به مرحله اکران برسد باید حداقل‌های هنری و تربیتی را داشته باشد یعنی باید فیلم امیدبخش باشد و فیلم‌هایی که در ژانر نکبت تولید محتوا کردند به درد نسل نوجوان ما نمی‌خورد و فیلم باید حاوی نکات اخلاقی فضیلت محور باشد.

وی ادامه داد: محتوای جذاب و غنی توسط مخاطب استقبال می‌شود، انیمیشنی که درباره شخصیت «پوریای ولی» تولید شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مخاطب مشکلی ندارد اما تولیدات فعلی ضعیف است.

 عبادتی با اشاره به اینکه اکران اصلی جشنواره از ۳ تا۶ دی است و هفته‌های استانی از پایان دی تا پایان خرداد است و اکران ویژه مدارس در همین ایام است، افزود: از راه تزریق امیدبخشی به دنبال تعییر رویکرد دانش‌آموزان هستیم چرا که هم‌اکنون فیلم‌های تلخ به اندازه کافی تولید می‌شود.

وی گفت: فیلم‌ها و انیمیشن‌های خوبی داریم که از دل بحران‌‌های نظام تعلیم و تربیت، رویکرد امیدبخش داشتند به گونه‌ای که مخاطب احساس نمی‌کند در فضای ناامیدی و بدبختی قرار دارد البته فیلم‌هایی از این سبک داشتیم که از سوی هیأت داوران ما تایید نشد.

عبادتی بیان کرد: یکی از فیلم‌های مورد توجه یک زخم جدی را در بدنه تعلیم و تربیت ما بیان کرده و از آن استقبال کردیم اما با چه رویکردی؟ باید بگوییم زخم است اما نباید بن‌بست نمایش دهیم.

دبیر 53 جشنواره فیلم رشد ادامه داد: نباید محتوایی را به دانش‌آموزان نمایش دهیم که بن‌بست و نداشتن آینده را به تصویر می‌کشد، البته فیلم با محتواهای منفی و ناامیدی را در اکران خصوصی با حضور کارشناسان نمایش خواهیم داد. یکی از فیلم‌های مورد توجه، زخم جدی را در بدنه تعلیم و تربیت کشور بیان کرده است که از آن استقبال کردیم.

عبادتی بیان کرد: یکی از جایزه‌های ویژه این دوره به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است البته طبق ۳۶ موردی که وزارت کشور اعلام کرده است.

دبیر ۵۳ جشنواره فیلم رشد افزود: جایزه ویژه این دوره به فیلم‌هایی با رویکرد دفاع از حقوق کودکان در غزه است و ۸ اثر را از فلسطین داشتیم.

وی اضافه کرد: ۵۶ اثر متعلق به دانش‌آموزان بود و ۲۷ مورد یه داوری نهایی راه پیدا کرد و طبیعی است که در این حجم از استقبال فیلم‌های متوسط و با کیفیت هم باشد و جایزه ویژه‌ای هم به دانش‌آموزان اختصاص می‌یابد.

عبادتی در پایان گفت: افتتاحیه با حضور افتخاری انیمیشن بچه زرنگ، روز ۳ دی در سالن سینما فلسطین اتفاق خواهد افتاد و اختتامیه در باغ کتاب برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول